ראשי » אירועים וחדשות » עו”ד לינוי אולניק – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עו”ד לינוי אולניק – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עודכן 29.12.2022

עו”ד לינוי אולניק – משרדי עו”ד לינוי אולניק, מתנדבת מזה שנים ומעניקה שעת ייעוץ ראשוני ללא תשלום, הנחה מיוחדת לחברי האגודה בטיפול וייעוץ משפטי מול הרשויות.
מרצה מזה שנים בהתנדבות בימי העיון של האגודה


השאלה: הייתה לי תאונת דרכים לפני שנתיים וחצי, עדין לא הגשתי תביעה על הטרשת . אני 12 שנה מאובחנת הביטוח הלאומי לקראת סוף הקביעה של אחוזי הנכות. אשמח לדעת מה משתלם לי יותר?

התשובה: לא כל כך הבנתי את הקשר לתאונת דרכים, אין קשר בין מחלת הטרשת נפוצה לבין תאונת דרכים. ניתן לקבל פיצוי בגין תאונת הדרכים במסגרת תביעה לפי הפקודה לתאונות דרכים (הפלת”ד). תביעת נכות כללית לביטוח לאומי ניתן להגיש בגין מצב רפואי (יכול להיות גם בגין מחלת הטרשת נפוצה) אשר מגביל ו/או מונע מאדם להשתלב בשוק העבודה בשיעור העולה על 50%. אדם המשתכר 6,331 ₪ (ברוטו) ומטה והוא בטווח הגילאים 18-67(גברים) 65(נשים בהתאמה) עשוי להיות זכאי לקצבת נכות כללית. הזכאות לקצבת נכות כללית נבחנת ב-2 שלבים:

  • בחינת הנכות הרפואית – המוסד לביטוח לאומי יקיים ועדה רפואית בכל תחום רפואה שבגינו הוגשו מסמכים רפואיים, בסוף יאגדו את כולם בחישוב משוקלל ויש צורך שתיקבע נכות רפואית משוקללת העולה על 40% בכפוף לקריטריונים והרכב המוגדר בחוק. בעצם שלב זה תפקידו להשיב על השאלה – מה הן הבעיות הרפואיות מהן סובל התובע ומה רמת חומרתן?
  • בחינת דרגת האי כושר – ועדה זו יכולה להיות מכונה גם ועדת שיקום, יש צורך שתיקבע דרגת אי כושר בשיעור העולה על 50%, קצבה תשולם לאדם שדרגת אי הכושר שנקבע לו הינה 60% ומעלה. דרגת אי הכושר היא שקובעת את גובה תשלום הקצבה בפועל. ישנן מספר מדרגות אי כושר. בעצם שלב זה תפקידו להשיב על השאלה – האם וכמה אותה נכות רפואית שקבענו בשלב הקודם משפיע על יכולתו של התובע להשתלב בשוק העבודה?

קצבת נכות כללית מלאה מזכה את התובע בקצבה חודשית בסך 3,700 ₪ ברוטו (לפני תוספות). קצבת נכות כללית מינימלית הינה בסך 2,135 ₪ ברוטו (לפני תוספות)


השאלה: יש לי טרשת נפוצה קלה. פעם בשנה או שנתיים יש לי התקף ואני מקבל סטרואידים כמה ימים באשפוז יום. חוץ מזה אני עובד 100% משרה ואין לי בעיות בהליכה או בידיים. שאלתי : האם מגיע לי נכות מביטוח לאומי? איזה מסמכים צריך להגיש לביטוח לאומי? האם כל מי שיש לו טרשת נפוצה זכאי לנכות מביטוחלאומי?

התשובה: תודה על שאלה מצוינת שמאד רלוונטית להרבה מאד חולים.אחת ההתמודדויות השכיחות שאנו רואים היא נרמול התסמינים, תוצאה זו יכולה להוביל להצגת מציאות כפי שכתבת, לכן חשוב לבדוק על כמה הנרמול תופס מקום בחייו של החולה ולעיתים קשה לראות את התסמינים והקשיים במלוא הדרם. לצד חשיבה זו חשוב – —- להבין כיצד נבדקות הזכאויות השונות

 

– הזכויות במדינת ישראל נקבעות בגין השפעת המחלה על התפקודים השונים, ישנם מספר תפקודים שנבדקים ועשויים להעניק קשת של זכויות רפואיות, אמנה אותם בקצרה


פגיעה בהליכה – עשויה להקנות זכאות לסל של הטבות בניידות. (קצבה חודשית מקסימלית הינה בסך של 2,364 ₪ ).

פגיעה ביכולת ההשתכרות – עשויה להקנות זכאות לקצבת נכות כללית מאת המוסד לביטוח לאומי (קצבה חודשית מקסימלית בסך 3,700 ₪) ופנסית נכות ו/או אובדן כושר עבודה מחברות הביטוח השונות (ככל שקיימת – לרוב הקצבה הינה עד 75% מהשכר המבוטח).

פגיעה בתפקודי היום יום – מהם תפקודי היום יום ? רחצה, הלבשה, שליטה על הסוגרים, אכילה והליכה בתוך כולתי הבית, לאחר בחינת זכאותם תיבחן רמת התלות והסיוע הנדרש בניהול משק הבית כגון קניות, נטילת תרופות ועוד, פגיעה בתפקודים אלו עשויה להקנות זכאות לקצבת שירותים מיוחדים (קצבת שר”מ) מאת המוסד לביטוח לאומי (קצבה חודשית מקסימלית בסך 7,168 ₪) וקצבה סיעודית מחברות הביטוח השונות (ככל שקיימת – השמיים הם הגבול ביחס לגובה הקצבה ותקופת הפיצוי, תלוי בפוליסה).

חולה המתמודד עם ריבוי תסמינים ולעיתים בשילוב בעיות רפואיות נוספות – עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות.

תו נכה לרכב עשוי להיות זכאי כל אדם המתמודד עם קושי בהליכה למרחקים ו/או כאשר הליכה למרחקים מסכנת את בריאותו ויכולה להחמיר את מצבו הרפואי.

לכן התשובה אינה חד משמעית וכדאי להיוועץ עם איש מקצוע על מנת להבין האם לחולה קיימות זכויות שאינו מודע אליהן. הינך מוזמן לפנות על מנת לבחון לעומק את זכויותיך.


שאלה: הוקצו לי 40% נכות מביטוח לאומי לאחר מס’ ועדות בהן הרגשתי מושפלת כיוון שלא הסתכלו על מסמכיי הרפואיים כלל בכל הועדות בהם השתתפתי השאלה הראשונה הייתה תמיד – “את עובדת”?, “בכמה אחוזי משרה”? כמה אחוזי משרה מותר לי לעבוד? כמה כסף מותר לי להרוויח מבלי להפסיד את הביטוח לאומי?

התשובה: צר לי על תחושותיך הקשות כלפי המוסד לביטוח לאומי. כאמור בשאלה מספר אחת, קצבת נכות כללית רלוונטית לאדם המשתכר 6,331 ₪ ומטה, זהו בעצם אחד מתנאי הסף לקבלת קצבת נכות כללי. לאחר שנקבעת דרגת האי כושר (הקביעה שעל בסיסה נקבעת רמת תשלום הקצבת נכות בפועל) ניתן להתשכר על פי הטבלאות המפורסמות באתר הביטוח הלאומי (חוק לרון) וככל שקיימת עליה בשכר כך יהא קיזוז מקצבת הנכות הכללית. (ראי שאלה 8 – שם מפורסות הטבלאות)

במידה והינך משתכרת מעל 6,331 ₪ בחודש (ברוטו) אזי יתכן ויותר רלוונטי עבורך להגיש תביעה לפטור ממס הכנסה.


השאלה: אני חולה בטרשת נפוצה מ-2007 ונקבעה דרגת אי כושר עבודה של מחלה אחרת, האם אני יכולה לפנות לביטוח לאומי כדי להגדיל את האחוז 60%? אני מפחדת ששוב יצטרכו לעשות את הבדיקה של האחוזים, אי כושר וזה תהליך מאוד נורא וכבד. והמצב הבריאותי והנפשי גרוע יותר, למה לצפות אם אני פונה לביטוח לאומי?

בגלל התאונה באוטובוס שברתי 2 חוליות ופניתי לעו”ד עם אני אקבל פיצויים אני יכולה להפקיד לבנק או לסגור בחשבון? כמה כסף אני יכולה לסגור בחשבון?

התשובה: בעת הגשת תביעה להחמרת מצב תדרשי לעבור ועדה רפואית נוספת, הן לעניין הנכות הרפואית והן לעניין האי כושר. ככל שמחלתך נוכחות בתפקודך ומשפיעה על יכולתך לעבוד אזי אין לך מה לחשוש מלהגיש תביעה להחמרת מצב, אך מומלץ להגיש את התביעה בצורה מדויקת ונכונה. לעניין שאלתך ביחס לתאונת דרכים הפיצוי הינו שלך ואת רשאית לעשות בו כל העולה על רוחך.


שאלה: הנני מאובחן כחולה טרשת מזה 10 שנים, מטופל בתרופה לטרשת. אני עוסק מורשה- ממשיך בעבודתי ככלכלן בן 60, לא טיפלתי בזכאות של משרד הבריאות וביטוח לאומי אבל אני סובל מבעיות בגפיים התחתונות הולך ונעזר במקל הליכה. האם אני זכאי לפטור\ הנחה מביטוח לאומי? איך מטפלים בזה? יש לי הנחה במס הכנסה?

תשובה: שאפו על ההתמודדות ושמירה על שגרה. תחילה אמליץ לקרוא את התשובה לשאלה מספר 2. אך אשיב גם לשאלתך באופן ספציפי יותר, עקב הקושי בהליכה והשימוש באמצעי העזר ניתן להגיש תביעה להכרה במוגבלות בניידות, הועדה הרפואית מתקיימת בלשכות הבריאות המחוזיות של משרד הבריאות ולאחר מכן יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לצורך תרגום שיעור המוגבלות לזכויות, סל ההטבות בניידות הינו :

  • קצבה חודשית, המקסימלית היא בסך 2,364 ₪ בחודש.
  • תו נכה לרכב (אותו ניתן לקבל על ידי פנייה עצמאית למשרד התחבורה.
  • אגרת רישוי שנתית מופחתת כאשר הרכב רשום ע”ש החולה. (ניתן לקבל זאת במסגרת קבלת תו נכה).
  • השתתפות של המדינה ברכישת רכב חדש, לבעל רישיון נהיגה כל 3.5 שנים ולחסר רישיון נהיגה כל 5 שנים, לפי שיעור המוגבלות בניידות שנקבע

לגבי פטור ממס הכנסה, פטור ממס הכנסה ניתן לאדם שנכותו הרפואית על ידי ועדה רפואית נקבעה בשיעור של 89.2%, בחישוב משוקלל, חולה טרשת נפוצה בהחלט עשוי להיות זכאי לכך אך תלוי בחומרת מצבו.

איני יכולה להשיב האם הינך זכאי או לא זכאי לפטור בהעדר מידע קונקרטי על חומרת מצבך, אשמח לסייע כשתפנה למשרדנו.


שאלה: אני מקבלת בשר”מ 105% ,ניידות 80%, בכללי 75%. רציתי לשאול אם בכללי זה גם מתחלק לתתי תחום, כמו אחוזים- באי דרגת כושר- בנכות רפואית האם צריך לדאוג לכך שכאשר הנכה עצמו מרגיש לא ממש טוב הוא צריך להעלות גם בדברים אלה את האחוזים, או שזה עולה מעצמו?

תשובה: לפי הנתונים שציינת בפתח דברייך, אז הינך מקבלת את קצבת הנכות הכללית בשיעור הגבוה ביותר שניתן, לגבי ניידות, איני יודעת האם הינך זקוקה ומשתמשת בכיסא גלגלים, מצב זה עשוי להגדיל את קצבתך.

לגבי שר”מ (שירותים מיוחדים) היום כבר אין זכאות בשיעור 105% אלא 112% ואיני יודעת את מצבך התפקודי, ככל שקיימת החמרה כלשהי בביצוע תפקודי היום יום (רחצה, הלבשה, שליטה על הסוגרים, אכילה והליכה בתוך כותלי הבית) אזי ניתן להגיש החמרת מצב ולהגדיל את הקצבה אך לעולם זה אינו אוטומטי ונדרשת פנייה יזומה.


שאלה: האם קיים גוף העוסק, מכון, מאמן ומכשיר אנשים החולים בטרשת לשוק העבודה? האם יש קורסים המותאמים לחולי לטרשת? מי יעזור לאדם החולה בטרשת ורוצה לעבוד?

תשובה: זה אינו תחום עיסוקי , איני יודעת להשיב על כך. סליחה.


שאלה: האם חולי טרשת יכולים להמשיך לעבוד מבלי שתפגע הקצבה המגיעה להם ועד לאיזה סכום?

תשובה: כל אדם המקבל קצבת נכות כללית רשאי לעבוד, גובה השכר ושיעור הקיזוז מקצבת הנכות הכללית מפורסם בטבלאות השכר באתר הביטוח הלאומי והן מחלוקות לפי דרגת האי כושר שנקבעה.

למקבל קצבה בשיעור 100% – https://www.btl.gov.il/benefits/Disability/Pages/100per.aspx

למקבל קצבה בשיעור 74% – https://www.btl.gov.il/benefits/Disability/Pages/74Per.aspx

למקבל קצבה בשיעור 65% – https://www.btl.gov.il/benefits/Disability/Pages/65Per.aspx

למקבל קצבה בשיעור 60% – https://www.btl.gov.il/benefits/Disability/Pages/60Per.aspx


שאלה: לאיזה גורם משפטי ניתן לפנות על מנת לברר את ההטבות המגיעות לחולי הטרשת?

תשובה: לצערי אין מקום אחד שמרכז הכל מהכל, ישנם מספר מקומות בהם יש ריכוזי מידע שונים, בין השאר:

  • באתר האגודה ישנו מאמר שכתבתי המרכז את קשת הזכויות של חולי טרשת נפוצה וכן ישנם לא מעט סרטונים בנושא.
  • ניתן להיעזר באתר כל זכות המרכז את הזכויות השונות, בין השאר הזכויות הרפואיות של חולי טרשת נפוצה.
  • ניתן להיעזר ביד מכוונת – גוף מאת המוסד לביטוח לאומי המסייע בהבנת הזכויות הניתנות מהמוסד לביטוח לאומי.
  • גופים מייצגים – משרדי עוה”ד השונים, חברות למימוש זכויות.
  • ניתן בשמחה לפנות אלינו על מנת להנות מההטבה של שעת ייעוץ. צוות המשרד עומד לשירותכם בכל עת, השירות ניתן במרבית השפות המדוברות בישראל – עברית, ערבית, אמהרית, רוסית ואנגלית.

שאלה: נאמר לי באגודה שמשרדך מעניק שעת ייעוץ ללא תשלום.

באם לאחר מכן אשכור את שירותייך להגיש עבורי ‘תביעה לביטוח לאומי’ וללוות אותי לוועדות – מה שכרך?  %   ולכמה זמן?

תשובה: שכר הטרחה המוזל המוצע לחברי האגודה הינו שכר המבוסס על דמי הצלחה בלבד, כלומר אם אתה לא קיבלת זכויות בעזרתנו, איני זכאית לשכר.

בעת טיפול בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי שכר הטרחה הינו 15% למשך 42 חודשים (במקום 60 חודשים) בצירוף מע”מ.

בעת טיפול בתביעות מול חברות הביטוח ו/או קרנות הפנסיה שכר הטרחה הינו 20% למשך 42 חודשים (במקום 60 חודשים) בצירוף מע”מ.

בעת טיפול בתביעה לפטור ממס הכנסה שכר הטרחה הינו 20% מכספי הרטרו (במידה ונקבעת זכאות רטרואקטיבית) ו20% מ-42 חודשי פטור קדימה. בצירוף מע”מ.

לגבי שעץ הייעוץ ללא עלות, זה גם ממש בסדר אם השעה תהא שעה וחצי ואם תידרשנה מספר שיחות ייעוץ.

צוות המשרד עומד לשירותכם בכל עת, השירות ניתן בשפות– עברית, ערבית, אמהרית, רוסית ואנגלית.

 

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this