ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י מומחים שונים בישראל » שאלות ותשובות ע"י ד"ר אהרוני שחר מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב' נוברטיס

שאלות ותשובות ע”י ד”ר אהרוני שחר מיום העיון ברשת – 31.12.2021 – מוגש כשירות לציבור באדיבות חב’ נוברטיס

עודכן 31.12.2021

 מומחה בכירורגיה אורולוגית, מנהל היחידה לאורולוגיה תפקודית, המערך האורולוגי, מרכז רפואי רבין (בלינסון והשרון)

 שאלה 01 

יש לי תופעות חדשות כמו בריחת שתן וכאבים. נאמר לי שזה הגיל. אפשר לראות
 את התופעות החדשות בMRI?   האם זה מופיעה כפגיעה חדשה במוח?

תשובה:

בריחת שתן הינה תלונה אשר המקור לה יכול לנבוע מגורמים שונים. בין הגורמים הרלבנטים ראוי לציין את גיל המטופל, המגדר שלו, גילו, מחלות הרקע שלו וכו’. כמובן שגם לטרשת, למשכה ומיקומה האנטומי במערכת העצבים. הפגיעה העצבית אינה בהכרח פגיעה במוח ויכולה להיות ממוקמת גם בחוט השידרה לכל אורכו.  בשל מורכבות התלונה אני ממליץ לפנות לאורולוג המתמחה בתחום העיסוק הנ”ל.


 שאלה 02 

האם השפעות הנלוות לטרשת כגון בתפקוד המיני או חולשה מוכרות כחלק אפשרי למחלה (ע”י המוסדות) והאם בעקבות כך קיימת זכאות בהחזרי כספים כלשהם למימון אותן תרופות המטפלות בכך.

תשובה:

יש בהחלט קשר בין טרשת לפגיעה בתפקוד המיני. לגבי זכאות ממליץ לפנות למומחה העוסק בתחום הזכאות וההחזרים.


 שאלה 03 

אני מבקשת לדעת מה ניתן לעשות בעניין הפרעות במתן שתן ואי שליטה בלילות (לא תמיד) וכנראה גם בעיה בתפקוד המיני, הוא סובל מאד ומסרב לטיפול כלשהו, לאחר שהיה מאושפז כמעט חודש ימים בביה”ח וחודשים בשיקום וכמובן שחש שם ברע, מאחר וכבחור עצמאי הפך לתלותי ונתקף במצבי רוח קשים בעת שהותו בביה”ח כשכבר שם חש באי נוחות מבחינת נתינת שתן, היה זקוק לקטטר שממנו סבל קשות, טען שנגרם לו נזק וכאבים עזים, אך סרב להיבדק אצל רופא מאז שהוא יושב בכיסא גלגלים ואינו יכול לעמוד על רגליו.

תשובה:

לצערי מדובר בבעיה מורכבת המדגישה את הקושי והמורכבות של הטיפול בטרשת נפוצה. מצבים כגון אלו מראים את הצורך בטיפול ע”י צוות רב- מקצועי הכולל נוירולוג, אורולוג, פזיותרפיסט וכן פסיכולוג. לאחר שנוכל לטפל בחסמים המונעים ממנו טיפול נוכל להתחיל תהליך ברור שיסביר לנו את הפגיעה התפקודית בכיס השתן. לאחר אפיון הבעיה נוכל להתאים לו את הטיפול הנדרש. יש לזכור שקטתר קבוע בכיס השתן איננו טיפול הבחירה והוא מהווה לרוב קיו טיפול אחרון. לקטתר קבוע נלווים סיבוכים רבים ולכן נעשה כל מאמץ על מנת לגמול את המטופלים מקטתר קבוע ולמצוא להם טיפול מתאים.


 שאלה 04 

מאובחנת מ2002.SPMS.סובלת מדחיפות ותכיפות שתן. מקבלת בטמיגה 50 ומצנתרת 2-3 ביום. בין  הצנתורים עדיין כל כשעה רצה לשירותים. האם בוטוקס יכול לעזור?    

תשובה:

תלונות מערכת השתן נפוצות מאד בחלוף כ8-10 שנים מתחילת המחלה. באם אנו מוכיחים כי בעיו תפקוד מערכת השתן נובעות מהפרעה ביכולת האגירה של השלפוחית, ותלונות אלו אינו מוטבות באופן מספק ע”י טיפול תרופתי – אז ניתן לשקול עליית מדרגה ולהציע טיפול בבוטוקס לשלפוחית. כמובן שיש צורך בברור מעמיק אצל אורולוג העוסק בתחום וקרוב לוודאי שהברור יכלול בדיקת אורודינמיקה.


 שאלה 05 

איך משפרים את היחסיים המיניים?

תשובה:

שיפור היחסים המיניים תלוי בגיל, במגדר ובפגיעה המינית. כיוון שמדובר בתחום רחב מאד מציע לפנות לאורולוג המתמחה בתחום. יש להבדיל בין פגיעה עצבית לפגיעה אורגנית, כאשר לכל בעיה ניתן להתאים פתרון ייחודי.


 שאלה 06 

האם יש עזרים לזקפה גברית והם?

תשובה:

הפרעת זיקפה בגברים יכולה לבטא הן הפרעה אורגנית במנגנון הזיקפה והן הפרעה תחושתית אשר מקושרת לטרשת הנפוצה. על מנת להבין את מקור הבעיה יש לפנות לאורולוג העוסק בתחום. הטיפול בפרעה אורגנית בזיקפה יתבטא בטיפולים המשפרים את זרימת הדם לאיבר המין, בעוד הטיפול בירידה תחושתית יתמקד בשיפור התחושה העצבית.


 שאלה 07 

יובש בנרתיק מה עושים?

תשובה:

לרוב יובש בנרתיק הינו סימפטום נלווה לירידה ברמות האסטרוגן, מצב אשר קורה בעיקר לאחר הפסקת המחזור החודשי. כאשר אין התוויות נגד (סרטן שד, שחלה וגד’), ניתן להשתמש בתכשיר אסטרוגן וגינלי. הטיפול ניתן בטיפול העמסה למשך חודש ולאחר מכן טיפול קבוע פעמיים בשבוע. מדובר בטיפול פשוט ללא תופעות לוואי אשר יכול לשפר לא רק את תחושת היובש, כי אם גם לטפל בכאב ביחסי מין, לשפר דחיפות במתן השתן, דליפת שתן קלה במאמץ ואף למנוע דלקות חוזרות בדרכי השתן.

04 ספטמבר 2024

האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, מפעילה קבוצות תמיכה רבות ומגוונות למתמודדים / ות עם טרשת נפוצה ולבני משפחתם.

04 ספטמבר 2024

סדנת פוטותרפיה וצילום בסמארטפון בזום עלות סמלית למפגש אחד 18 שקלים – 54 ₪ ל-3 מפגשים האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינה אתכם/ן, חברי/ות האגודה, לסדנה

04 ספטמבר 2024

האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, מפעילה קבוצות תמיכה רבות ומגוונות למתמודדים / ות עם טרשת נפוצה ולבני משפחתם.

27 אוגוסט 2024

דרך סיפורים ושירים שכתבו אחרים ודרך כתיבה אישית, נוכל לגעת ולכתוב את הסיפור האישי של כל אחד ואחת מאתנו.‬‬ דרך סיפורים, שירים וכתיבה אישית נוכל

25 אוגוסט 2024

האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינה אתכם/ן, חברי/ות האגודה, לסדנא חדשה וייחודית בת 2 מפגשים בזום, אשר מטרתה לקבל כלים: מתי והאם כדאי להתייעץ? איזו עזרה

04 אוגוסט 2024

קבלת כלים לניהול רגשי למתמודדים עם טרשת נפוצה – מנקודת המבט של מתמודדת עם טרשת נפוצה מומחית לפסיכולוגיה רוחנית ובעלת תואר שני (MA) 2 סדנאות בזום

28 יולי 2024

טיפולים פסיכו-סוציאליים – שיחות טיפוליות שבועיות בבית החברים או בזום עם סטודנטים/יות לעבודה סוציאלית בשנת ההתמחות –  הסטודנטים מקבלים הדרכה מעו”ס בכירה באישור האונ’ הסטודנטים:

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this