ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » הקשר בין כאבי גב וטרשת נפוצה

הקשר בין כאבי גב וטרשת נפוצה

עודכן 16.05.2014

הקשר בין כאבי גב וטרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה הדרגתית הגורמת לפגיעה והפחתה בכמות המיאלין ומשפיעה על הנוירונים הסנסוריים והמוטוריים. המחלה עשויה לגרום נסיגה מחזורית, דבר העלול להוביל להחמרתה. מתי מתחילה ההחמרה שתגרום לשקילה מחדש של חקר המחלה שיכלול את הסיבות הגורמות לה? הסיבה אינה ברורה בשלב זה, אך מספר מומחים מאמינים שזיהומים ויראליים ומחלה אוטואימונית לוקחים חלק כגורמים בהופעת הטרשת הנפוצה.

טרשת נפוצה היא מגוון של סיבוכים מחלתיים, וכן גורמת לכאבי גב. על פי גישות פתופיזיולוגיות, התרחבות הפגיעה במיאלין תשפיע על המוח קודם כל, ובנוסף על חוט השדרה. ברגע שהיא פוגעת באזורים הללו, מתחיל תהליך התנוונותי של מעטפת המיאלין (עצבים המבודדים את שכבות התאים) ומוביל ל’שמיכת טלאים’ של רקמות טרשתיות. ה’טלאים’ פוגמים בהעברת המיאלין, כשלבסוף נפגעים דחפי העצבים המוטוריים.

כיצד אדע אם אני חולה בטרשת נפוצה?
הבה נחשוב על התסמינים. אלה כוללים אטקסיה (אובדן שליטה בשרירים), ראיה מטושטשת, חולשה, אי סבילות לחום, ניסטגמוס (ריצוד עיני לא רצוני), ליקויי חישה, פגיעה בדיבור, דיפלופיה (כפל ראיה), דלקת עצבים אופטית, תחושת נמלול, רעד בתנועות רצוניות, תחושות אופוריה, שיתוק, הטלת שתן לא רציפה וחוסר אונים עקב חוסר היכולת להבין או להעריך את מצב הגוף.

מהי אטקסיה?
אטקסיה היא קושי או חוסר יכולת לשלוט בקואורדינציית ותנועה בשרירים.

מהו ניסטגמוס?
ניסטגמוס מתבטא בתנועות עיניים לא רצוניות, ריצוד קצבי מצד לצד. המחלה גורמת לריצוד משום הפגיעה בעצבים והשרירים שמאחורי גלגל העין.

מהי דיפלופיה?
דיפלופיה משמעה ראייה כפולה, הנגרמת מהעדר קואורדינציה בתנועת העין. דלקת עצבים אופטית פוגעת גם היא באזורים אלה.

במקרה של טרשת נפוצה, הרופאים יבקשו לעשות בדיקות אם.אר.איי, אי.אם.ג’י, סי.אס.אף, סי.טי, נוכחות פסים אוליגוקלונאלים וכן הלאה. לאחר שהושלמו הבדיקות, אם מובחנת החרפה, יינתן אימונוגלובולין ((IgG לצד העלאת צריכת פרוטאין. נוצר צורך בנתינת תאי דם לבנים, ופיקוח רפואי מתחיל להילקח בחשבון.
פיקוח רפואי יחל גם כאשר מזוהה ניוון בבדיקות האם.אר.איי. הפיקוח הרפואי משתנה מחולה לחולה. כאבי גב נפוצים בשלב זה.
בהתאם לסטטיסטיקה, כמות גדולה של אנשים בעולם יסבלו מכאב גב בשלב מסויים בחייהם. אנשים מסויימים יחוו כאב, אך לא סובלים יסבלו מפציעות. אחרים עלולים ‘להתמחות’ בכאבים כתוצאה מפציעות, ולחוש עד כמה איום יכול להפוך הכאב.
כאשר לוקחים בחשבון כאב-גב, עלינו להעלות על הדעת את סיבתו. כיצד נוכל להתנהל עם הכאב? באילו אסטרטגיות מניעה עצמית נוכל להשתמש, על-מנת להקל את כאבי הגב? איזה טיפול נגיש עבורי?

עובדה ממשית היא, שכאב גב יכול להגרם ממצב הרגליים: נפיחות, כאב עקבים, כפות רגליים צורבות, רצועות כואבות וכן הלאה. פציעות ספורט, תאונות דרכים, התכופפות לא נכונה או הרמת משקל שלא כהלכה, קשורים כולם לכאבי גב.

כמובן, מצבים רפואיים רבים גורמים לכאב גב, כולל טרשת נפוצה, בצקת וכדומה. משום שקיימות אפשרויות שונות ורבות הקשורות לכאבי גב, כדאי ליידע אתכם על הצורה בה בנוי עמוד השדרה ומה עשוי לקרות אם המבנה שלו ניזוק.

הבה נתחיל ללמוד מה מה מדאיג אותנו בנוגע לכאב גב, והדרך שבה נטפל בכך, כדי להפחית את הלחץ הזה בחיינו. כאשר נוכחת טרשת נפוצה, טיפול רפואי אופייני יכלול דיאטה, פעילות גופנית מבוקרת, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, תוספות נוזלים, תרופות ועוד. מרגיעי שרירים כמו בקלופן או ליורסל ניתנים לחולה וכו’. המלצה אופיינית של הרופא לחולה תהיה ליטול תרופה נוגדת חומצה בשם מאלוקס. מאלוקס מכיל מגנזיום ואלומיניום הידרוקסידי ומשמש כתחליף לתרופה הטבעית של השרירים כאשר אלה חסרים אותה. בנוסף לכך, נרשם ג’ל ‘אלטרנה’ המכיל את הכימיקאלים אשר השרירים מייצרים, הידוע גם כג’ל אלומיניום הידרוקסידי. ברגע שמוסדר פיקוח רפואי, רופאים יכולים לשקול את התערבות האחיות.

מפרקים כואבים מנהלים את חייכם? האם אתם מחפשים הקלה לשיגרון או לכאבי פרקים? בקרו באתר שלנו: rheumatoid arthiritis תמצאו את תוספי המזון הטבעיים הטובים ביותר ואת ה’שימון’ הנחוץ למפרקים שלכם. באתר תוכלו למצוא מאמרים, מוצרים ולקבל את המידע העדכני ביותר בנושא בריאות מפרקים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this