ראשי » אודות טרשת נפוצה » מידע טיפולי ע"י חברות התרופות » חב' טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ » טבע – לקווינימוד אוראלי של טבע הציג נתוני יעילות ובטיחות מתמשכים בחולים בטרשת נפוצה

טבע – לקווינימוד אוראלי של טבע הציג נתוני יעילות ובטיחות מתמשכים בחולים בטרשת נפוצה

עודכן 26.06.2014

לקווינימוד אוראלי של טבע הציג נתוני יעילות ובטיחות מתמשכים בחולים בטרשת נפוצה

  •  פרופיל תועלת-סיכון חיובי ומתמשך ל- laquinimod האוראלי בשלב ההארכה של המחקר הקליני שלב II בחולי טרשת נפוצה.
  • ירידה של 52% (p=0.0006) בממוצע במספר הנגעים הפעילים במוח.
  • תוצאות המחקרים הקליניים שלב III, ALLEGRO ו- BRAVO, בחולי טרשת נפוצה צפויות במהלך שנת 2011 .

20/09/2010 טבע ו- (OMX NORDIC: ACTI) Active Biotech AB הודיעו היום על תוצאות שלב ההארכה של מחקר אשר נמשך 36 שבועות והעריך את מתן שני המינונים של laquinimod, תכשיר אימונומודולטור (משפיע על מערכת החיסון) חדש במחקר ופיתוח, הניתן אוראלית אחת ליום ומפותח לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS). המחקר הגלובאלי, כפול הסמיות, הדגים פרופיל תועלת-סיכון חיובי ומתמשך כפי שנצפה ע”י ירידה במספר הנגעים הפעילים במוח (Gd-enhancing T1 lesions), במקביל לשמירה על פרופיל בטיחותי גבוה.

ממצאים אלו פורסמו החודש במהדורה המקוונת של המגזין Sclerosis Multiple.

חולים אשר השתתפו במחקר שלב II של laquinimod (LAQ/5062) וטופלו בקבוצת הפלצבו, הוקצו אקראית בשלב ההארכה לטיפול ב- laquinimod במינון 0.3 mg או 0.6 mg , כאשר מטופלים שבמקור הוקצו לקבל טיפול פעיל, המשיכו עם הטיפול ב- laquinimod ל- 36 שבועות נוספים. בקרב מטופלים להם הוחלף הטיפול בפלצבו בטיפול פעיל ב- laquinimod, נרשמה\נמדדה ירידה של 52 אחוז בממוצע במספר הנגעים הפעילים במוח (Gd-enhancing T1 lesions) , המהווה מדד לרמת פעילות המחלה. בקרב חולים אשר כבר בשלב הראשון הוקצו לקבל טיפול ב- laquinimod במינון 0.6 mg , נשמרה הירידה במדדי ה- MRI. נוסף על כך, נמצא כי הטיפול ב- laquinimod קשור אף לירידה מתמשכת במספר ההתקפים השנתי ולפרופיל בטיחותי גבוה וסבילות טובה. לא נמצאה שום עדות לדיכוי המערכת החיסונית.

“ממצאי המחקר מאששים בשלב זה את הפרופיל המאוזן של יעילות, בטיחות וסבילות התכשיר laquinimod,” מסביר פרופ’ ג’יאנקרלו קומי (Giancarlo Comi), החוקר הראשי ומנהל המחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת Vite Salute שב- San Raffaele מילאנו, איטליה. “אנו מצפים במהלך שנת 2011 לתוצאות שלב III של המחקרים הקליניים ALLEGRO ו- BRAVO ולפוטנציאל של תכשיר זה הנמצא בפיתוח, לספק מענה לצרכים קיימים ובלתי-ממומשים של חולים בטרשת נפוצה המחפשים אחר טיפול אוראלי יעיל, בטוח וסביל.”

בפברואר 2009 קיבל laquinimod מעמד של מסלול מהיר לרישום (Fast Track) מרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA). טבע השלימה גיוס מטופלים לשני המחקרים הקליניים הגלובאליים שלב III, ALLEGRO ו- BRAVO, המתנהלים כעת.

אודות המחקר
מחקר גלובאלי, כפול הסמיות, שלב ההארכה של 36 שבועות למחקר המבוקר שלב IIb של laquinimod . המחקר נערך בתשע מדינות שונות בחמישים ואחת מרכזים רפואיים. 239 (93 אחוז) מן המטופלים השלימו את שלב ההארכה של המחקר ול- 222 מטופלים (87.1 אחוז) נערכה סקירה סופית. מספר הנגעים הפעילים במוח (Gd-enhancing T1 lesions) היה נמוך משמעותית במטופלים אשר החליפו טיפול מפלצבו (דמה) לטיפול פעיל במינון במינון של 0.3 mg או 0.6 mg ) 52 אחוז, p=0.000 ( בקרב מטופלים שהוקצו אקראית לקבלת טיפול במינון הגבוה של 0.6 mg הירידה במדדי ה- MRI שנצפתה כבר בשלב המבוקר, נשמרה אף בשלב ההארכה. כמות המטופלים ללא נגעים פעילים במוח כלל, בקרב אלו שהחליפו טיפול מפלצבו לטיפול פעיל, עלתה מרמה של 31 אחוז מהמטופלים לרמה של 47 אחוז מהמטופלים בסיום שלב ההארכה (p=0.01). לא תועדו תופעות לוואי חדשות במהלך שלב ההארכה. נרשמה ירידה בשכיחות מספר המקרים של עליה ברמת אנזימי כבד שנצפתה במחקר הראשוני.

אודות laquinimod

laquinimod הינו תכשיר חדש, אימונומודולטור (משפיע על מערכת החיסון), הניתן אוראלית אחת ליום. התכשיר פותח לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה בשלב ההתקפי (RRMS) . חברת Active Biotech אשר פיתחה את laquinimod העניקה רישיון שימוש בו לטבע בחודש יוני 2004. נתונים מניסוי שלב שני שבוצע ע”י טבע ואשר פורסמו בחודש יוני 2008 בכתב העת Lancet, מדגימים כי טיפול יומי ב- laquinimod במינון של 0.6 מ”ג, מפחית באופן משמעותי סטטיסטית את פעילות המחלה בקרב חולי RRMS, כפי שהודגם בבדיקות MRI . בנוסף, הראה המחקר נטייה להפחתה בשיעור ההתקפים השנתי בקרב החולים וגידול במספר החולים שלא חוו התקפים כלל, בהשוואה למתן פלסיבו. הטיפולים היו סבילים עם מעט שינויים ועליות תלויות-מינון באנזימי הכבד, אך ללא הוכחות קליניות לנזק לכבד. בנוסף ליעילות שהראה laquinimod בניסויים קליניים שלב II לטיפול ב-RRMS, הוא אף הדגים יעילות רפואית רבה במודלים קדם-קליניים של מחלות אוטואימוניות אחרות, כגון מחלת מעיים דלקתית (מחלת קרוהן), דלקת פרקים שגרונית, סכרת תלוית אינסולין, תסמונת Guillain Barre ולופוס (זאבת). פרופיל היעילות הרחב לטיפול במחלות דלקתיות, שהודגם על בעלי חיים, מראה ש- laquinimod משפיע על נתיב ההתפשטות העיקרי של הדלקות והפעילות האוטואימונית. שני מחקרים עיקריים גלובאלים שלב III , ALLEGRO ו-BRAVO , להערכת laquinimod לטיפול בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית (RRMS) מתנהלים כעת וקרובים לסיום.

ALLEGRO הינו מחקר שלב III עיקרי בינלאומי, כפול סמיות, הנערך 24 חודשים ומתוכנן להעריך את יעילות, בטיחות וסבילות הטיפול ב-laquinimod בהשוואה למתן פלסיבו בטיפול בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי . לניסוי ה ALLEGRO גויסו למעלה מ-1,100 חולים בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי. (benefit-risk assessment of Avonex® and laquinimod) BRAVO הינו מחקר שלב III עיקרי, בינלאומי, רב מרכזי, אקראי, כפול סמיות, שנערך בקבוצות מחקר מקבילות, בבקרת פלסיבו, ומתוכנן להעריך את בטיחות ויעילות הטיפול ב-laquinimod בהשוואה למתן פלסיבו, ולספק נתוני תועלת-סיכון ל-laquinimod, לעומת הטיפול הזמין כיום ב-Avonex® הניתן בהזרקה. למחקר גויסו למעלה מ- 1,300 מטופלים הלוקים בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי.

נוסף על המחקרים הקלינים בתחום הטרשת הנפוצה, laquinimod אף נבדק במחקרים קליניים שלב II לטיפול במחלת הקרוהן ולטיפול במחלת הזאבת (lupus) כמו גם למחלות אוטואימוניות נוספות.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this