ראשי » אירועים וחדשות » עו”ד אולניק לינוי – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עו”ד אולניק לינוי – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 07.01.2024

עו”ד אולניק לינוי – משרד עורכי דין אולניק לינוי –

מתנדבת מזה שנים ומעניקה שעת ייעוץ ראשוני ללא תשלום,

הנחה מיוחדת לחברי האגודה בטיפול וייעוץ משפטי מול הרשויות.

מרצה מזה שנים בהתנדבות בימי העיון של האגודה.

פגישת ייעוץ 1 שעה ללא תשלום – פגישה אישית בערים ת”א +רעננה+ חיפה+ באר שבע- ע”י זום+ טלפון.

נא לשלוח פניות לאגודה agudaims@mssociety.org.il

שאלות ותשובות עו”ד לינוי אולניק

 

1. שאלה: אילו זכויות אפשר למצות מול הביטוח הלאומי או כל גוף אחר רלוונטי (כגון עירייה וכו‘)?

תשובה: שאלה שהתשובה לה יכולה להיות מאד ארוכה, אפרט ממש בקצרה על הזכויות האפשריות.

הזכויות במדינת ישראל נקבעות בגין השפעת המחלה על התפקודים השונים, ישנם מספר תפקודים שנבדקים ועשויים להעניק קשת של זכויות רפואיות, אמנה אותם בקצרה –

פגיעה בהליכה – עשויה להקנות זכאות לסל של הטבות בניידות. (קצבה חודשית מקסימלית הינה בסך של 2,467 ₪, סיוע ברכישת רכב לפי שיעור המוגבלות בניידות שנקבעה, תו נכה לרכב ואגרת רישוי מופחתת ).

פגיעה ביכולת ההשתכרות – עשויה להקנות זכאות לקצבת נכות כללית מאת המוסד לביטוח לאומי בנושא זה מומלץ לקרוא את תשובה מספר 3 (קצבה חודשית מקסימלית בסך 4,063 ₪) ופנסית נכות ו/או אובדן כושר עבודה מחברות הביטוח השונות (ככל שקיימת – לרוב הקצבה הינה עד 75% מהשכר המבוטח). זכאות לקצבת נכות כללית מלאה מזכה בהנחה בארנונה ומים.

פגיעה בתפקודי היום יום – מהם תפקודי היום יום ? רחצה, הלבשה, שליטה על הסוגרים, אכילה והליכה בתוך כולתי הבית, לאחר בחינת זכאותם תיבחן רמת התלות והסיוע הנדרש בניהול משק הבית כגון קניות, נטילת תרופות ועוד, פגיעה בתפקודים אלו עשויה להקנות זכאות לקצבת שירותים מיוחדים (קצבת שרמ) מאת המוסד לביטוח לאומי (קצבה חודשית מקסימלית בסך 7,872₪) וקצבה סיעודית מחברות הביטוח השונות (ככל שקיימת – השמיים הם הגבול ביחס לגובה הקצבה ותקופת הפיצוי, תלוי בפוליסה).

קצבת שירותים מיוחדים בשיעור 112% ומעלה מזכה בהנחה בחשמל.

חולה המתמודד עם ריבוי תסמינים ולעיתים בשילוב בעיות רפואיות נוספות – עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות במידה ונכותו הרפואית נקבעה בשיעור 89.2% ומעלה.

תו נכה לרכב עשוי להיות זכאי כל אדם המתמודד עם קושי בהליכה למרחקים ו/או כאשר הליכה למרחקים מסכנת את בריאותו ויכולה להחמיר את מצבו הרפואי.

לכן התשובה אינה חד משמעית וכדאי להיוועץ עם איש מקצוע על מנת להבין האם לחולה קיימות זכויות שאינו מודע אליהן. הינך מוזמן לפנות על מנת לבחון לעומק את זכויותיך.

2. שאלה: האם אני זכאי לפטור ממס הכנסה מבלי שיפגע מקום עבודתי?

תשובה: פטור ממס הכנסה הינו קשור למקום העבודה.
פטור ממס הכנסה לאדם עובד יכול להיקבע דרך הליך עצמאי לבחינת זכאות לפטור ממס הכנסה.
במצב דברים כזה יש להגיש את התביעה לרשות המיסים ולשלם אגרה בסך 679 ₪ אשר מאפשרת את קיום הועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי.

על הועדות השונות לקבוע את אחוזי הנכות לפי תחומי הרפואה השונים (למשל: אורולוג, נוירולוג וכו‘)

כל רופא קובע את אחוזי הנכות בתחומו, בסוף מחשבים את כל הליקויים יחד, בחישוב משוקלל.

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה יש צורך שתקבע נכות רפואית בשיעור 89.2% ומעלה לתקופה העולה על חצי שנה לפחות ואחד מהליקויים צריך להיות בשיעור 40% לפחות.
מי שנקבעו לו 75% נכות ומעלה, יהיה זכאי להקלות מס בקופות גמל בלבד.לאדם עובד, התקרה שפטורה ממס על הכנסה מיגיעה אישית היא 430,800 ₪ לשנה (נכון ל-2023).

למקבלי קצבת נכות כללית, התקרה שפטורה ממס על הכנסה מיגיעה אישית היא 661,200 ₪ לשנה (נכון ל-2023).

3.שאלה: יש לי נכות 30% לצמיתות ועכשיו מצב הבריאות שלי מתדרדר וגם המצב הנפשימה הצעדים שצריך לעשות כדי להגיש נכות ולקבל עוד אחוזי נכות?

תשובה: תביעת נכות כללית לביטוח לאומי ניתן להגיש בגין מצב רפואי , (שחשוב מאד שהוא יהיה מגובה במסמכים רפואיים שמעידים על תסמיני וחומרת המחלה) אשר מגביל ו/או מונע מאדם להשתלב בשוק העבודה בשיעור העולה על 50%. אדם המשתכר 7,122 ₪ (ברוטו) ומטה והוא בטווח הגילאים 18-67(גברים) 65(נשים בהתאמה) עשוי להיות זכאי לקצבת נכות כללית. הזכאות לקצבת נכות כללית נבחנת ב-2 שלבים :

בחינת הנכות הרפואית – המוסד לביטוח לאומי יקיים ועדה רפואית בכל תחום רפואה שבגינו הוגשו מסמכים רפואיים, בסוף יאגדו את כולם בחישוב משוקלל ויש צורך שתיקבע נכות רפואית משוקללת העולה על 40% כאשר אחד מהליקויים הוא לפחות 25%. בעצם שלב זה תפקידו להשיב על השאלה – מה הן הבעיות הרפואיות מהן סובל התובע ומה רמת חומרתן?

בחינת דרגת האי כושר – ועדה זו יכולה להיות מכונה גם ועדת שיקום, יש צורך שתיקבע דרגת אי כושר בשיעור העולה על 50%, קצבה תשולם לאדם שדרגת אי הכושר שנקבע לו הינה 60% ומעלה. דרגת אי הכושר היא שקובעת את גובה תשלום הקצבה בפועל. ישנן מספר מדרגות אי כושר. בעצם שלב זה תפקידו להשיב על השאלה – האם וכמה אותה נכות רפואית שקבענו בשלב הקודם משפיע על יכולתו של התובע להשתלב בשוק העבודה? האם התובע איבד לפחות 50% מהיכולת להשתלב בשוק העבודה.?

קצבת נכות כללית מלאה מזכה את התובע בקצבה חודשית בסך 4,063 ₪ ברוטו (לפני תוספות). קצבת נכות כללית מינימלית הינה בסך 2,345 ₪ ברוטו (לפני תוספות).

4. שאלה: מה הזכויות שלי כחולת טרשת אני מעולם לא נפגשתי עם אף אחד לגבי הזכויות שמגיעות לי. אני עובדת במשרה מלאה ומתפקדת ביום יום, האם מגיע לי משהו?

תשובה: אנא קראי את תשובה מספר 1, רק אוסיף ואומר שהזכויות אינן ניתנות בגין אבחנת המחלה ו/או פוטנציאל ההחמרה שלה, אלא בגין השפעת המצב הרפואי על התפקוד בפועל.

5. שאלה: מה הזכויות שלי כחולת טרשת? האם אני יכולה להגיש תביעה לביטוח לאומי? עובדת במשרה מלאה ועובדת סוציאלית מהדסה לא חזרה אליי אני רוצה לקבל הסבר מהם הזכויות שלי

תשובה: אשמח שנשוחח באופן אישי, אנא קראי את תשובה מספר 1, רק אוסיף ואומר שהזכויות אינן ניתנות בגין אבחנת המחלה ו/או פוטנציאל ההחמרה שלה, אלא בגין השפעת המצב הרפואי על התפקוד בפועל.

6. שאלה: ראיתי פרסומים שונים בנושא מיצוי זכויות האם יש זכויות כלשהם שאני יכול לקבל פטור ממס הכנסה מבלי שזה יפגע בעבודתי ולהמשיך לעבוד רגיל

תשובה: ניתן לקרוא את תשובה מס‘ 2 בנושא.

7. שאלה: אני מאובחנת יחסית חדשה עם טרשת נפוצה, התחלתי לקבל טיפול בחצי שנה האחרונה
פעם בחודש אשפוז יום. הנני בת 47 עובדת בחברת הייטק ביחידת כספים בחברה אשמח לדעת מה הזכויות שלי מול ביטוח לאומי, מס הכנסה, ביטוח פרטי וכו

תשובה :אנא קראי את תשובה מספר 1, רק אוסיף ואומר שהזכויות אינן ניתנות בגין אבחנת המחלה ו/או פוטנציאל ההחמרה שלה, אלא בגין השפעת המצב הרפואי על התפקוד בפועל.

8. שאלה: בשנת 1992 הייתה לי תופעה מוזרה של ישיבה על כיסא השירותים והרגשה של חום בצד ימין של הירך וקור בצד שמאל. ניגשתי לנוירולוג שאשפז אותי ושלח אותי לבצע MRI . במשך חודש שהיתי שם ויצאתי עם אבחנה: דלקת חריפה בעמוד שדרה צווארי. קיבלתי המון סטרואידים.
7
שנים הייתי בריאהאו כך חשבתי. כעבור 7 שנים חשתי מותן רדומה ושוב אושפזתי ואז התקבלה הידיעה שיש לי טרשת נפוצה. במשך מספר שנים הייתי התקפית. קיבלתי קופקסון. כעבור מספר שנים הפכתי לפרוגרסיבית והירידה בתפקוד גרמה לי להזדקק לכיסא ממונע. איני יכולה ללכת אפילו עם הליכון. אני יודעת שעברו יותר שנים מאשר היכולת להגיש תביעה נגד בית החולים. האם עלי להרים ידיים? ברור לי שלו הייתי מתחילה לקבל תרופה בראשית המחלה לא הייתי מגיעה לשלב נוראי זה. מניחה שאין לי מה לעשות.
תשובה: בראש ובראשונה, ליבי איתך, צר לי על התמודדותך ועל הטלאות אותן עברת.
אשמח שנשוחח באופן אישי כדי שאוכל להשיב בצורה יותר מדויקת.
ניתן לפנות אלינו למשרד : 09-8800305 או אלי לנייד : 052-4720400 (עדיף בוואטסאפ) או להשאיר פרטים דרך האגודה ואנחנו ניצור קשר בהקדם.


9.
שאלה: אבקש לבדוק עניין חשוב ולעשות מאמצים לשנות נוהל של קרנות הפנסיה .

אני חולה בטרשת נפוצה ולצערי הרב היום במצב מאוד קשה סיעודי עקב נכויות מצטברות של המחלה והמחלה שלי מוכרת בביטוח לאומי באובדן כושר עבודה 100 לצמיתות ושירותים מיוחדים 214 לצמיתות ואני זכאית לאובדן כושר עבודה  מאחר וכל החיים עבדתי במשרד הפנים ובשנת 2020 המשרד שלח אותי לוועדה של הנציבות בעניין עבודה ולצערי הרב נפסלתי משירות המדינה עקב המחלה  מאחר והמחלה שלי קשה מאוד והיום קרן הפנסיה משלמת לי פנסיה אבל למרות שהרופאים קבעו שהנכות לצמיתות וגם ביטוח לאומי אבל התקנון של הפנסיה זו פנסיה זמנית למרות שהמחלה לא משתפרת ובמקרה טוב נשארת אותו. דבר לכן אני פונה  לגברת ג’נין ומבקשת לנסות לשנות נוהל של משרד האוצר בעניין פנסיה מאחר וטרשת נפוצה לצמיתות  ולאפשר במקרים של חולים במצב קשה לקבל אובדן כושר עבודה לצמיתות במקום שכל פעם לחדש זמני

תשובה: לצערי בהתאם לתקנון קרנות הפנסיה, אין קשר בין תוקף הזכאות בנכות מהמוסד לביטוח לאומי לבין קביעת הקרן והזכאות נקבעת תמיד זמנית משך הזמניות משתנה בין חברה לחברה ותלוי בניירת הרפואי

Photo: the-climate-reality-project-Hb6uWq0i4MI-unsplash

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this