משחק חייו: דייוויד בלאט מספר על ההתמודדות עם המחלה

מאמן הכדורסל דיוויד בלאט הדהים השבוע רבים מאוהביו כשחשף באומץ שהוא סובל מטרשת נפוצה, מחלה חשוכת מרפא. בריאיון מאתונה הוא מדבר על המחלה ועל הרגע שבו הבין שהגוף בוגד בו. "אתה מבין שמשהו פה משתנה, היו לי רגעים של קושי וחרדה"

מאת: בן מיטלמן | אולפן שישי | עודכן 23.08.2019

מאז דיוויד בלאט חשף את המחלה שלו בתחילת השבוע הוא מקבל הרבה מאוד הודעות תמיכה מקולגות, מקבוצות שאימן, מקבוצות יריבות וכמובן מהמועדון הנוכחי שלו – אולימפיאקוס פיראוס. בלאט מעיד כי לא ציפה לתגובות רבות כל כך. “אני מלא אושר שכל כך הרבה אנשים התעניינו בדבר והביעו רצון גם להבין יותר טוב מה זו המחלה הזאת”, אמר. “זה יכול לעזור להרבה אנשים, זה משמח אותי”.

בלאט בן ה-60 הוא גדול מאמני הכדורסל בישראל ואחד המצליחים ביבשת אירופה אי פעם. הוא זכה כמעט בהכל: את נבחרת רוסיה הוביל לזהב באליפות אירופה ולמדליה אולימפית, עם מכבי תל אביב זכה ביורוליג, וכמובן היה מרחק נגיעה מזכייה באליפות היסטורית עם קליבלנד ולברון ג’יימס ב-NBA.

“אני מאושר שכל כך הרבה אנשים התעניינו בי”. בלאט | צילום: החדשות , אלדד עובדיה

הוא התרגל להחליף מדינות ובתים בהתאם למקום אליו הקריירה לקחה אותו. בשנה שעברה הגיע לאתונה לאמן את אולימפיאקוס, ובמהלך העונה הראשונה שלו ביוון החל לסבול מכאבים חמורים בגבו שהקשו עליו לתפקד. לאחר ניתוח בעמוד השדרה שלא סייע לו, הוא החל לאבחן את מצבו עד שלבסוף גילה שהוא חולה בטרשת נפוצה.

“היה לי רגע של הלו, משהו משתנה פה, משהו ישתנה פה”, סיפר בלאט על הרגע בו קיבל את הבשורה. “כששמעתי את האבחנה הסופית אז היו לי רגעים של קושי ושל קצת חרדה. המחשבות היותר רציניות עד היום זה איך אני מצליח להמשיך לעשות את מה שעשיתי כבר הרבה מאוד שנים”.

לדבריו, “מה שהכי מעניין את האנשים היום בישראל זה קודם כול להבין איך אתה, כמה אתה סובל, איפה כואב לך. אז קודם כל אתה רואה אותי לבוש בבגדי ספורט, לפני האימון הפיזי שלי. אבל זה גם הרבה עבודה מנטלית כי יש מגבלות וצריך לדעת להתנהל בצורה קצת שונה, להתרכז יותר בפעולות, בתנועות הכי פשוטות שיש”.

זוכה לאהבה. בלאט | צילום: ספורט 5

טרשת נפוצה תוקפת אנשים שונים בצורות שונות, ובלאט מסביר שאצלו זה משפיע בעיקר על הכוח ועל חופש התנועה. “זה משפיע על הכוח ברגליים, על שיווי משקל, על חופש בתנועתיות ובדברים אחרים, אבל אלה הבעיות העיקריות שיש לי”, שיתף. “גם הגוף מתעייף יותר מהר, אבל אלה דברים שניתן לעבוד עליהם ולהשתפר בהם”.

“למדתי להיות פגיע”

הצעד של בלאט כבר גרם להמוני ישראלים להתעניין השבוע במחלה, ללמוד עליה ולהכיר את הסימפטומים. מדובר במחלה כרונית שבה המערכת החיסונית תוקפת את מערכת העצבים. זו אמנם מחלה שאין לה מרפא, אך כמו שחשוב לבלאט להדגיש – ניתן בהחלט לחיות איתה חיים מלאים ומאושרים וגם לעצור את ההידרדרות.

בלאט סיפר כי היה חשוב לו לחשוף את המחלה מפני שהרגיש צורך להיות כן ופתוח: “כאיש ציבור, מישהו מוכר, רציתי להגיד את האמת כי אין מה להתבייש מהאמת אף פעם, בטח לא במקרים כאלה, וזה עמד לי על הלב. הרבה פעמים עניתי לאנשים בצורה לא הכי פתוחה – חלק מהזמן בגלל שלא ידעתי וחלק מהזמן שלא רציתי. אבל להיות פתוח ולהיות פגיע זה לא דבר רע, צריך ללמוד גם את זה, ואת זה אני למדתי כי לא כל כך ידעתי איך”.

בלאט התייחס גם להמלצה של רופאים רבים להוריד את רמת הסטרס כדי להתמודד עם המחלה – המלצה שקשה ליישם כשאתה מאמן כדורסל בכיר. “יש כאלה שאולי יגידו שזה בא מסטרס או שסטרס הוא לא טוב לדבר הזה”, אמר. “אני כבר 28 שנה מאמן כדורסל, ועברתי את השנים הללו בצורה די יפה ומוצלחת. אני אמשיך לעשות את זה. סטרס לא עוזר לאף אחד בשום מקרה, אך מצד שני זה נותן טעם לחיים לפעמים”.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this