ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » טרשת נפוצה ורפואה משלימה

טרשת נפוצה ורפואה משלימה

ד''ר דוד שדה נטורפת

עודכן 22.05.2014

רפואה משלימה וטרשת נפוצה

מהי רפואה משלימה ?

רפואה משלימה ( ויש הקוראים לה רפואה אלטרנטיבית ) היא שם כולל לאוסף של שיטות וגישות טיפוליות שונות.

אקופונקטורה (ריפוי עם מחטים), ארומאטרפיה (ריפוי בעזרת ריחות), צמחי מרפא, הומיאופטיה, אוסטיאופטיה (ריפוי באמצעות טיפול בעצמות ובשרירים), כל אלו הם רק דוגמא וחלק ממיגוון הולך וגדל של טיפולים המוצעים לקהל (הן כריפוי והן כרפואה מונעת).

כיום הרפואה המשלימה איננה רק משהו שבשוליים. לפי האגודה הבריטית לרפואה, כל שנה מתייעצים למעלה מחמישה מיליון מאוכלוסיית בריטניה, במרפאים שונים מתחום הרפואה המונעת. יתרה מזאת, מרפאים כאלו הולכים ומשתלבים במערכות הבריאות הציבוריות, וגם חלק מהרופאים הרגילים מציעים להשתמש בהם.

האם רפואה זו מועילה לחולי הטרשת הנפוצה ?

לכך אין עדין תשובה חד משמעית. יש חולים שמדווחים על הקלה כזו או אחרת בחלק מהסימפטומים של המחלה. לעומתם, יש המדווחים על העדר כל השפעה שהיא. כמו בטיפולים ברפואה הרגילה והשמרנית יש להביא בחשבון אפשרויות של סיכונים, תופעות לוואי, והחמרת המצב גם ברפואה המשלימה.

מה המידע הקיים ?

בנושא הרפואה המשלימה ניתן למצוא מידע בהיקף רב ביותר. החל ממידע מהמרפאים עצמם, וכן דרך ספרים שפורסמו בנושא, פרסומות של יצרני תרופות, ועד ירחונים ופרסומים שונים, הן במסגרות כלליות על סגנונות חיים חילופיים והן במסגרות יותר ספציפיות, ולא נשכח כמובן גם את האינטרנט. ביקשנו באינטרנט מידע על טרשת נפוצה ורפואה אלטרנטיבית וקבלנו מעל 35 אלף תשובות ואתרים.

אבל על כמה ממידע זה נוכל לומר כי הוא אמין ?. אנשי הרפואה עומדים בפני האתגר של הוכחת החיוב או השלילה ברפואה המשלימה, על מנת שיוכלו לתת יעוץ טוב לנזקקים להם.

באחד הירחונים רוכז לאחרונה מאגר מידע של מחקרים על התועלת של הרפואה המשלימה. “זוהי רשימה ממצה” אומרת דר’ ריצרדסון מבי”ס לרפואה של אוניברסיטת ווסטמיניסטר, העומדת בראש הועדה החוקרת את הרפואה האלטרנטיבית “ומאגרי המידע חשובים, במובן שהמידע המופיע בהם נבדק ועומד במספר קריטריונים. בין שאר הקריטריונים, מצוין ליד כל מאגר מידע כזה מהיכן הוא מגיע, מידע על המחבר וניסיונו, ובנוסף כמעט כל המחקרים נבחנו ואומתו על ידי חוקר נוסף.

חלק ממקורות המידע פורסמו כמידע מקצועי ספציפי לעוסקים במקצוע והם ניתנים להורדה מהאינטרנט רק תמורת תשלום. ואולם, יש הרבה מקורות אחרים חופשים מתשלום. אלו מבינכם שאינם מתמצאים עדיין באינטרנט, יכולים להיעזר בספריות בהם ניתן לקבל חומר גם מהאינטרנט.

האם יש מספיק הוכחות מחקריות ?

הועדה למדע וטכנולוגיה של בית הלורדים פרסמה דווח על הרפואה המשלימה בשנת 2000 . אחת המסקנות בדוח זה הייתה כי על הרפואה המשלימה קיים רק מעט מאוד מידע מחקרי מבוסס (ואם הדבר נכון כללית, בודאי שהוא נכון לגבי מיעוט מחקרים המתייחסים ספציפית לטרשת הנפוצה). מובן שהועדה מתייחסת למחקרים העומדים בסטנדרטים המקובלים ברפואה השמרנית, ואולם, יש טוענים שעקרונות וסטנדרטים אלו אינם תואמים לבדיקת הרפואה המשלימה. כריסטיאן גלובר מאגודת הרוקחים המלכותית, מצדד בכך ומוסיף ” טיפול ברפואה המשלימה הוא מאוד אישי ולכן אין אפשרות לקבל תוצאות העומדות במבחנים ובקרות סטטיסטיות (כמו במחקר רגיל ברפואה השמרנית)” הרעיון שכל מטופל מקבל ברפואה המשלימה, את אותו הטיפול, זר ואינו מקובל על המרפאים האלטרנטיביים. הם טוענים כי טיפולם מותאם אישית לצרכיו של כל מטופל.

“ברפואה המערבית אנו נוטים לחשוב במיבנים קבועים (אליהם אנו מתאימים את המטופלים ) ואין לנו היכולת או ההרגל להתייחס לכל מטופל כיחידה עצמאית ובאופן נפרד” מסביר כריסטיאן גלובר “וזה מה שאנו צריכים לעשות”.

אז איך אנחנו יכולים לבצע מחקרים שיתנו תוצאות עליהן ניתן לסמוך? . הבעיה היא שאנו נעולים על שיטות מחקר מסוימות בלבד, וכסף הולך למימון מחקרים רק מסוג זה. יש צורך בשינוי דפוסי המחשבה ובמהפכה קטנה בעולם הרפואה, על מנת שניתן יהיה לבצע מחקרים תקפים גם להשפעות הרפואה המשלימה.

אם אתה שוקל טיפול ברפואה המשלימה.

ברור כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לתת “תקפות מחקרית” לרפואה זו. אבל גם עם שיטות מחקריות שיהיו מקובלות ואמינות, זה ייקח שנים רבות עד שמידע מצטבר על הרפואה המשלימה, ייתן לנו הבנה איך היא יכולה (או לא) לעזור למטופל זה או אחר. עד אז אם נשקלת האפשרות לטיפול כל שהוא במסגרת הרפואה המשלימה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, וללמוד ככל האפשר על הטיפול המוצע.

מידע נוסף אפשר למצוא במקורות הבאים :

* טיפול בתסמינים-רפואה אלטרנטיבית ומשלימה-ספרון -האגודה הישראלית לטרשת נפוצה (ע”ר)

* Complementary Therapies. Managing MS Symptoms through alternative treatments.

ספרון זה ניתן לקבל באגודה הבריטית של חולי הטרשת הנפוצה.

* Alternative Medicine and Multiple Sclerosis by Allen c. Bowling

פורסם בשנת 2000 באנגליה ע”י Medical Publishing Inc

להלן מספר אתרי אינטרנט בהם ניתן להעזר כפי שפורסמו בפירסום של Professional Nurse

באוקטובר 2001 (כרך 17) :

הערה : אלו הם אתרים בריטיים ויש אין סוף אתרים נוספים אחרים בעיקר בארה”ב

www.herbmed.org

www.hominform.soutron.com

www.rccm.org.uk

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this