קצבת נכות כללית – פגיעה ביכולת ההשתכרות מאת המוסד לביטוח לאומי

עודכן 16.02.2022

בימים בהם מתחוללת מגיפה בעולם אך מתחיל להתבהר כי ככל הנראה זו מנת חלקנו מכאן ועד עולם ועלינו ללמוד לחיות לצד הקורונה, רבים חשים כי מצבם הרפואי והחשש מהחמרתו פוגעים ביכולתם להמשיך להשתלב בשוק העבודה וחרדים לעתידם הכלכלי ועל כן מצאתי לנכות להעלות על הכתב הסבר קצר בנושא הליך נכות כללית מאת המוסד לביטוח לאומי –

 הזכויות במדינת ישראל אינן ניתנות בגין אבחנת המחלות, אלא בגין השפעת המחלה על תפקודי השונים.

קצבת נכות כללית הינה קצבה המשולמת לצורך הבטחת קיום מינימאלי למי שעקב בעיותיו הרפואיות נפגע כושר עבודתו. מטרת הקצבה היא לפצות את המבוטח על אובדן כושרו להשתלב בשוק העבודה.

הקצבה מיועדת לאדם מגיל 18 ועד גיל פרישה, שהינו 67 לגברים ו-62 לנשים, אשר בפועל נפגע כושר עבודתו, קרי אין לו הכנסה בפועל מעבודה או שהכנסתו אינה עולה על הסכום הקבוע בתקנות.

בוחנים האם כתוצאה מהמצב הבריאותי נפגעה יכולתו של אדם להשתכר, ואם כן עד כמה.

בעת הגשת התביעה יש חשיבות לבחינת המסמכים הרפואיים המצורפים לתביעה בגין כל ליקוי רפואי ממנו סובל התובע.

לצורך קבלת קצבת הנכות על המבוטח לעמוד בשני תנאים מצטברים :

  1. נכות רפואית – נכות רפואית היא “תמחור” למצב הבריאותי ממנו סובל הנבדק. רופאי הועדה הרפואית ביושבם בוועדה רפואית, תפקידם לבחון במה האדון חולה ולקבוע את שיעור אחוזי הנכות בגין מחלה זו על פי ספר הליקויים.

ספר הליקויים מכיל חלוקה לאחוזי נכות של כל ליקויים פוטנציאליים בגוף האדם ולכן כל ליקוי רפואי הנטען יבחן לרוב על ידי ועדה רפואית נפרדת.

  1. דרגת אי כושר – בדיקה זו בוחנת כמה אותם אחוזי נכות שנקבעו במבחן הנכות הרפואית משפיעים על יכולתו של הנבדק להשתכר. הועדה הרפואית בוחנת מהי רמת הפגיעה? האם כתוצאה מהמצב הרפואי נפגעה יכולתו של האדם להשתכר לפחות ב-50%. ניתן לקבוע דרגת אי כושר בשיעור 60%, 74%, 75%, 100%.

בחינת 2 התנאים המצטברים מתבצעת על ידי ועדה רפואית בסניף הביטוח הלאומי הקרוב לביתו של הנבדק.

לעיתים רופאי הועדה הרפואית, קובעים את זכאותו של אדם לקצבה נכות זמנית ובתום הזמניות יש צורך לפנות לביטוח לאומי לצורך בחנית המשך זכאות.

חשוב לדעת שאודות לעשייתה של האגודה לטרשת נפוצה למען החולים בכנסת, לחולי טרשת נפוצה, ניתן לקבוע זכאות זמני במשך שנתיים בלבד, לאחריהם יש לקבוע את הזכאות לצמיתות.

גובה הקצבה המשולמת נקבעת לפי דרגת האי כושר שנקבעה.

גובה קצבת הנכות המקסימלית היא בסך 3,700 ₪ .

קצבה חלקית נעה בין 2,135 ₪ ל-2,522 ₪ בהתאם לאחוזי אובדן כושר העבודה, על קצבת הנכות ניתן לקבל תוספת תלויים, במידה שאין למבוטח הכנסות נוספות שלא מעבודה.

את הקצבה ניתן לקבל רטרואקטיבית לתקופה של עד 12 חודשים מיום הגשת התביעה.

בנוסף לקצבה עצמה, מי שזכאי לקצבה מלאה עשוי להיות זכאי להטבות נוספות מחברת “בזק”, מנהל מקרקעי ישראל, רשות המים, קופות חולים, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה, והרשויות המקומיות. (הנחה בארנונה).

 

במקביל לבחינת הזכאות לקצבת נכות כללית, לאלו אשר ברשותם קרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים מומלץ לבחון את זכויותיהם בגין הפגיעה ביכולת ההשתכרות.

אני יודעת כי זה נשמע מורכב עד כדי בלתי אפשרי, אך דעו לכם כי הזכויות הן שלכם, אל תוותרו על זכויותיכם.

הניסיון מלמד כי אנשים רבים ובני משפחותיהם נוטים להתבלבל ולהתייאש מהבירוקרטיה הסבוכה שהליך זה דורש ולכן לוותר על זכויותיהם או לחילופין לטפל לבד בצורה לא מספיק מקצועית ולכן לא לקבל את הזכויות המגיעות להם וחבל שכך!!! אני ממליצה לפנות לאיש מקצוע בעל ניסיון בתחום על מנת שזה יעמוד את סיכויי התביעה, יבנה את התביעה כראויה, ייעץ וילווה את החולה ובני משפחתו לאורך התהליך כולו עד למימוש זכויותיו הרפואיות וקבלת הקצבה לה הוא זכאי.

בכבוד רב

ובברכת יום נעים,

לינוי אולניק, עורכת  דין

אולניק, משרד עו”ד

טל: 09-8800305

linoy@oleniklaw.co.il

 

Image: Unsplash.com – Towfiqu Barbhuiya

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this