ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » טרשת נפוצה וקשיים בשמירה על מקום העבודה

טרשת נפוצה וקשיים בשמירה על מקום העבודה

עודכן 15.05.2014

טרשת נפוצה וקשיים בשמירה על מקום העבודה

שרה וסטלייק, עורכת אתר Worklife www.yourworkhealth.com האגודה לטרשת נפוצה בבריטניה
למרות חקיקה במדינות רבות, שמטרתה למנוע את התופעה, אנשים עם טרשת נפוצה נתקלים בקשיים במציאת עבודה, או בשמירה על מקום העבודה הנוכחי. החיים תחת השפעתה של הטרשת הנפוצה יכולים להקשות על הסובל מהמחלה להמשיך בעבודתו, אך תמיד ישנן דרכים להתגבר על המכשולים.

תסמיני הטרשת הנפוצה

העליות והירידות המאפיינות את הטרשת הנפוצה מקשות במיוחד על מציאת עבודה והתמדה במקום העבודה. קשה להתחייב לעבוד במשמרות או אפילו במשמרת מלאה, כאשר אינך בטוח כיצד תרגיש למחרת או בשבוע הבא.

טרשת נפוצה משפיעה על אנשים שונים בצורה שונה, אך על פי הדיווחים תשישות היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לכך שאנשים עם טרשת נפוצה מפסיקים לעבוד. תשישות עלולה להיות קשה לטיפול, כיוון שמדובר בתסמין “בלתי נראה”, ולכן, לעיתים קרובות היא מובנת שלא כהלכה. ישנם תסמינים רבים אחרים שעלולים להשפיע על תחום העבודה, כגון: בעיות ראייה, כאבים, בעיות שיווי משקל, רעידות, בעיות זיכרון וחשיבה, אי שליטה בסוגרים, וכן תופעות הלוואי של תרופות מסוימות. תסמינים אלה עלולים לערער את הביטחון העצמי בזמן חיפוש עבודה.

כאשר אדם עם טרשת נפוצה עובד, הישנות של המחלה יכולה לעורר סוגיות שונות. יכולה למשל להתעורר השאלה, כמה חופשות מחלה ניתן לנצל? או האם מותר להיעדר לצורך בדיקות רפואיות? אם מישהו נאלץ להיעדר למשך זמן רב, הוא עלול לחוש מבודד ולחשוש מאיבוד מקום העבודה. וכאשר הוא חוזר, הוא עלול לחוות לחץ, אם הצטברה עבודה רבה בזמן היעדרו, או אם הוא מרגיש שאינו מעודכן בשינויים שהתרחשו. עלול להיגרם גם חוסר ביטחון או בעיות אחרות שיכולות להוות מכשול בעבודה.

סביבת העבודה

אצל אדם עם טרשת נפוצה, עלול להגיע זמן בו הוא אינו מסוגל להתמודד יותר מבחינה גופנית עם תפקידו הנוכחי, עקב היעדר תמיכה של סביבת העבודה. ייתכן שמקום העבודה אינו מתאים לכיסא גלגלים או לאדם עם קשיים בניידות. ישנם אנשים עם טרשת נפוצה שאקלים חם במשרד או בשטח מהווה עבורם בעיה. אפילו הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית עלולה להוות מכשול משמעותי.

תפיסת המחלה בעיני הציבור

בציבור הרחב עלולה להיות בורות בנוגע לטרשת נפוצה ובנוגע לאופן בו היא יכולה להשפיע על אדם בעבודתו. הדבר עלול לגרום למעסיק לנכונות מופחתת להעסיק אדם עם טרשת נפוצה, ולעיתים הוא נותן הסברים אחרים לכך שהמועמד לא הצליח בראיון העבודה, או לא עמד בדרישות לקידום. לעיתים קרובות פשוט חסר למעסיקים מידע בנוגע לטרשת נפוצה ולדרכים בהן הם יכולים לעזור, ולפעמים הדברים מתבררים רק כאשר כבר קיימת בעיה או נוצר חיכוך במקום העבודה. הדבר מדגיש את חשיבותה של מציאת הדרך הנכונה להדריך מעסיקים בנושא – בחלק מהמדינות אנשי מקצוע מתחום הרפואה או אגודות של טרשת נפוצה יכולים לעזור לאנשים עם טרשת נפוצה לספק מידע למעסיקיהם.

אך העברת מידע לאחרים בנוגע לטרשת נפוצה יכולה להיות קשה. ישנם אנשים הבוחרים שלא לדבר כלל על הנושא, אלא אם כן הם חייבים, מכיוון שהם מודאגים מתגובותיהם של אחרים. האם הם יתייחסו אליהם כעת בצורה שונה, או יחששו לומר דבר מה פוגע? מצב זה יכול ליצור מתח במערכת היחסים בין האדם עם הטרשת הנפוצה לבין עמיתיו לעבודה. ישנן דרכים רבות להבין את הטרשת הנפוצה בצורה שגויה, וחלק מהאנשים מעדיפים שלא להיות אלה שנאלצים לחנך את כולם.

התגברות על המכשולים

בהחלט קיימים מכשולים המפריעים לאנשים עם טרשת נפוצה למצוא עבודה ולהתמיד בה. לכן חשוב ביותר לבחון את כל האפשרויות. ניתן למשל להישאר באותו תפקיד תוך עריכת שינויים במקום העבודה כך שיהיה נגיש יותר, לבצע שינויים בשיטת העבודה, להחליף מקום עבודה או מקצוע, או להשתמש ביוזמות או זכויות שונות על מנת לסייע בשמירה על מקום העבודה. מכשולים אלה לא חייבים למנוע מאדם עם טרשת נפוצה את האפשרות לעבוד, אם הוא מעוניין בכך.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this