ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » חברו הטוב של האדם – כלבים לעזרת חולי טרשת נפוצה

חברו הטוב של האדם – כלבים לעזרת חולי טרשת נפוצה

עודכן 16.05.2014

חברו הטוב של האדם – כלבים לעזרת חולי טרשת נפוצה

מתוך עלון האגודה לטרשת האנגלית

הוא יכול להרים את שפופרת הטלפון ולפרוק מכונת כביסה. איאן קוק בוחן איך כלב יכול לעזור לנזקק להיות יותר עצמאי.

דיאנה אינה מתביישת בהיותה אוהבת כלבים. “היכן שיש בעל פרווה וארבע רגליים, גם אני שם” היא מתלוצצת כשהיא יושבת בביתה ומלטפת את ג’אגו כלב הגולדן רטריבר שלה. “כלב תמיד היה רצוי בביתנו.” דיאנה איננה רק אוהבת כלבים, היא גם אחת מהכמות הגדלה והולכת של פגועי הטרשת הנפוצה, שנעזרים בכלב בבית ובחוץ. היא נעזרת על ידי ג’אגו בן הארבע, בביצוע מטלות קלות כגון פתיחת וסגירת דלתות, הוצאת הכביסה מהמכונה וגם בהרמת שפופרת הטלפון כשהוא מצלצל.

רובנו מכירים את נושאי כלבי ההנחיה לעיוורים, אבל ג- 1986, הקים פרנסיס היי, שגם הוא אוהב כלבים, ארגון באנגליה ששמו “כלבים למען נכים”. נכותו של היי נובעת מסרטן העצמות. העמותה, היא אחת ממספר קטן של ארגונים שמאמנים ומספקים כלבים לנזקקים מסיבות רפואיות. עד היום הוא סיפק ל- 250 חולים מגיל 17 עד גיל 70 עם שיתוק מוחין, פגועי עמוד השדרה וכמובן חולי טרשת נפוצה. כלב ניתן לאמן לביצוע מטלות פשוטות, וגם לעזרה באימוני הליכה. רוב כלבי העזר הם מסוג הרטריבר הזהוב והלברדור, ואולם גם סוגי כלבים אחרים ניתנים לאילוף ונזכיר ביניהם את הקולי (לאסי).

דיאנה פנתה לעמותה ב- 1999 לאחר שהחלה להזדקק ליותר ויותר עזרה בביתה, דיאנה אובחנה בהתחלה ב- Relapsing Remitting MS, ולאחר מכן בטרשת מסוג Secondary Progressive. כיום היא נעה בבית בכיסא גלגלים ובחוץ בתלת נוע חשמלי, ומקבלת שירותי עזר יומיים בבית. אמנם לדיאנה יש מגוון טוב של שירותים, אבל לא כל הזמן יש איתה מישהו בבית, כך שכל מאומן, הוא חלק בלתי נפרד מחייה. ג’אגו פותח וסוגר דלתות, נותן לדיאנה את אפרכסת הטלפון, את השלט הרחוק של הטלוויזיה, וגם מרים דברים קטנים שהיא מפילה מדי פעם, ואפילו מסוגל להוציא כביסה ממכונות הכביסה והייבוש. כמו כל הכלבים המסופקים על ידי העמותה, גם ג’אגו, עובר הכשרה מתאימה לעבוד עם אנשים ולמלא תפקידים בסיסיים. כשהיה בן 16 חודשים, הוא הופגש עם דיאנה, והכשרתו הותאמה לצרכיה.

הרעיון שמוביל את העמותה, גורס שיש להשיג לנזקק עצמאות בעזרת הכלב, באותן הנקודות בו החולה זקוק לעזרה. אחרי תקופת התאמה (בין ג’אגו ודיאנה) הובא הכלב לביתה להכיר את השטח ולעזור לה במגוון של מטלות בבית. דיאנה מרגישה שהכלב נתן לה הרבה עזרה מעשית והרבה חברות. אבל ג’אגו נתן לה גם תוספת לביטחון העצמי שלה. העובדה שהוא יכול לעשות דברים, המריץ גם אותה לנסות ולעשות דברים ביחד איתו. “כשאני מצליחה בזה, יש לי את תחושת ההישגיות” היא אומרת.

מוכנות ללמוד (לעבוד עם כלב)

ההחלטה לפנות לקבל כלב מסייע הייתה עבורה מעשה קל, מאחר והיה לה כלבי שעשוע מאז היתה ילדה קטנה, וגם בעלה טרי אוהב כלבים. אבל דיאנה חושבת שכל אחד יכול להיעזר בכלב, אם הוא מוכן ללמוד ולהביא בחשבון גם את צרכי הכלב. אמנם רצוי שתהיה גינה, אבל כלבים מסתגלים גם למשטחי בטון. הדבר היחידי ממנו מזהירה דיאנה במידה מסוימת, זה לא להיות קפדני מידי בנושאי ניקיון הבית, כי זה טבעי שכלב יחזור הביתה עם כפות רגליים מלוכלכות, ישיר שערות ואולי גם ריר. אבל לבד מזה יש מעט מאוד קשיים, ובאופן אולי מפתיע, החזקת כלב עזר נשמע די פשוטה.

עמותת “כלבים למען נכים” מספקת אוכל לכלבים ללא תשלום, והחיוב היחידי שלהם הוא 1 ליש”ט דמי הצטרפות ו- 10 ליש”ט לחודש עבור טיפולים וטרינריים. זהו תשלום מינימלי עבור כלב שהכשרתו עולה כ- 20,000  ליש”ט. לכלבים המאומנים יש בממוצע אורך חיים של 8 שנות עבודה, ואז הם פורשים לפנסיה של כארבע שנים, כשלא פעם בעלים של כלב כזה מבקש להשאיר את הכלב אצלו גם לתקופת הפנסיה.

ג’אגו היה בן 5 ונולד ב- 28 למרץ. דיאנה בטוחה בתאריך, כי זה גם תאריך יום ההולדת שלה. הוא יפרוש לפנסיה בעוד כ- 5 שנים, אבל דיאנה כבר יודעת שהיא תרצה לשמור את ג’אגו אצלה או אצל משפחתה. “ג’אגו הוא כל כל כך יפה” היא אומרת תוך כדי ליטוף ראשו” בעלי לא ירצה לתת אותו, וגם אני אותה דעה.

לחברי האגודה המעונינים בכלבים, אנו מציעים לפנות למאלפי כלבים בארץ ולברר איתם את העניין וכן להיעזר באינטרנט לחיפוש מאלפים העוסקים באילוף כלבים לצרכים מיוחדים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this