ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות ותשובות ע"י ד"ר שאהין ראדי מיום העיון ברשת 31/12/2021 – יום העיון מוגש כשירות לציבור באדיבות חב' נוברטיס

שאלות ותשובות ע”י ד”ר שאהין ראדי מיום העיון ברשת 31/12/2021 – יום העיון מוגש כשירות לציבור באדיבות חב’ נוברטיס

עודכן 31.12.2021

מנהל המח’ הנוירולוגית וראש מנהלת מחקר קליני, המרכז רפואי זיו, צפת – חבר ועד במועצה הרפואית המייעצת באגודה הישראלית לטרשת נפוצה.

 שאלה 01 

שלום, אני חולת טרשת לא פעילה כבר 20 שנים. בת 51 התלבטתי רבות לגבי קבלת חיסון לקורונה מחשש שזה יעורר לי את המחלה ההתקפית שלי. בסוף קיבלתי את שתי המנות הראשונות. לאחר החיסון השני הגבתי קשה עם תופעות שפעתיות לא רגילות, חום גבוה במשך שבוע וכל מה שנלווה לכך, בנוסף הרפס ( שלא היה לי כבר שנים)
קיבלתי התקף קל של חוסר שיווי משקל, נימול בצד אחד בפנים. כל התופעות האלו חזרו על עצמן במשך ארבעה חודשים כל פעם.
נבדקתי חצי שנה לסרולוגיה ונמצאתי חיובית לנוגדנים. אני חוששת מאד לעשות חיסון שלישי. וצריכה להתייעץ.

תשובה:

שלום לך. אם יש לך רמת נוגדנים טובה בדם אין צורך כעת בחיסון. אם רמת הנוגדנים נמוכה ואין רמה חיסונית אז רצוי כן לקבל חיסון שלישי אם עברו כבר 5 חדשים מהחיסון השני. לא ניתן לקבוע בבטחה שלא תהיה התעוררות של המחלה, יחד עם זאת, הדבר נדיר. מציע שתיבדקי אצל הנוירולוג שלך לוודא שאכן מחלתך שקטה.


 שאלה 02 

שלום רב. זה מאוד יעזור לי אם אקבל תשובות בקשר למצבי, סובל מטרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית, על כיסא ממונע.
ב2017 עברתי התקף  אפילפטי , מי אז מטופל בKEPRA500 פעמיים ביום.
ב2018 עברתי ניתוח סופרה פומי עקב אצירת שתן.
כיום אני מרגיש לפעמים נורא עייף, נירדם לעתים לשניות, ארוכות בגבול התעלפות.
א. האם אני צריך לקבל KEPRA לכל החיים?
יש לי גם ירידה בזיכרון ובתפקוד, אני אפטי ובלי מצב רוח, אני שואל מה יכול עוד לעזור לי, יש בארץ ב. מקום שבו אני יכול לעבור בדיקות נוירולוגיות ואחרות בשילוב לפעילות שיקומית כלשהי?

תשובה:

שלום לך. לא ברור לי מה גילך ולמה אתה לא במעקב נוירולוגי אצל מומחה טרשת נפוצה. רצוי שכן תהיה במעקב. אם פיתחת גם אפילפסיה, אכן צריך להיות מטופל ובלבד שהאבחנה היא אכן אפילפסיה. ידוע ששכיחות המחלה אצל חולי טרשת נפוצה פי שנים לפחות מהאוכלוסייה הרגילה. טיפול בקיפרה הוא אופציה טובה אך ישנן תרופות אחרות אם יש לך שינויים במצב הרוח.

מכיוון שמדובר במספר בעיות מציע שתפנה בהקדם לנוירולוג המטפל ויכול לארגן לך טיפול מולטידיסיפלנרי, הן לעייפות, אפילפסיה, מצב רוח ושיקום. בנוסף לבדוק אם מגיע לך טיפול לסוג הטרשת שלך אם אתה לא מטופל.


 שאלה 03 

טופלתי בטקפידרה ועכשיו מיבנקלאד בשניהם יש לי נשירת שיער שלא מפסיקה מה לעשות?

תשובה:

מציע לפנות לרופא עור בתיאום הנוירולוג המטפל. צריך לעשות בירור לרבות בדיקות דם לבירור סיבת הנשירה.


 שאלה 04 

האם צריך להפסיק טיפול באוקרבוס באם אני מתכננת הריון ?

תשובה:

אכן כן. יש להפסיק טיפול באוקריבוס כשנה לפני כניסה להיריון. יחד עם זאת חשוב לקבל יעוץ של הנוירולוג המטפל וניתן לתת טיפול אחר שאתו ניתן להרות.


 שאלה 05 

אני מתחיל טיפול חדש מייבנקלאד רציתי לבדוק יותר פרטים על הטיפול והצלחות של התרופה אשמח שתענו.

תשובה:

טיפול זה נמנה עם הטיפולים עם יעילות גבוהה הן בהורדת תדירות ההתקפים הקליניים והן הנגעים בבדיקת MRI. יש בדיקות כמובן שצריך לקחת לפני תחילת טיפול זה ואני מניח שהרופא הנוירולוג המטפל המליץ לך עליהם. בד”כ זה טיפול בכדורים שניתן 5 ימים  וכעבור חודש עוד 5 ימים בשנה ראשונה ובשנה השנייה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this