ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י נוירולוגים בכירים בישראל » הנחיות כלליות בעניין (COVID-19) קורונה לאנשים עם טרשת נפוצה – עדכון 30.6.2020

הנחיות כלליות בעניין (COVID-19) קורונה לאנשים עם טרשת נפוצה – עדכון 30.6.2020

נייר עמדה של המועצה הרפואית המייעצת בוועד המנהל של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה והחברה הישראלית לנוירואימיונולוגיה

עודכן 30.12.2020

הקורונה היא מחלה חדשה שעלולה להשפיע על הריאות, דרכי הנשימה ואיברי הגוף. היא נגרמת מווירוס COVID-19 החדש שהתגלה לראשונה בבני אדם בסין בדצמבר 2019 ומאז התפשט ברחבי העולם.

נכון לרגע זה העדויות להשפעת הקורונה על חולי טרשת נפוצה מוגבלות. העצות שיובאו כאן נוסחו בידי המועצה הרפואית המייעצת בוועד המנהל של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, נוירולוגים המומחים בטרשת נפוצה וחוקרים מומחים מארגונים לחקר הטרשת הנפוצה ברחבי העולם, וכן הארגון העולמי לאגודות טרשת נפוצה. הן מבוססות על דעות מומחים ונתונים שעדיין נחקרים, כך שיש להתייחס אליהם בשיקול דעת. עצות אלה יעברו ביקורת ויעודכנו על פי עדויות חדשות המתקבלות אודות וירוס הקורונה.

הנחיות/ עצות לחולי טרשת נפוצה

א. אנשים בעלי מחלות לב וריאות ואלה אשר עברו את גיל 60 נמצאים בסיכון גדול יותר לחוות סיבוכים שידרדרו את מצבם  אם יידבקו בווירוס הקורונה. קבוצה זו כוללת אנשים רבים המתמודדים עם טרשת נפוצה, בעיקר אלה הסובלים מסיבוכים בריאותיים נוספים ובעיות התניידות.

ב. עדויות נוכחיות מצביעות על כך שטרשת נפוצה לבדה לא מגדילה את הסיכון למות מקורונה. יחד עם זאת, ההשלכות האפשריות לטווח הארוך של טרשת נפוצה עשויות להפוך את החולים בה לרגישים יותר ובכך לחוות את הווירוס בצורה קשה יותר. הסיכון שהחולה יצטרך להגיע לבית חולים בשל וירוס הקורונה עולה עם הגיל, מצב מתקדם של טרשת נפוצה ואחוזי נכות גבוהים יותר.

ההמלצה לחולי טרשת נפוצה היא לעקוב אחר הכללים המנחים להפחתת הסיכוי לחלות בווירוס. המלצות ארגון הבריאות העולמי כוללות:

  • שטפו ידיים לעתים קרובות במים וסבון או בג’ל חיטוי על בסיס אלכוהול.
  • הימנעו ממגע בעיניים, באף ובפה, אלא אם ידיכם נקיות.
  • שמרו על ריחוק חברתי של מטר לפחות ורצוי שניים  מאנשים אחרים, במיוחד אם הם משתעלים או מתעטשים.
  • הימנעו ממקומות הומי אדם.
  • כשאתם משתעלים או מתעטשים כסו את הפה והאף בעזרת המרפק או נייר טישו.
  • שמרו על היגיינת המזון שלכם והשתמשו בקרשי חיתוך שונים עבור בשר נא ומאכלים מבושלים, והקפידו על שטיפת הידיים בין שימוש בקרשים השונים.

בנוסף, אנו ממליצים לחולים בטרשת נפוצה:

  • לעטות מסכת פנים בציבור ולוודא שאתם משתמשים בה בהתאם להוראות.
  • במידת האפשר, הימנעו משימוש בתחבורה הציבורית.
  • אם המצב מאפשר, ערכו את ביקוריכם הרפואיים השגרתיים בצורה אחרת מאשר פנים אל פנים (למשל, באמצעות טלפון או שיחת וידיאו).

קבוצות מסוימות של חולי טרשת נפוצה עלולים להימצא בסיכון מוגבר לחלות בצורה קשה או למות מווירוס הקורונה. הקבוצות שלהלן צריכות להיזהר במיוחד מחשיפה לווירוס:

  • חולי טרשת נפוצה בשלבים מתקדמים.
  • חולי טרשת נפוצה מעל גיל 60.
  • אנשים בעלי מוגבלות בדרגה גבוהה (למשל, כאלה הסובלים מEDSS – בדרגה 6 או גבוה יותר).
  • אנשים בעלי מחלות לב וריאות.
  • מטפלים ובני משפחה המתגוררים עם חולה טרשת נפוצה מאחת הקבוצות הללו, או מבקרים אותו לעתים תכופות צריכים לעקוב אחר הנחיות אלה על מנת להפחית את הסיכוי להביא את הווירוס לבית.
  • צעדי הסגר בישראל הצטמצמו  בשבועות ובחודשים האחרונים. עד שנבין את הקורונה בצורה טובה יותר, חולי טרשת נפוצה בקבוצות סיכון אלה ומטפליהם צריכים להמשיך לעקוב אחר ההנחיות המוזכרות מעלה כדי להפחית את הסיכוי להידבק בקורונה.

עצות בנושא טיפול Disease Modifying Therapies) DMT לחולי טרשת נפוצה

טיפולי (Disease Modifying Therapies) DMT רבים בטרשת נפוצה עובדים באמצעות דיכוי או שינוי המערכת החיסונית. חלק מהתרופות לטרשת נפוצה עלולות להגביר את הסיכון לסיבוכים מווירוס הקורונה. סיכון זה צריך להיות מאוזן עם הסיכונים בעצירת או דחיית הטיפולים. אנו ממליצים ש:

  • חולי טרשת נפוצה העוברים כרגע טיפולים מסוג זה ימשיכו בהם.
  • אנשים המפתחים תסמינים של COVID-19 או נמצאים חיובים לנגיף ישוחחו על הטיפולים שלהם עם הנוירולוג המטפל בהם.

לפני התחלת טיפול DMT חדש על חולי טרשת נפוצה לדון עם הנוירולוג  המטפל בהם איזה טיפול הוא המתאים ביותר למסלול המחלה האישי שלהם והתקדמותה, זאת לאור הסיכון לחלות בקורונה בסביבתם. כאשר מקבלים את ההחלטות אלה יש לשקול את המידע הבא:

  • לא סביר כי אינטרפרונים וגלטירמר אצטט ישפיעו לרעה על חומרת הקורונה. קיימות עדויות ראשוניות לכך שהאינטרפרונים עשויים להפחית את הצורך באשפוז בעקבות קורונה.
  • העדויות המוגבלות שקיימות מצביעות על כך שחולי טרשת נפוצה הנוטלים טקיפדרה, אובג’יו, פינגולימוד וסיפונימוד לא סובלים מסיכון מוגבר לתסמינים חמורים יותר או מוות מקורונה.
  • טיפולים המתמקדים ב-CD20 –אוקרוואס ומבטרה– עשויים להיות קשורים  לסיכון מוגבר לאשפוז בבית חולים או בטיפול נמרץ כתוצאה מקורונה. ממצא ראשוני זה דורש בדיקות נוספות והתייעצות עם הנוירולוג המטפל.
  • נדרשים נתונים נוספים על השימוש בתרופות: טיסברי, למטרדה וקלדריבין כשחולים בקורונה על מנת לבצע הערכה על בטיחותם, וכמובן להתייעץ עם הנוירולוג המטפל.
  • חולי טרשת נפוצה הנוטלים אוקרוואס, מבטרה, אופטומומאב וחיים בקהילה שבה התפרצה מגיפת קורונה חייבים להיזהר שבעתיים ואף לשקול בידוד עצמי על מנת להפחית את הסיכון להידבק במחלה- ולהתייעץ עם הנוירולוג המטפל.
  • חולי טרשת נפוצה הנוטלים למטרדה או קלדריבין וחיים בקהילה שבה התפרצה קורונה צריכים להתייעץ עם הניורולוג המטפל בהם לגבי ספירת הלימפוציטים שלהם. אם הספירה נחשבת לנמוכה, עליהם להתבודד כמיטב יכולתם על מנת להפחית את הסיכון.

המלצות בנוגע לדחיית נטילת מנה שנייה או יותר של למטרדה, קלדריבין, אוקרוואס  ומבטרה עקב התפרצות קורונה עלולות להשתנות, אך אנשים הנוטלים תרופות אלה וממתינים לנטילת המנה הבאה צריכים להתייעץ עם הנוירולוג המטפל בהם בנוגע ליתרונות ולסיכונים שבדחיית הטיפולים.

עצות לגבי טיפולי  aHSCT

טיפולים בתאי גזע המטולוגיים אוטולוגיים (aHSCT) כוללים טיפולי כימותרפיה אינטנסיביים, המחלישים את מערכת החיסון בצורה חמורה לזמן מה. אנשים שעברו לאחרונה טיפול צריכים לשקול את הארכת הבידוד שלהם בזמן התפרצות קורונה.

אנשים שאמורים לעבור טיפול צריכים לשקול לדחות את ההליך במסגרת ייעוץ עם המומחה המטפל בהם.

פנייה לייעוץ רפואי בגין התקפים ובעיות בריאות אחרות

  • חולי טרשת נפוצה צריכים לפנות לייעוץ רפואי אם הם חווים שינוי במצבם הבריאותי שעלול להצביע על התקף או בעיה אחרת, כמו זיהום. ניתן לערוך את הייעוץ באמצעות חלופות למפגש פנים אל פנים (למשל, באמצעות טלפון או שיחת וידיאו) אם האפשרויות קיימות. במקרים רבים ניתן לטפל בהתקפים בבית.
  • לטיפול בהתקפים יש לשקול בזהירות את השימוש בסטרואידים ולבחור בהם רק במקרים קשים של התקף. כאשר המצב מאפשר, ההחלטה צריכה להתקבל ע”י הנוירולוג המטפל. אנשים המקבלים סטרואידים לטיפול בהתקפים חייבים להיזהר שבעתיים ואף לשקול בידוד עצמי לזמן מה על מנת להפחית את הסיכון להידבק בקורונה.
  • אנשים החולים בטרשת נפוצה צריכים להמשיך להשתתף בפעילויות שיקום ולהישאר פעילים עד כמה שאפשר בזמן המגפה. זאת ניתן לעשות דרך מפגשי זום/וידיאו אם המצב מאפשר, או במרפאה, כל עוד נוקטים במקום הטיפול באמצעי בטיחות כדי להגביל את התפשטות הקורונה. אנשים הדואגים לבריאותם הנפשית צריכים לפנות לייעוץ אצל המומחה המטפל בהם.

עצות לילדים או לנשים בהיריון החולים בטרשת נפוצה

  • נכון להיום אין הנחיות ספציפיות לנשים הרות עם טרשת נפוצה, ניתן למצוא מידע כללי על קורונה והיריון באתר משרד הבריאות. כמו כן, הוועד לרפואת האם והעובר הכין מסמך טיוטה שהוגש למשרד הבריאות- במסמך יש המלצות לאוכלוסיית הנשים ההרות והיולדות למניעת הדבקה.
  • אין עצות ספציפיות לילדים החולים בטרשת נפוצה;

עליהם לעקוב אחר אותן ההנחיות המצוינות מעלה לחולי טרשת נפוצה.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this