סיפורה האישי של רחל כתבן

עודכן 19.11.2014

רחל כתבן – אמנית , יוצרת ומפסלת – סיפור חיים

שמי רחל כתבן. אני יוצרת אמנות, אני עושה זאת כל חיי ואני חולת טרשת נפוצה. מתגלגלת.
באופן רגיל, אני מפרידה במוצהר בין עבודתי למחלתי. בקורות החיים שאני כותבת לפני תערוכה, אף לא הזכרתי את המחלה. אך בבמה זו של האגודה, אני מרשה לעצמי להתבונן יותר לעומק ולחשוף את החלק העמוק שנוטלת המחלה בעבודתי.
נולדתי בקיבוץ צרוב שמש בעמק בית שאן ועברתי תחנות רבות ברחבי הארץ. אני שואבת השראה מהקרקע והנוף המקומי, חשה חיבור עמוק לאדמת הארץ הקשה והטרשית שלנו. עבודותיי חוזרות אליה.
לאחר שירות בנח”ל, למדתי אמנות באורנים בטבעון. שנים רבות לימדתי אמנות וציור בהדגשה על פיתוח יצירתיות התלמידים. במקביל, ציירתי ציורי שמן שהתאפיינו בצבעוניות ובאור שעשו אותם שונים וקלים מציורי השמן המסורתיים. אהבתי את הכתמים הלבנים בהם נחשף הבד. כאשר תקפה אותי המחלה, נאבקתי והמשכתי לעבוד עד שהועפתי על ידי המערכת שלא עמד לה כוחה לראות אותי במאמצי.

שנתיים התאבלתי ומעין היצירה שלי חרב, עד שמשהו השתנה בי, חזרתי ליצור אך בחומרים אחרים. אני לא יכולה לעמוד ולצייר בתנופה על בדים גדולים, אך אני יכולה לשבת לטפל באבן, אבני הארץ, חלוקי נחל, סלעי טרשים ובזלת. כל מה שהאדמה נותנת.

עבודת התקופה הראשונה של אחרי השתלטות המחלה, התאפיינה בשילוב בין קשיות האבן לרכות התחרה ועסקתי בנושאים ישראליים ויהודיים מסורתיים.

בהדרגה התמקדתי בצורה הבסיסית של האבן עם מינימום נגיעות שלי, נגיעות שיעזרו להמחיש לכל אחד את מה שיש באבן כשהיא מוטלת עדיין על הקרקע. “אני כבר רואה את הכבשה, השפן, הרימון ועכשיו אגרום לכך שגם אחרים יראו”.

המשכתי וחדרתי עוד לתוך תוכה של האבן וכעת, על ידי פיצוחה הפיזי וחשיפת סודותיה הגיאולוגיים, אני הופכת אותה לפרפר. פרפרי האבן שלי שובים אותי בקסמם.

אני חשה ששילוב הניגודים רב העוצמה בין קשיותו וכובדו של החומר לקלותו של הפרפר, מבטא את תחושותיי כאדם תחת מחלה.

לתערוכה שהצגתי לא מזמן, קראתי
“אני אבן – אני פרפר”.

חשוב לי מאוד לציין, את התמיכה העצומה ממשפחתי שנתנה לי את האפשרות לפרוש כנפיים, על כך תודתי.

חברתי גילית שקד, שותפה לאמנות ולמחלה, ריגשה אותי לאחרונה, בהביאה לי את השורה… קלת כנף היתה פרפר… מתוך השיר “רחל רחל” של מוהר ווילנסקי, אותה היא מצאה מתאימה כל כך להרגשותיי והיא צדקה.

את עבודותיי ניתן לראות בביתי
ומדי פעם בתערוכות.
אני גרה בבית אריה, לתיאום נא להתקשר לטל’:
08-9297233

 

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this