ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » למרות המחלה – השפעת הטיפול בחולי טרשת נפוצה על תוחלת החיים

למרות המחלה – השפעת הטיפול בחולי טרשת נפוצה על תוחלת החיים

עודכן 14.05.2014

למרות המחלה – השפעת הטיפול בחולי טרשת נפוצה על תוחלת החיים

דר’ מרק דולב רופא שיקומי של המרכז לטרשת נפוצה, בית חולים “שיבא”

טרשת נפוצה (MS) – היא מחלה אוטואימונית כרונית שפוגעת בקרום המיאלין של הסיבים העצביים במוח ובחוט השדרה. המחלה פוגעת באנשים צעירים בגילאי 18-40, ונפוצה יותר בקרב נשים. המחלה מתאפיינת בפגיעה בו זמנית במספר חלקים של מערכת העצבים, מה שמביא לתסמינים נוירולוגיים שונים שבאים והולכים בגלים. בין תסמיני ה-MS ניתן למנות הפרעות פתאומיות בראייה, חולשה בגפיים העליונות והתחתונות, הפרעות קואורדינציה ורגישות, הפרעות ריכוז וסחרחורות. יחד עם תסמינים פיזיים הנראים לעין הטרשת הנפוצה גורמת לעייפות מוגברת, התעייפות מהירה, ירידה ביכולות קוגניטיביות ועוד.

הטרשת הנפוצה אינה קשורה להפרעות זיכרון המופיעות בגיל מבוגר (סקלרוזה) ולהפרעות קשב וריכוז. אין אפילו איבר אחד בגוף ואין מערכת אחת בגוף שאינם מושפעים ממחלה זו. הטרשת הנפוצה פוגעת באדם כאשר הוא נמצא בתקופה היפה בחייו, והיא משפיעה לא רק על החולה עצמו, אלא גם על חיי קרוביו, בני משפחתו וחבריו. נכות קבועה וקשה היא הסכנה העיקרית של מחלת הטרשת הנפוצה.

עוד לפני 20 שנה, אבחנת “טרשת נפוצה” הייתה כגזר דין עבור האדם. בשל אבחנה מאוחרת ומחסור בשיטות טיפול יעילות, מצבם של 50% מהמטופלים התדרדר על לריתוק לכיסא גלגלים תוך 10 שנים. לא מפתיע שמרכזים מחקריים רבים עסקו ועוסקים בחיפוש טיפולים יעילים במחלה זו. לפני 20 שנה לראשונה בהיסטוריה יצאו לשוק תרופות אימונו – מודולטוריות המאפשרות לנהל את מהלך הטרשת הנפוצה.

הטיפול בחולי טרשת נפוצה יכול להיות מוצלח רק במקרה של גישה מקיפה, הכוללת טכנולוגיות מתקדמות, כגון בדיקות MRI שמאפשרות לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים ולהתחיל בטיפול באופן מידי. היום, במאה ה-21, אנחנו מסוגלים למנוע את התפתחות המחלה הקשה הזו. עם זאת, הדבר אפשרי אם מתחילים בטיפול בהקדם האפשרי, לפני שתחול פגיעה בלתי הפיכה ברקמה העצבית. התאמת טיפול אימונומודולטורי מתאים, בשלביה הראשונים של המחלה, מסוגלת לעכב את התפתחות המחלה והופעת תסמינים נוירולוגיים נוספים, וכן לצמצם את הנזק והנכות באופן משמעותי.

אחת מהתרופות המובילות לטיפול בטרשת נפוצה היא בטאפרון שפותחה לפני יותר מ-20 שנה. במשך השנים טופלו בתרופה זו מאות אלפי חולים. היא עוזרת למנוע את התקדמות המחלה, מונעת הופעה של תסמינים נוירולוגיים נוספים, מצמצמת את הנכות ומונעת סיבוכים (פצעי לחץ, זיהומים). הודות לתרופה, המטופלים שומרים לאורך זמן על כושר עבודה, על עצמאות בחיי היומיום ועל אורח חיים רגיל.

נתונים שהוצגו בפורום נוירולוגים בינלאומי שהתקיים באמסטרדם באוקטובר של השנה שעברה, מסכמים את המחקר ארוך-הטווח שהתקיים במשך 21 שנים ושהוכיח כי שימוש בתרופת בטאפרון לאורך זמן מאפשר לא רק לשפר את איכות חייהם של החולים בטרשת נפוצה, אלא גם להאריך את תוחלת החיים שלהם. החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר מעקב אחר 468 מטופלים מ-20 מדינות (כולל ישראל). הוכח כי השימוש בתרופה כבר לאחר ההתקף הראשון של המחלה מאפשר לא רק לצמצם את הסבירות להישנות ההתקפים, אלא גם למנוע את התפתחות הנכות.

ישנו היבט נוסף שבו הייתי רוצה לשתף את הקוראים. אנחנו חיים בעולם של “אינטרנטיזציה טוטאלית”, ולעתים קרובות את השיחה עם הרופא אנחנו מחליפים בשיחה עם המחשב. אין ספק שהאינטרנט הוא מקור מידע מעולה, אך “הרופא האלקטרוני” לא תמיד מסוגל להעריך את כל האספקטים הקליניים והפסיכולוגיים של המחלה. לכן האבחון, בחירת שיטות הטיפול ושימוש בטיפולי עזר חייבים להתבצע רק בשיתוף עם מומחים.

Avonex- pen – אבונקס פן- מזרק חד שבועי

היעילות המוכחת, הבטיחות הגבוהה והנוחות של קבלת זריקה פעם בשבוע הם המאפיינים הבולטים של הטיפול באבונקס.
עד עתה, הוצע הטיפול באבונקס לחולי הטרשת באמצעות מזרק חד שבועי אותו היה עליהם להרכיב בעת ההזרקה. אולם, כמוצר מוביל בחברה החורטת על דגלה את קידום הטיפול במחלת הטרשת הנפוצה הבינו מפתחי התרופה בחברת ביוג’ן כי יש להשקיע את מירב המאמצים בפיתוח מזרק אוטומטי שיאפשר לחולים הזרקה פשוטה ובטוחה יותר. הקושי בפיתוח המזרק האוטומטי היה לא פשוט, היות ומדובר בזריקה תוך שרירית. אולם, לאחרונה קיבלו בביוג’ן את האישור הסופי להשקת המזרק האוטומטי של אבונקס. בנוסף לנוחות הטיפול, ל AVONEX PEN תכונות בטיחותיות בולטות הכוללות מגן מזרק המסתיר את המחט לפני החדרתה ומסייע לייצב את המזרק במהלך ההזרקה, מנעול בטיחות אשר עוזר למנוע טעות בהזרקה וכן חלון תצוגה המאשר את הזרקת המינון המדויק.

מעבר לזאת, מחקר פאזה 3 שבדק את יעילות ובטיחות AVONEX PEN מצא כי 94% מחולי הטרשת העדיפו את הטיפול ב AVONEX PEN על פני הזרקת אבונקס.

ה AVONEX PEN  אושר לשיווק באירופה ויהיה זמין בישראל בשבועות הקרובים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this