ראשי » כללי » רפואת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה מגיעה לקהילה

רפואת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה מגיעה לקהילה

עודכן 15.03.2022

משמאל לימין: ד"ר דניאל גולן מנהל מרפאת נוירו-אימונולוגיה, ד"ר יוסף עאוני מנהלת המרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת, מנאל מרעי - אחות המרפאה.

משמאל לימין: ד”ר דניאל גולן מנהל מרפאת נוירו-אימונולוגיה, ד”ר יוסף עאוני מנהלת המרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת, מנאל מרעי – אחות המרפאה.

לראשונה בישראל נפתחה מרפאת קהילה לטיפול באנשים עם טרשת נפוצה, שירות שניתן עד היום במסגרת מרפאות החוץ של בתי החולים. שיתוף הפעולה בין המרכז הרפואי כרמל ובין מחוז צפון הנו ייחודי לכללית ומנגיש לראשונה שירות רפואי מורכב לקהילה: “ניהול נכון ונאות של המחלה בקהילה יכול בהחלט למנוע את הצורך באשפוז”
פתיחת מרפאת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה ומחלות נוירו-אימונולוגיות, במרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת כללית מחוז צפון הנה סנונית ראשונה בארץ לגישה שמונהגת כיום על ידי כללית – הנגשת הרפואה ויציאת המומחים מתוך בתי החולים אל הקהילה.
המחלה הנוירו-אימונולוגית השכיחה ביותר היא טרשת נפוצה, כשבישראל כולה מתמודדים עם המחלה כ-9,000 אנשים, ובמחוז הצפון בלבד ישנם 550 מטופלים של כללית החולים במחלה. המחלה שכיחה יותר אצל נשים, כאשר רוב האבחנות נעשות בין הגילאים 20-40, בדיוק בשלב בו אנשים צעירים עסוקים בפיתוח הקריירה ובהקמת משפחה.

 

מהי טרשת נפוצה?

במחלת הטרשת חל שיבוש בפעילות התקינה של מערכת החיסון, אשר גורם לפגיעה במעטפת המיאלין של תאי העצב הממוקמים במוח ובחוט השדרה וגם בתאי העצב עצמם. כתוצאה מכך נפגע תפקוד תאי העצב ומתפתחים תסמינים קליניים כמו למשל כאבים, חולשה של השרירים, קושי בהליכה, קשיים בראייה, תשישות, קושי בשליטה על הסוגרים ועוד. למרות החשש הגדול בקרב החולים המאובחנים לראשונה בטרשת נפוצה, יש בידי הרופאים כיום תרופות שיכולות להחזיר את האיזון למערכת החיסון ולהוביל להפסקה או להאטה דרמטית של פגיעת המחלה במערכת העצבים.

 

גילוי מוקדם מסייע להאט את התקדמות המחלה

ישנה חשיבות עצומה לאבחון מוקדם, שכן התרופות יעילות הרבה יותר בתחילת המחלה כשעדיין אין נזק נוירולוגי גדול”, מסביר ד”ר דניאל גולן, סגן מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים כרמל של כללית, ומנהל מרפאת הטרשת החדשה במרכז הרפואי מגדלי נצרת של כללית מחוז צפון. נוסף לטיפולים אימונולוגיים יש לנו אפשרות לתת טיפולים בסימני המחלה – תרופתיים ולא תרופתיים, כמו שיקום, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ותמיכה רגשית, כל אלו ניתנים כדי לשפרת איכות החיים של המטופלים”.

ד”ר גולן בעל ניסיון רב שנים בטיפול באנשים עם טרשת נפוצה ובחולים נוירו-אימונולוגיים במסגרת מרפאת החוץ הגדולה במרכז הרפואי כרמל. הוא גם חבר פעיל בחברה הישראלית לנוירו-אימונולוגיה, חבר פעיל בוועדות ההסכמה מטעם משרד הבריאות לקביעת הפרדיגמות הטיפוליות העדכניות בתחום, חבר במועצה הרפואית המייעצת לאגודה הישראלית לטרשת נפוצה ומרצה קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון.
הוא מציין כי במקרים רבים הטיפול יוביל לעצירה מלאה של התקדמות המחלה, ואף לשיפור בסימפטומים. “חלק מהתרופות ניתנות בדרך הפה ואחרות ניתנות בהזרקה או בהזלפה לתוך הווריד מעת לעת. כפי שאפשר להבין, תרופות שפועלות על מערכת מורכבת כמו מערכת החיסון, כרוכות בתופעות לוואי ודרושה מומחיות ומיומנות כדי לנהל את הטיפולים האלו באופן בטוח”.

 

תובנות חדשות ותרופות חדשות

תובנות חדשות אודות גורמי המחלות הנוירולוגיות מצטברות וטיפולים חדשים מתפתחים בקצב מהיר. “תחום הנוירו-אימונולוגיה הוא דוגמה טובה להתפתחות מקצוע הנוירולוגיה, אם לפני 25 שנה לא היה בידינו טיפול ספציפי לטרשת נפוצה, היום קיימות בשימוש כ-15 תרופות אימונולוגיות, עם יעילות מוכחת בעיכוב המחלה”, מסביר ד”ר גולן, שפרט לטיפול בחולים מוביל במשך שנים מחקר קליני בתחום.
בשנים האחרונות עסק ד”ר גולן בחקר התפקוד הקוגניטיבי של אנשים עם טרשת נפוצה, בימים אלו הוא מוביל מחקר שמטרתו לרתום את בסיס הנתונים של כללית כדי להבין את המגמות באפידמיולוגיה של המחלה בישראל ואת השפעתן של התרופות האימונולוגיות על אספקטים שונים של חיי המטופלים, למשל יעילות קלינית של חיסונים לנגיף הקורונה.
ד”ר גולן פוגש במסגרת עבודתו לא מעט סיפורים של אנשים, רבים מהם צעירים המתמודדים עם המחלה. אחד הסיפורים הוא על מטופלת בת 45 עם מחלה נוירו-אימונולוגית בשם NEUROMYELITIS OPTICA המתבטאת בהתקפים חוזרים של דלקת חוט השדרה ועצבי הראייה. בתחילת הדרך המטופלת לא היתה משוכנעת בחשיבות הטיפול האימונולוגי המונע, ובתוך כמה חודשים חוותה התקף קשה שהצריך טיפול במסגרת אשפוז. ההתקף הביא לשיתוק מוחלט של שתי הרגליים ואובדן שליטה על הסוגרים. לאחר טיפול אינטנסיבי האישה השתקמה, וכעבור שנה היא הולכת ללא הליכון וחזרה לשלוט בסוגריה באופן מלא.

העבודה בבית החולים חיונית כדי לשמור על רמה מקצועית גבוהה, שכן במחלקת האשפוז בבית החולים אנו פוגשים במחלות הנוירולוגיות החריפות והמורכבות ביותר. יחד עם זאת, רוב החולים לא זקוקים לאשפוז, וניהול נכון ונאות של המחלה בקהילה יכול בהחלט למנוע את הצורך באשפוז”.
מסביר ד”ר גולן. עד היום כל המרפאות הנוירו-אימונולוגיות בישראל נמצאו בבתי החולים מסיבה ארגונית בלבד כיוון שהרופאים הם רופאי בית חולים. “במקום להטריח את המטופלים עד לבית החולים אנו עושים כאן צעד חדשני בישראל ומביאים את רפואת בית החולים אל הקהילה, המרפאה הנוירו-אימונולוגית החדשה תספק מענה מקצועי לכל שלבי המחלה. פרט לנוירולוג ישנו צוות רב תחומי הכולל מטפלים ממקצועות נוספים כגון אורולוגיה, נוירו-אופתלמולוגיה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק”, אומר ד”ר יוסף עאוני מנהל המרכז הרפואי מגדלי נצרת בו נפתחה המרפאה החדשה. ד”ר גולן מסכם כי הוא מאמין שהקשר בין הרופא לציבור המטופלים צריך להיות אישי וישיר, ללא מחסומים בירוקרטיים. למטופלים שלי יש את כתובת המייל שלי ולחלקם גם את מספר הטלפון, הם יכולים להשיג אותי כשצריך להתייעץ ומעולם לא התאכזבתי מהגישה הזו”.

 

ניתן לזמן תור למרפאה נוירו-אימונולוגית ב-2700* לאחר קבלת הפנייה מהרופא המטפל.

 

למבוטחי כללית מחוז צפון: החל מהשבוע מכשיר TYTO זמין לרכישה בבתי מרקחת של כללית ובמחיר משתלם

החל מהשבוע מכשיר TYTO יהיה זמין לרכישה בבתי המרקחת של כללית ברחבי הצפון. עתה כל מטופל המגיע לביקור במרפאה או זקוק למכשיר באופן מידי יוכל לרכוש ולקבל אותו באותו הרגע במקום.
מכשיר TYTO הינו מכשיר מהפכני המאפשר אבחון רפואי לכל בני המשפחה בלי לצאת מהבית. מדובר על מכשיר קומפקטי ופשוט לשימוש שבאמצעותו ניתן לבדוק מרחוק :חום, לב, דופק, ריאות, גרון, אוזניים, בטן , עור ולהתייעץ עם רופא בשיחת וידאו. השירות זמין למבוטחי כללית בכל יום מהשעה 8:00 ועד 24:00 גם כשהמרפאות סגורות וכל המידע מתועד על ידי הרופא הבודק בתיק האישי של המטופל.
כללית כקופה המובילה חדשנות בטכנולוגיה רפואית השיקה ראשונה את השירות לפני 4 שנים. מאז מאות אלפים משתמשים נהנים מהשירות, מדווחים על שביעות רצון גבוהה ומתארים כי השימוש בו פשוט וידידותי.
אני מברכת על כניסתו של המכשיר לבתי המרקחת של כללית, כעת הוא נגיש לכולם ועלותו מסובסדת עבור מבוטחי כללית ועומדת על 179 את מכשיר הטיטו ניתן לרכוש בשלב זה, ב10 בתי מרקחת ברחבי המחוז: מרפאת קרית שמונה מרכז, מרפאת קצרין, מרפאת בני יהודה, מרפאת טבריה רקתי, מרפאת עמק הירדן, מרפאת צפת מרכז, מרפאת נצרת דיאנא, מרכז בריאות הילד מגדל העמק, מרכז בריאות הילד עפולה, מרכז בריאות הילד בית שאן”  מסבירה צפי ביטון מנהלת הרוקחות של כללית מחוז צפון.

בתמונות: מכשיר TYTO. קרדיט צילום – דוברות כללית, מאושר לשימוש.

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this