ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » ויאגרה – בועת פרסום או עזר כנגדו

ויאגרה – בועת פרסום או עזר כנגדו

מאמר המסביר את ההשפעה החיובית של השימוש ב"ויאגרה" לחולי טרשת נפוצה

עודכן 22.05.2014

תרופות

ויאגרה – בועת פרסומת או עזר כנגדו?

הדימוי העצמי משתקף במיניות לא פחות מאשר במערכת זוגית ומאושרת. לגבי גברים רבים החולים בטרשת נפוצה, זיקפה לקויה הוא אחד התסמינים שקשה במיוחד להשלים עמו. נראה שסוף-סוף נמצא טיפול יעיל לבעיה הזו.
בכל פעם שתרופה חדשה יוצאת לשוק, מופצת עמו גם הרבה פרסומת מנופחת. ויאגרה היא אולי  הדוגמה הבולטת ביותר לכך – כאשר יצאה לשוק ב1998 -, הופיעה הוויאגרה בעמוד השער של כתב העת ‘Time’. יש אתרי אינטרנט המוקדשים באופן בלעדי לבדיחות על ויאגרה, אחרים מאפשרים רכישה מקוונת לא מבוקרת של ויאגרה. אתרים מעטים מביאים בפועל מידע בעל ערך.

מה יכולה הוויאגרה לעשות הלכה למעשה?

ויאגרה היא תרופה מאושרת לטיפול בזקפה לקויה, שהיא אי-יכולת להגיע להגיע לזיקפה ולשמור עליה. הנושא רלוונטי במיוחד לגביגברים החולים בטרשת נפוצה,, מאחר שלפי האומדן סובלים עד %80 מהם מבעיה זו בתפקוד המיני, ויותר מ75% – מהם מעוניינים להמשיך לקיים יחסי מין.
“ויאגרה נותנת תוצאות טובות במיוחד בקרב גברים החולים בטרשת נפוצה”

כאשר גבר מתעורר מבחינה מינית, מתגברת זרימת הדם לפין ופוחתת הזרימה היוצאת ממנו.’פעולת ניפוח’ זו גורמת לפין לתפוח ולהקשיח, והתוצאה היא זיקפה. אם העצבים או כלי הדם המשתתפים בתהליך זה אינם פועלים כראוי, עלולה הזיקפה לא להופיע או שיתעורר קושי לשמור עליה.כמו כן, תפקידו של האנזים PDE, המצוי ברקמות הפין של כל הגברים, לפרק את החומר השומר על הזיקפה. ויאגרה, או sidenafil citrate, פועלת על-ידי חסימת פעולת PDE, והגברת הזיקפה על-ידי כך.
מה אין ויאגרה יכולה להבטיח

ויאגרה איננה הורמון ולא חומר להגברת החשק המיני, ולכן מתריעים הרופאים שאין היא פועלת בהיעדר  גירוי מיני תקין. הדבר רלוונטי במיוחד לגבי גברים החולים בטרשת נפוצה, מאחר ועלול שזיקפה לקויה עלולה להיגרם אצלם כתוצאה מעייפות, כאבים, בעיות בשלפוחית השתן או במעי וסוגיות רגשיות. חשוב להבין תסמינים אלה ולברר אותם עם בת-הזוג כדי שאפשר יהיה להתגבר עליהם.

ערכה של ויאגרה לגבי גברים החולים בטרשת נפוצה

מחקר חדש שנערך על-ידי החברה המשווקת את תרופת הוויאגרה (Pfizer), נתן תוצאות מבטיחות מאד אצל גברים החולים בטרשת נפוצה. כל הנחקרים הנחקרים סבלו מתסמינים של טרשת נפוצה כגון קשיים בהליכה,בעיות שליטה בשלפוחית השתן וזיקפה לקויה. ראש צוות המחקר דיווח שוויאגרה שיפרה באופן מובהק את הזיקפה ואת הפעילות המיניתהמספקת אצל יותר מ90% – מהנחקרים. תוצאהמעניינת נוספת של המחקר היא שפעולת הוויאגרה בקרב גברים החולים בטרשת נפוצה הייתה טובה יותר מאשר בקרב גברים ללא טרשת נפוצה.

הסיפורים האישיים הם אולי ההוכחה הטובה ביותר ליעילות הוויאגרה. מר ב’ , גבר בשנות השלושים לחייו החולה בטרשת נפוצה, השתתף בניסויי הוויאגרה הראשונים ונוכח שוויאגרה פתרה מיד את בעיות הזיקפה שלו. “הבעיה החמירה בהדרגה במהלך שש שנים. כאשר השתתפתי בניסוי לראשונה, קיבלתי פלצבו חסר השפעה. בחלק השני של הניסוי קיבלתי ויאגרה והיא פעלה מיד. מאז אני מוסיף להשתמש בה.” מחקר זה הראה גם שוויאגרה משפרת באופן מובהק את איכות החיים, ליתר דיוק את חיי המין ומערכת היחסים בין בני-זוג. מר ב’ אף מרחיק לכת ואומר “זה שינה באופו משמעותי את חיי, מאחר ששאלת המיניות היא חלק בלתי נפרד מהאגו הגברי שלי, סמל לגבריות שלי.”

נשים חולות בטרשת נפוצה

נכון להיום, לא נערכו מחקרים על פעולת הוויאגרה בקרב נשים חולות בטרשת נפוצה, אם כי נערכים מחקרים על פעולת הוויאגרה בקרב נשים ללא טרשת נפוצה. מאחר שיש אצל האישה רקמה נגדשת  (דומה לזו של הפין) בדגדגן, ייתכן שוויאגרה עוזרת להגברת זרימת הדם לאיזור, ועל יד כך להעצמה והארכה של ההנאה המינית.

הדיווחים הראשונים היו חיוביים מאד, אך מאמר שהופיע במרץ 1999 בכתב עת רפואי, גרס שהוויאגרה לא שינתה באופן מובהק את ההנאה המינית או את עוצמת החשק אצל 33 נשים בגיל הבלות. קיימת תמימות דעים לגבי ההנחה שניסויים ראשונים אלה לא היו מקיפים דיים מבחינה סטטיסטית כדי שניתן יהיה להסיק מסקנות חותכות.

החברה המשווקת חוקרת את פעולת הוויאגרה על נשים ומקווה שהתוצאות יפורסמו במהלך השנה הנוכחית.

התייעצות רפואית

בבריטניה ויאגרה היא תרופה הנמכרת לפי החוק, על-פי מרשם בבתי מרקחת בלבד. מומלץ שלא לרכוש אותה באמצעות אתרי רשת באינטרנט בחו”ל. הסיבה לכך היא שרופא המשפחה יודע את תולדות המחלה שלהמטופל ואת התרופות שהוא נוטל. לדוגמה, אין לתת ויאגרה לאדם הנוטל ניטרטים בצורה כלשהי ,כולל תרופת הלב ניטרוגליצרין. נטילת ויאגרה במקרים אלה עלולה להסתיים בצניחה פתאומית בלחץ הדם, העלולה להיות קטלנית, גם אם אדם נוטל תרופות מקבוצת הניטרטים לעתים מזומנות בלבד.

“אצל %98 מהגברים לא הופיעו תופעות לוואי חמורות”

טבליות ויאגרה מונפקות בשלושה ריכוזים, 25 מ”ג, 50 מ”ג ו100 – מ”ג והפרעות ראייה. הנלקחות  בדרך-כלל שעה עד 20 דקות לפני קיום יחסי מין. תופעות הלוואי מהגברים הנבדקים לא הופיעו קלות אך עלולים להיות כאבי ראש, הסמקה, הפרעות עיכול 98 אלה או אחרות. אולם יש רופאי עיניים שהביעו חשש מחקר החברה המשווקת מראה שאצל % שחסימת PDE על-ידיויאגרה עלולה להשפיע על אנזים דומה המסדיר תופעות לוואי חמורות  בטווח הקרוב או ראיית צבעים. חברת Pfizer פרסמה הודעה לפיה נערכו מחקרים מוקפדים הרחוק. ולא נמצאה פעולה מובהקת מבחינה קלינית על הראייה

 ויאגרה ושירותי בריאות ממלכתיים (NSH)

הנהלת NSH פרסמה 15 קבוצות גברים הזכאים לקבלת ויאגרה על חשבונה, ביניהם חולים בטרשת נפוצה. ההקצבה היא ארבע טבליות בחודש, ורוב הרופאים מבינים את הצרכים המיניים של חולים בטרשת נפוצה.

רוב מטופליה של ד”ר פולר מאשרים עובדה זו, ואין היא מכירה רופא שלא רשם ויאגרה לבקשת החולה.

מר ב’ מסכים עם ד”ר פולר, אך יש לו טענה לגבי החלטת NSH:

“הקצבת ארבע טבליות לחודש מכתיבה לי את תדירות יחסי המין שאני מקיים. הייתי רוצה לרכוש עוד ויאגרה לפי מרשם פרטי.אני יודע שאפשר לרכוש אותה באינטרנט אך אני מעדיף לקנות אותה לפי מרשם פרטי כדי שהרופא שלי יוכל להוסיף לנטר אותי.

“כך או כך, אני ממליץ על ויאגרה בלב שלם. היא שינתה את חיי ואני מעודד גברים חולים בטרשת נפוצה הסובלים מבעיות, לנסות אותה.”

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this