ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » ניתוח אורח חיים

ניתוח אורח חיים

עייפות; שיגרה יומית; גורמים משניים; מצב רוח ירוד ודיכאון; מאמץ; תרופות

עודכן 16.05.2014

ניתוח אורח חיים

“העייפות של טרשת נפוצה לא דומה לעייפות רגילה,” אומרת סוזן הוריהאן. “אנשים עם טרשת נפוצה מתארים את העייפות שלהם בצורות שונות. הם עשויים לומר שהיא קשורה לחולשה, או שהם מרגישים תמיד מותשים אחרי אכילה, רחצה או התלבשות. אצל אנשים אחרים זו יכולה להיות עייפות של העיניים אחרי שימוש במחשב או קריאה”.
“העייפות המתלווה לטרשת נפוצה היא חוויה אישית,” אומרת סוזן, “אבל נפוצה אצל אנשים רבים התחושה שהעייפות שלהם מכריעה אותם. אתה יכול להיות מותש כבר בקומך בבוקר, מותש מבלי שעשית כל פעילות, או שהעייפות מצטברת במשך היום.”
תיאוריות על העייפות הקשורה לטרשת נפוצה נמצאות עדיין בתהליך פיתוח. אחד הגורמים הסבירים לעייפות הוא עצם התהליך של המחלה, שבו אובדן המיאלין סביב סיבי העצב במוח ובחוט השדרה מאט ומעוות את האותות העוברים במערכת העצבים. בימים אלה מתנהלים מחקרים לבדיקת הגורמים והטיפולים האפשריים לעייפות.
אולם יש דברים שמחמירים את העייפות – אלה נקראים ‘גורמים משניים’. על ידי ניתוח העייפות של כל אדם, אפשר לזהות גורמים שניתנים לשינוי או לשליטה כדי לסייע בשיפור רמת האנרגיה. גם עקרונות ‘שימור אנרגיה’ יכולים לעזור לארגן ולנהל את חיי היומיום של החולה. אף לא אחד מאלה ימנע את העייפות שנגרמת מטרשת נפוצה, אבל הם יכולים להקל במידה רבה על החיים עם העייפות.

יום טיפוסי

סוזן מבקשת מאנשים לרשום את פעילויותיהם בכל יום למשך כשבוע, ולדרג את רמות העייפות השונות. הפעילויות העיקריות והדירוגים ביום טיפוסי עבור אדם אחד יכולים להיראות כך:
06:00 – מיד בבוקר
07:00
08:00 – התעוררות
09:00 – רחצה
10:00 – התלבשות
11:00 – עבודות הבית, טיפול בחשבונות וכו’
12:00 – ארוחת צהריים קלה
13:00
14:00 – מנוחה
15:00
16:00 – הכנת ארוחת ערב
17:00 – בילוי משפחתי
18:00 – ארוחת ערב
19:00
20:00 – טלויזיה
21:00 לפני השינה
8
22:00 – שינה
23:00
00:00

“אפילו בדוגמה קצרה זו, אפשר להתחיל לזהות דפוס של עייפות ולנתח אותו,” אומרת סוזן. אם אדם מתעורר בבוקר עייף, ייתכן שיש לו הפרעות שינה. דברים כמו רחצה, התלבשות ועבודה במטבח נוטים להוביל לעייפות, ויש דרכים לארגן את המטלות הללו בצורה טובה יותר. דבר מעניין נוסף בדוגמה זו, הוא שאדם זה מגיב ככל הנראה היטב למנוחה – מנוחה היא המפתח לניהול העייפות”.

ניתוח – ‘גורמים משניים’

גורמים משניים בחייו של אדם עשויים לתרום לעייפות, כולל:
-הפרעות שינה
-זיהום
-מאמץ
-תרופות
-מצב רוח ירוד / דיכאון
-תנאי הסביבה הקרובה

“אני בוחנת כל אחד מהתחומים הספציפיים כדי לגלות אם הוא מוסיף משמעותית לעייפות הנלווית לטרשת נפוצה,” אומרת סוזן.

הפרעות שינה

האם אתם ישנים היטב? אם אתם מתעוררים לעתים קרובות, כמה פעמים בלילה? מדוע אתם מתעוררים? האם כדי ללכת לשירותים? בגלל כאב? עווית? האם אתם מתעוררים עם חרדות/דאגות?
אם אתם סובלים מעייפות ואינכם ישנים היטב, ניתוח כזה יסייע לגלות אם הבעיה היא עייפות שקשורה למחלה או חוסר שינה.
יש דרכים לטיפול בבעיות שגורמות חוסר שינה. אורולוג, מומחה לכאב או פיזיותרפיסט (לשליטה בעוויתות) יכולים לסייע.

זיהום

האם היו לכם כמה זיהומים לאחרונה? כיצד טיפלתם בהם? האם שיאי העייפות היו בו-זמניים עם זיהומים בחזה?
כל אדם עשוי להיחשף בזמן כלשהו לזיהומים, בין אם אלה זיהומים בדרכי השתן, בחזה או במקומות אחרים. לעתים, אנשים עם טרשת נפוצה עשויים לפרש עייפות כסימן מקדים להתקף המחלה, בשעה שמדובר בסימן לזיהום הניתן לטיפול.

מאמץ

האם אתם פעילים מאוד? לא פעילים מספיק? כמה פעילות גופנית אתם עושים במהלך היום? האם אתם מקפידים על איזון נכון בין מנוחה לפעילות?
פעילות היא בדרך כלל דבר טוב לאנשים עם טרשת נפוצה: פעילות נמוכה מדי עשויה להוציא אתכם מכושר (ולתרום למצב רוח ירוד). אבל יש גם אפשרות שאתם מתאמצים יותר מדי במשטר ספורטיבי שאפתני או במסגרת עבודות יומיומיות שמכלות את האנרגיה שלכם. תכנית פעילות גופנית התפורה לפי מידותיכם יכולה לעזור לכם להגיע לאיזון הנכון. ארגון מטלות היומיום יעזור גם הוא.

תרופות

אילו תרופות אתם נוטלים? האם החלפתם תרופות לאחרונה? האם השינוי בתרופות לווה בעייפות מוגברת?
ישנוניות ועייפות הן תופעות לוואי של תרופות נפוצות רבות. רופא המשפחה יכול להסביר את תופעות הלוואי של התרופות ואולי להציע תרופות אחרות.

מצב רוח ירוד / דיכאון

עייפות יכולה להיות תסמין של מצב רוח ירוד, תסמין פיזי של טרשת נפוצה או שילוב של השניים. ההבחנה בין תסמיני דיכאון לאלה של טרשת נפוצה עשויה להיות בעייתית. כמו במקרה הביצה והתרנגולת, קשה לקבוע את הגורם המדויק לעייפות. כדי לאבחן דיכאון, הרופא בודק אם אתם:
– חשים עצב, חוסר משמעות או נטייה לבכי
– מאבדים את ההנאה מרוב או כל פעילויות היומיום
– מאבדים או מעלים במשקל, כאשר התיאבון חזק או חלש בהרבה מהרגיל
– מתקשים לישון או ישנים יותר מדי
– תזזיתיים מאוד או איטיים מאוד, באופן שמעורר את תשומת הלב הסביבה
– מרגישים עייפים וחסרי מרץ
– מרגישים חסרי ערך או אשמה קשה
– מתקשים לחשוב בבהירות, להתרכז או לקבל החלטות
– מרגישים שמוטב לכם למות או חושבים מחשבות אובדניות.

דרך טובה להתחיל בהתמודדות עם מצב רוח ירוד או דיכאון היא לדבר עם רופא המשפחה, עם אחות המתמחה בטרשת נפוצה או עם נוירולוג.

תנאי הסביבה הקרובה

האם התאורה בבית או במשרד בעוצמה הנכונה? האם טמפרטורת החדר גבוהה מדי? האם אתם נאלצים ללכת ברגל מרחקים ארוכים או להשתמש במדרגות?
יש דרכים לעקוף חלק מהבעיות בסביבת הבית או המשרד. שיפורים באוורור יכולים לעזור, או ארגון מחדש של המשימות היומיומיות שלכם כדי לחסוך מאמץ הליכה או טיפוס מיותרים. חשוב לנתח את הסביבה המקומית כדי למצוא שינויים שעשויים לעזור.

מוכנים להתמודדות

כחלק מההתמודדות עם עייפות הקשורה לטרשת נפוצה, יש אנשים שמקבלים תרופות במרשם, ובהם אמאנטדין (Symmetrel) ומודפיניל (Provogil). תוצאות הלוואי של תרופות אלה גוברות לעתים על התועלת שבהן. שוחחו עם הרופא שלכם או עם אחות מומחית לטרשת נפוצה כדי לברר אם התרופות יכולות להתאים לכם.
התמודדות עם העייפות משמעה גם שעליכם לערוך שינויים בשגרת יומכם, וכן לערב בעניין את בני המשפחה ואת עמיתיכם לעבודה. עליכם ליישם עקרונות של ‘שימור אנרגיה’: מנוחות תדירות (ואפקטיביות), קביעת קדימויות לפעילויות שלכם, תכנון מראש, ארגון הכלים, החומרים ואזור העבודה, יציבה נכונה ואורח חיים בריא.

בגיליון הבא נביא מידע נוסף על כללים שימושיים להתמודדות עם עייפות.
האגודה לטרשת נפוצה באנגליה מפיצה עלון מידע חינם על עייפות הקשורה לטרשת נפוצה (MS fatigue). הורידו את העלון מהכתובת: www.mssociety.org.uk או הזמינו עותק בכתובת:
Information Team, MS Society, 372 Edgware Road, London NW2 6ND

שאלו את רופא המשפחה או אחות המתמחה בטרשת נפוצה על הפניה למרפא בעיסוק.

תודות לבית החולים הלאומי לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה בלונדון על הרשות להדפיס חלקים מפרסומיו.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this