ראשי » אודות טרשת נפוצה » מידע טיפולי ע"י חברות התרופות » חב' טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ » טיפול מדיסון – פרוביג'יל לטיפול בעייפות הנגרמת כתוצאה ממחלת הטרשת הנפוצה

טיפול מדיסון – פרוביג’יל לטיפול בעייפות הנגרמת כתוצאה ממחלת הטרשת הנפוצה

עודכן 27.06.2014

פרוביג’יל לטיפול בעייפות הנגרמת כתוצאה ממחלת הטרשת הנפוצה

מרבית חולי הטרשת הנפוצה סובלים מעייפות ולעיתים קרובות היא נחשבת לסימפטום המגביל ביותר של המחלה. העייפות מורגשת מאוד בשעות אחה”צ ויכולה להחמיר בעקבות עלייה בטמפ’. לעייפות אפקט שלילי מכריע על איכות חייו של החולה ופעמים רבות היא הסיבה העיקרית לפרישה מוקדמת ממקום העבודה או חוסר תעסוקה אצל חולי הטרשת הנפוצה.

בניגוד לדעה שרווחה בעבר, העייפות יכולה להופיע בכל אחד משלבי המחלה ופעמים רבות מופיעה כבר בשלביה הראשונים. קשה מאוד להעריך ולמדוד את העייפות מאחר והיא סימפטום סובייקטיבי לחלוטין עליו מדווח החולה וקשורה לחוסר היכולת של החולה להתמודד עם פעילויות שגרתיות אותן תכנן לבצע.

עיפות מוגדרת כחוסר אנרגיה פיזית או מנטאלית לבצע פעולות אותן נוהג המטופל לבצע, וקשה מאוד לאבחן אותה מאחר וצריך לבדל אותה מאבחנות שונות כמו דיכאון, הפרעות בשינה, ירידה קוגניטיבית או תופעות לוואי של הטיפול התרופתי שמקבלים המטופלים.

יתר על כן, העייפות אינה קשורה בקשר ישיר לאופי המחלה, לרמת המוגבלות של המטופל או למספר הנגעים הדלקתיים במערכת העצבים שלו.

קיימות מספר גישות לטיפול בעייפות ביניהן טיפולים תרופתיים ולא תרופתיים אך עדיין אין החלטה לגבי דרך הפעולה האופטימלית להתמודדות עם הבעיה.

Provigil (פרוביג’יל) היא תרופת מרשם שעוזרת לשמור על ערנות במהלך היום ללא פגיעה בשינת הלילה של החולה. מנגנון הפעולה המדויק של התרופה אינו ידוע, אולם ממחקרים קליניים ומידע שנאסף במשך השנים ידוע כי התרופה מעלה רמות של מתווכים כימיים במוח, האחראים להשפעתה הממריצה, ומשמשת גם כחומר מעורר בגלל השפעה ספציפית וממוקדת על ההיפותלמוס. השיפור בערנות והאפקט הממריץ יכול לאפשר לחולי MS להמשיך בשגרת יומם, בעבודתם ובכל פעילות אותה יחפצו לבצע, בקלות ובנוחות. במחקר שנערך בשנת 2000 נבדקו 72 חולים עם טרשת נפוצה בשלבים שונים, שקיבלו פרוביג’יל בשני מינונים – קבוצה אחת קיבלה 200 מ”ג, קבוצה שניה קיבלה 400 מ”ג וקבוצה שלישית קיבלה אינבו (פלסבו – תרופת דמה), למשך 9 שבועות. ממסקנות המחקר עולה כי דווקא הקבוצה שקיבלה 200 מ”ג של פרוביג’יל דיווחה על ערנות מרשימה ביחס לקבוצת הפלסבו לפי אמות מדידה מקובלות. החוקרים הסיקו כי פרוביג’יל יעילה להגברת הערנות בחולי טרשת נפוצה.

מלבד טיפול בעייפות בקרב חולי הטרשת הנפוצה, פרוביג’יל מאושרת בישראל לשימוש במספר אינדיקציות נוספות: טיפול בעייפות וישנוניות הנגרמת ממקור לא ידוע, טיפול בישנוניות יתר אצל עובדי משמרות ואצל אנשים עם דום נשימה חסימתי בזמן שינה.

התרופה מאושרת בסל הבריאות לחולי טרשת נפוצה הסובלים מנטייה מוגברת לישנוניות ולחולים נרקולפטיים (חולים הנרדמים באופן פתאומי ללא כל סימן מקדים ונכנסים לשינה עמוקה). התרופה תתחיל להשפיע בתוך כחצי שעה מרגע נטילתה. לאחר פרק זמן זה תורגש ערנות ויכולת התפקוד תשתפר, כל זאת מבלי לפגוע ביכולת השינה הטבעית.

פרוביג’יל הינה תרופה נוחה ובטוחה לשימוש, אולם בנוסף לפעילות הרצויה של התרופה, בזמן השימוש בה, עלולות להופיע תופעות לוואי כגון: כאב ראש, בחילה ותחושת אי נוחות בקיבה.

כל טבליה מכילה 100 מ”ג של חומר פעיל והמינון המומלץ יקבע על ידי הרופא המטפל.

08 מאי 2024

הנכם מוזמנים לערב חברתי, מרתק ומעורר השראה בו :אתם – חברי האגודה תשתפו את הידע והתובנות שלכם – במתן הרצאה לחברה האגודה

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this