יש פתרון לעייפות!

עודכן 19.11.2014

יש פתרון לעייפות!

הטיפול במחלת הטרשת מסייע למנוע את הידרדרות המחלה והתפקוד. יחד עם זאת בעיית העייפות הכרונית, עליה מעידים חולים רבים במחלה, משפיעה רבות על איכות החיים. טיפול חדשני נותן סופסוף פתרון גם לבעיה זו. חולים שניסו אותו העידו כי סופסוף חל שינוי מהותי בחייהם.

כמי שמכירה מקרוב את מחלת הטרשת ועוקבת אחר ניסיונם של החולים בה להתמודד עם המחלה, אני יכולה לומר שיש כיום לא מעט תרופות המסייעות להקל על החולים במחלה ולצמצם, אם לא להפסיק כליל את ההתקפים שהמחלה גורמת להם. יחד עם זאת, ישנה תופעת לוואי שעד לא מכבר לא היה לה פתרון: העייפות. רבים מחולי הטרשת לוקים בעייפות כרונית קשה המונעת מהם לבצע פעולות יומיומיות שכל אדם בריא וממוצע מבצע בקלות. אין מדובר בעייפות המלווה כל אדם שישן פחות משש שעות או שלא הצליח לישון ברצף במשך לילה שלם, ושהפתרון לה ברוב המקרים הוא כוס קפה, אלא בעייפות קשה שגורמת לחוסר תפקוד, ויוצרת קושי אפילו בביצוע פעולה פשוטה כמו קימה מהמיטה וביצוע משימות יומיומיות החל מטיפול בילדים ועד לביצוע העבודה השוטפת.

תרופה בשם פרוביג’יל, מחוללת נפלאות בחולי הטרשת הסובלים מהעייפות. חולים רבים שהתלוננו על עייפות כרונית, שלא נפתרה גם לאחר מתן טיפול תרופתי והפסקת ההתקפים, העידו כי התרופה שניתנה להם הפכה אותם לדבריהם ל”אנשים חדשים”.

כך למשל מספרת בתיה החולה בטרשת נפוצה כבר שלוש שנים. “כשהמחלה התגלתה אצלי סבלתי מהתקפים רבים. בסופו של דבר קיבלתי תרופה שהחזירה אותי לתפקוד יומיומי מלא, נקי מהתקפים. מה שנותר אצלי זו אותה עייפות כרונית. מה שקרה לי מאז שחליתי במחלה זה שפשוט לא הצלחתי לתפקד באופן יומיומי. לא הצלחתי לקום, ולא הצלחתי לבצע פעולות פשוטות. היה לי מאוד קשה לתפקד בעבודה, והייתי חייבת להכריח את עצמי, למרות הכול, לעבור את היום בשלום למרות העייפות. לשמחתי בעבודה שלי ידעו על המחלה, והיו מאוד סבלניים אליי, חרף העובדה שהיה לי מאוד קשה”.

כשאני שואלת את בתיה במה הייתה שונה העייפות שנלוותה למחלה מהעייפות של אדם ממוצע, היא אומרת: “נסי לדמיין לעצמך מצב שבו לא ישנת 24 שעות רצופות. סביר להניח שכל מה שתרצי זה להיכנס למיטה ולישון במשך יום שלם.
זה בדיוק מה שאני הרגשתי, לכאורה עייפות קיצונית שנובעת ממחסור בשינה שמשתרע על פני זמן, וזה למרות שהלילה שעברתי היה לילה רגיל בלי שום הפרעות בשינה”.

התרופה שהחלה ליטול, שיפרה בבת אחת את מצבה, כך היא מספרת. “ברגע שלקחתי אותה הרגשתי אדם חדש לגמרי. בבת אחת התמלאתי באנרגיות ובמרץ, והעייפות נעלמה כליל. אני מרגישה אדם בריא לגמרי”.
גם יעל, החולה במחלת הטרשת כבר מספר שנים, ציינה, כי הדבר שממנו סבלה בעיקר היה אותה עייפות כרונית. “בהתחלה לא חיברתי בין העייפות למחלה. כשהרופא שאל אותי איך אני מרגישה לאחר הטיפולים שעברתי.

אמרתי שאני מרגישה טוב, אבל בלי שום קשר אני מרגישה מאוד עייפה. הרופא שלי אמר לי שיש בהחלט קשר בין המחלה לעייפות, אבל עד לא מזמן לא מצאתי לכך פתרון, ונאלצתי לאגור כוחות ולעשות את המיטב כדי לקום בבוקר, לטפל בילדים שלי ולהתחיל יום עבודה. בקלות יכולתי לבחור בפתרון השני: להיכנס למיטה ולא לקום, אבל לא נתתי לעצמי להידרדר למקום הזה”.

את התרופה עצמה היא החלה ליטול לפני חודש ולדבריה, היא, נוצר אצלה תהליך של שינוי. “כשלקחתי אותה הרגשתי שכאילו בבת אחת העייפות אצלי נגמרה, ושאני יכולה לתפקד. כל תקוותי עכשיו היא שהשינוי שאני חשה כעת יימשך ושאוכל להיות בריאה”.

פרוביג’יל הוגשה השנה לסל הבריאות לחולי טרשת נפוצה, ואני תקווה כי חולים רבים שזקוקים לה, יוכלו ליהנות ממנה כבר בקרוב.

 

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this