ראשי » אירועים וחדשות » המלצה כוללת בנושא נגיף הקורונה לאנשים עם טרשת נפוצה ע”י הפדרציה העולמית לאגודות טרשת נפוצה – 7/21 (חדש)

המלצה כוללת בנושא נגיף הקורונה לאנשים עם טרשת נפוצה ע”י הפדרציה העולמית לאגודות טרשת נפוצה – 7/21 (חדש)

עודכן 21.07.2021

המועצה הרפואית המייעצת של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מנהלת דיונים עם משרד הבריאות

על מנת להמליץ באופן אחראי ומבוסס למי ממטופלי טרשת נפוצה מומלץ לקבל מנת חיסון שלישית,

ועד שיורידו את הנוהל המתאים לקופות החולים,

נא לבקש מכתב המלצה מנומק מהנוירולוג המטפל לבקשת קבלת מנת חיסון שלישית.

7.2021             

                                 

 

 

COVID-19 היא מחלה נגיפית הנגרמת על ידי נגיף הקורונה, היכולה לפגוע בריאות, בדרכי הנשימה ובאיברים אחרים. המחולל היא נגיף קורונה חדש (הנקרא SARS-CoV-2) המתפשט ברחבי העולם.

ההמלצות המובאות להלן פותחו על ידי קלינאים וחוקרים המתמחים בטרשת נפוצה (MS). הן מבוססות על עדויות חדשות המראות כיצד נגיף הקורונה משפיע על אנשים עם טרשת נפוצה וכן על חוות דעת מומחים. אסופת המלצות זו תיבדק בהמשך ותעודכן ככל שיתקבלו עדויות נוספות בנושא COVID-19 ו-SARS-CoV-2.

 

מה כלול בדף זה?

  • המלצה כוללת לאנשים עם טרשת נפוצה
  • המלצות בנושא טיפולים בתרופות לטרשת הנפוצה (DMTs)
  • המלצות בנושא הישנויות או בעיות בריאותיות אחרות
  • המלצות בנושא חיסונים נגד קורונה למטופלי טרשת נפוצה
  • המלצות בנושא חיסונים לצעירים
  • המלצות לגבי עיתוי ההתחסנות לקורונה ותיאומו עם נטילת תרופות.

 

המלצות לאנשים עם טרשת נפוצה

העדויות עד כה מראות כי טרשת נפוצה אינה מעלה את הסיכונים של אדם לפתח מחלת COVID-19 או להיחשף למחלה חמורה יותר או למוות בעקבות ההדבקה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, לקבוצות האנשים הבאות עם טרשת נפוצה נטייה מוגברת לפתח ממחלה חמורה של COVID-19:

  • אנשים עם טרשת נפוצה מתקדמת
  • אנשים עם טרשת נפוצה שגילם מעל 60 שנים
  • גברים עם טרשת נפוצה
  • אנשים כהי עור עם טרשת נפוצה, ואולי גם אנשים ממוצא דרום אסיאתי עם טרשת נפוצה
  • אנשים עם רמות שונות של מוגבלות (לדוגמה, דירוג EDSS של 6 ומעלה, הקשור בצורך להשתמש במקל הליכה)
  • אנשים עם טרשת נפוצה והשמנת יתר או מחלות לב או ריאות
  • אנשים המקבלים טיפולים מסוימים לטיפול בטרשת נפוצה (ראו להלן)

 

מומלץ לכל האנשים המתמודדים עם טרשת נפוצה לנהוג בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי על דרכים להפחתת הסיכון להידבק בנגיף הקורונה. אנשים בקבוצות סיכון מוגבר צריכים לשים לב במיוחד לאמצעים אלה. אנו ממליצים לשמור על הכללים הבאים:

  • שמרו על ריחוק חברתי על ידי שמירת מרחק של לפחות 1.5 מטרים*** ביניכם לאנשים אחרים, כדי להפחית את הסיכון שתידבקו כשהם משתעלים, מתעטשים או מדברים. הנחיה זו חשובה במיוחד בתוך מבנים, אך תקפה גם בחוץ.
  • הפכו את עטית המסכה לחלק שגרתי משהייה בסביבת אנשים אחרים והקפידו להשתמש בה בצורה נכונה בהתאם להוראות אלה.
  • הימנעו ממקומות הומי אדם, במיוחד בתוך מבנים ובחדרים ללא אוורור נאות. כאשר אין אפשרות לעשות זאת, חשוב להקפיד על עטית מסכה ושמירה על ריחוק חברתי.
  • שטפו ידיים לעתים קרובות בסבון ומים או חטאו אותן בג’ל מבוסס אלכוהול (תכולת אלכוהול 70% נחשבת ליעילה ביותר).
  • הימנעו מלגעת בעיניים, באף ובפה, אלא אם כן הידיים נקיות.
  • יש להשתעל ולהתעטש לתוך נייר טישיו או למרפק.
  • נקו וחטאו משטחים לעתים קרובות, במיוחד משטחים הנחשפים למגע תדיר.
  • דברו עם הצוות הרפואי המטפל בכם על תוכניות טיפול אופטימליות, באמצעות התייעצות בווידאו או ביקורים פנים אל פנים לפי הצורך. אין לוותר על ביקורים במרפאות/מרכזים רפואיים ובתי חולים, אם הומלצו לכם על פי צורכי הבריאות הנוכחיים שלכם.
  • חשוב להיות פעילים ולהשתדל להשתתף בפעילויות שישפרו את בריאותכם הנפשית ואת רווחתכם האישית. השתתפו בפעילות גופנית ובפעילות חברתית שניתן לבצע בחוץ ותוך שמירה על ריחוק חברתי.
  • המלצות אלה חלות גם על מטפלים או בני משפחה המתגוררים באותו משק בית או המבקרים בקביעות אנשים עם טרשת נפוצה השייכים לאחת הקבוצות המתאפיינות בסיכון גבוה, במטרה להפחית את הסיכון של הכנסת נגיף הקורונה הביתה.

*** ההנחיות הלאומיות והבינלאומיות לעניין ריחוק חברתי נעות בין מטר אחד לשני מטרים. יש לפעול על פי ההנחיות במדינה שבה אתם נמצאים ולדעת כי מדובר במרחק מינימום, וככל שהוא ארוך יותר מוטב.

 

המלצות לנשים הרות עם טרשת נפוצה

נכון לעתה, אין המלצות ספציפיות לנשים הרות עם טרשת נפוצה. קיים מידע כללי בנושא נגיף הקורונה והיריון מארגון הבריאות העולמי. חשוב לציין שקורונה יכולה לגרום ללידה מוקדמת ולמחלה קשה של האם.

 

המלצות בנושא טיפולים בתרופות לטרשת הנפוצה

טיפולים רבים לטרשת נפוצה פועלים באמצעות דיכוי או אפנון של מערכת החיסון. ישנן תרופות לטרשת נפוצה העלולות להגביר את הסבירות להתפתחות סיבוכים כתוצאה מנגיף הקורונה, אך יש למצוא את האיזון בין סיכון זה לבין אלה הכרוכים בהפסקה או דחייה של הטיפול.

אנו ממליצים לאנשים עם טרשת נפוצה המקבלים טיפולים להמשיך בטיפול שנרשם להם, אלא אם כן הרופא המטפל מייעץ להם להפסיק.
על אנשים המפתחים תסמינים של נגיף קורונה או שנמצאו חיוביים לזיהום בנגיף לשוחח בנושא הטיפול שהם מקבלים עם מי שמטפל בטרשת הנפוצה שלהם או עם איש מקצוע אחר המכיר את הטיפול שלהם

בטרם מתחילים בטיפול חדש או טרם החלפת תרופה, צריכים אנשים עם טרשת נפוצה להתייעץ עם הצוות המקצועי כדי לקבוע איזה טיפול מתאים יותר לנסיבותיהם האישיות. החלטה זו צריכה – בין יתר הגורמים – להביא בחשבון את המידע הבא:

  • מהלך המחלה והפעילות של הטרשת הנפוצה
  • הסיכונים והתועלות הקשורים בדרך כלל באפשרויות טיפול שונות
  • סיכונים נוספים הקשורים לקורונה, כגון:
    • נוכחות של גורמים אחרים העלולים לגרום להחמרה של מחלת COVID-19, כגון גיל מבוגר, השמנת יתר, מחלת ריאות או מחלת לב וכלי דם קיימת, טרשת נפוצה מתקדמת, גזע או מוצא אתני הכרוכים בסיכון גבוה יותר, כפי שצוין לעיל
    • הסיכון הנוכחי והסיכון העתידי הצפוי מהנגיף באזור
    • סיכון החשיפה לקורונה בשל אורח חיים, כמו לדוגמה, האם יש לאדם אפשרות להיכנס לבידוד או אם הוא עובד בסביבה המאופיינת בסיכון גבוה
    • ראיות חדשות לגבי תגובות גומלין בין טיפולים מסוימים לדרגת החומרה של קורונה
    • הדבקה קודמת בנגיף קורונה
    • זמינות ונגישות לחיסון נגד הנגיף של COVID-19

 

 

עדויות על השפעת התרופות לטרשת נפוצה על דרגת החומרה של מחלת COVID-19

אין זה סביר כי אינטרפרונים וגלטירמר אצטט ישפיעו לרעה על דרגת החומרה של מחלת COVID-19. קיימות מספר עדויות ראשוניות לכך שאינטרפרונים עשויים אף להפחית את הצורך באשפוזים מקורונה.

העדויות הזמינות מצביעות על כך, שאנשים עם טרשת נפוצה הנוטלים דימתיל פומרט (טקפידרה Tecfidera), טריפלונומיד (אובגיו Aubagio), פינגולימוד (גילניה Gilenya), סיפונימוד (מייזנט Mayzent) ונטליזומאב (טייסברי Tysabri) אינם בסיכון מוגבר לתסמיני  קורונה יותר חמורים. גם אין סבירות שלאנשים עם טרשת נפוצה הנוטלים אוזנימוד (זפוסיה Zeposia) או פונסימוד (פונבורי Ponvory) יהיה סיכון מוגבר, מכיוון שההנחה היא כי תרופות אלה דומות לסיפונימוד (מייזנט) ופינגולימוד (גילניה).

על פי עדויות מסוימות טיפולים המכוונים לCD20אוקרליזומאב (אוקרווס Ocrevus), ריטוקסימאב (מבטרה Mabthera) ואופאטומומאב (קסימפטה Kesympta) – עלולים לגרום סיכון מוגבר לתסמינים חמורים יותר של קורונה, כולל סיכון יתר לצורך באשפוז. עם זאת, עדיין יש מקום לשקול תרופות אלה כאופציה טיפולית בטרשת נפוצה במהלך המגפה. אנשים עם טרשת נפוצה שנוטלים אותן (או אובליטוקסימאב הפועלת באותה הדרך) צריכים להקפיד במיוחד על קיום ההמלצות שלעיל להפחתת סיכון ההידבקות.

ההמלצות לדחות את נטילת המנה השנייה והמנות הנוספות של אלמטוזומאב (למטרדה Lemtrada), קלדריבין (מייבנקלאד MAVENCLAD), אוקרליזומאב (אוקרווס Ocrevus) וריטוקסימאב (מבטרה) בשל התפרצות הקורונה, שונות ממדינה למדינה. על אנשים המקבלים תרופות אלה ואמורים לקבל את המנה הבאה, להתייעץ עם הנוירולוג המטפל לגבי הסיכונים והתועלת הקשורים בדחיית הטיפול. ההמלצה החד-משמעית היא לא להפסיק את הטיפול ללא התייעצות עם הרופא המטפל.

 

המלצות בנושא השתלת תאי גזע המטופואטיים עצמיים (aHSCT)

השתלת תאי גזע המטופואטיים עצמיים (aHSCT) מחייבת טיפול כימותרפי אינטנסיבי. טיפול כזה מחליש בצורה חמורה את מערכת החיסון לתקופה מסוימת. על אנשים שקיבלו לאחרונה טיפול aHSCT לשקול להאריך את תקופת הבידוד במהלך התפרצות הקורונה לשישה חודשים לפחות. על אנשים העומדים לעבור טיפול זה לשקול עם הצוות הרפואי אם לדחות את קבלת הטיפול. אם ניתן טיפול aHSCT, הכימותרפיה צריכה להינתן בחדרים המבודדים מיתר מטופלי בית החולים.

 

המלצות בנושא הישנויות או בעיות בריאותיות אחרות

אנשים עם טרשת נפוצה צריכים בכל זאת לפנות לייעוץ רפואי אם הם חווים שינויים בבריאותם שעשויים להעיד על התקף או על בעיית יסוד אחרת, כמו זיהום. ניתן לעשות זאת על ידי חלופות לביקורים אישיים במרפאה (כמו התייעצות טלפונית או בווידאו) אם אפשרות זו קיימת. במקרים רבים ניתן לטפל בהישנות בבית.

יש לשקול בזהירות את השימוש בסטרואידים לטיפול בהישנות ולהשתמש בהם רק להתקפים שמחייבים התערבות. קיימות עדויות מסוימות לכך, כי מינון גבוה של סטרואידים שניתן בחודש שלפני ההידבקות בקורונה מגביר את הסיכון ללקות בזיהום חמור יותר ומחייב ביקור בבית החולים. ככל האפשר יש לקבל את ההחלטה בשיתוף נוירולוג המנוסה בטיפול בטרשת נפוצה. אנשים שמקבלים טיפול בסטרואידים להתקף נדרשים לנקוט משנה זהירות ולשקול בידוד עצמי במשך חודש לפחות כדי להפחית את הסיכון הנשקף מקורונה. שימו לב כי בהדבקה בנגיף COVID-19 נעשה לפעמים שימוש בסטרואידים לטיפול בקורונה, כדי לדכא את התגובה החיסונית המופרזת המכונה ‘סערת ציטוקינים’. יש לדעת כי הסטרואידים והמינונים שבהם משתמשים בהקשר זה שונים ממצב של התקף טרשת נפוצה.

אנשים עם טרשת נפוצה צריכים להמשיך להשתתף בפעילויות שיקום ולהיות פעילים ככל שניתן גם בתקופת המגפה. ניתן לעשות זאת באמצעות מפגשים מרחוק ככל שאלה מוצעים, או במרפאות/מרכזים רפואיים כל עוד המטופלים המשתתפים במרפאות/מרכזים רפואיים נוקטים את כל אמצעי הבטיחות כדי להגן על עצמם ולצמצם את התפשטות הקורונה. אנשים החוששים לבריאותם הנפשית צריכים לפנות לקבלת ייעוץ מאיש מקצוע רפואי.

 

חיסון נגד שפעת

החיסון נגד שפעת בטוח ומומלץ לאנשים עם טרשת נפוצה. במדינות הנכנסות לעונת השפעת, אנו ממליצים לאנשים עם טרשת נפוצה לקבל את חיסון השפעת העונתי ככל שהוא זמין.

 

חיסונים נגד קורונה למטופלי טרשת נפוצה

בסעיף זה נעבור על סוגי החיסונים הקיימים לקורונה ונדון בעיתוי החיסון ביחס לקבלת טיפול מאפנן מחלה. בשל חומרתה של מחלת COVID-19 הכרוכה בסיכון תמותה של 1-3%, בנוסף לסיכון של מחלה קשה ובעיות בריאותיות ממושכות עבור אנשים רבים – ברצוננו להדגיש את הנקודות העיקריות הבאות:

  • כל האנשים עם טרשת נפוצה חייבים לקבל חיסון נגד קורונה (בתנאי שאין להם אלרגיות ידועות לאחד ממרכיבי החיסונים)
  • על אנשים עם טרשת נפוצה להתחסן מיד כשהחיסון זמין עבורם
  • גם לאחר קבלת החיסון, חשוב להישמע להנחיות המקומיות בנוגע לעטיית מסכות (בתוך מבנים ובחוץ), ריחוק חברתי, דרישות הנוגעות לקבוצות חברתיות ושטיפת ידיים

קיימים מספר חיסונים לקורונה הנמצאים בשימוש במדינות שונות ברחבי העולם, וחיסונים חדשים מקבלים אישורים כל העת. במקום לבחון כל חיסון בנפרד, אנו מציעים כאן מידע על הסוגים העיקריים של החיסונים לקורונה הקיימים בשימוש וכאלה שבפיתוח. הנחיות אלה מבוססות על המידע הזמין ואנו נעדכן אותן ככל שיגיעו לידינו נתונים נוספים. התפשטות נגיף SARS-COV-2 מושפעת מווריאנטים חדשים של קורונה והמחקרים שמתנהלים בימים אלה בודקים עד כמה החיסונים הנוכחיים לקורונה מגינים מפני וריאנטים חדשים ומתפתחים אלה.

איננו יודעים כמה אנשים עם טרשת נפוצה השתתפו בניסויים הקליניים לחיסוני קורונה, ולכן ההנחיות שלנו מבוססות על נתונים מהאוכלוסייה הכללית שהשתתפה בניסויים הקליניים לחיסונים, על מחקרים אודות השפעותיהם של סוגי חיסון אחרים על אנשים עם טרשת נפוצה ועל נתונים חדשים שמתפרסמים לגבי הבטיחות והיעילות של חיסוני קורונה באנשים עם טרשת נפוצה באופן ספציפי.

 

חיסוני קורונה – עדכון חשוב – היות שבישראל החיסון הוא של פייזר שאר המידע על החיסונים השונים אינו רלוונטי לישראל.

  • חיסוני mRNA מכילים את הקוד הגנטי של חלבון ה’ספייק’ (המעטפת החיצונית) של נגיף הקורונה בצורת “mRNA” (סוג של מסר גנטי זמני), המסופק בנוסחה של טיפות שומניות זעירות. ה-mRNA מורה לייצר את חלבון הספייק, שמזוהה ע”י מערכת החיסון המתבייתת אליו במטרה לייצר נוגדנים ותאי T.
    • פייזרביונטק (Comirnaty) – החיסון הניתן בישראל.
    • מודרנה (Moderna mRNA)

 

 אסטרה זנקה וגונסון אנד גונסון עדכון חשוב

ידוע לנו כי מספר מדינות עוצרות בימים אלה את השימוש בחיסוני קורונה של אסטרה זנקה וג’ונסון אנד ג’ונסון, וכי מדינות אחרות פרסמו אזהרות בריאותיות ספציפיות בנוגע אליהם. החיסון של אסטרה זנקה, ובמידה פחותה ממנו החיסון של ג’ונסון אנד ג’ונסון, נמצאו קשורים לתופעת לוואי בלתי שכיחה, הידועה כפקקת הנגרמת מהחיסון ומיעוט טסיות בדם (תרומבוציטופניה), שיכולה להוביל להיווצרות קרישי דם. קרישי דם אלה יכולים להתרחש במוח (פקקת הסינוסים הוורידיים במוח – CVST) ברגליים ובבטן (פקקת ורידים עמוקים – DVT) או בריאות (תסחיף ריאתי). אנשים שקיבלו את החיסון של אסטרה זנקה או ג’ונסון אנד ג’ונסון ופיתחו כאב ראש חמור, כאב בטן, כאבי רגליים או קוצר נשימה בתוך שלושה שבועות מקבלת החיסון צריכים לבקש ללא דיחוי הערכה רפואית.

החקירה עודנה בשלב מוקדם מאוד, אך בעת הנוכחית לא נראה כי קיים סיכון נוסף של קרישי דם עבור אנשים עם טרשת נפוצה. קבוצת המומחים של MSIF ממשיכה לעקוב אחר המצב, ואנו נעביר בהקדם כל מידע על חששות בטיחות פוטנציאליים לאנשים עם טרשת נפוצה.

 

סוגי חיסון נגד קורונה ואיך הם עובדים

חיסונים עובדים על ידי שימוש בחלק מהנגיף שגורם למחלה (כמו הקוד הגנטי או ‘חלבון הספייק’ שלו), או בגרסה מומתת או מוחלשת של הנגיף, כדי לגרום לתגובה של מערכת החיסון האנושית. כתוצאה מהחשיפה לחיסון, הגוף יוצר נוגדנים ותאי T (אוכלוסייה מיוחדת של תאי דם לבנים) כדי להילחם בנגיף, וכך נמנעת כניסתו לגוף וזיהום של תאים אחרים. חיסונים אלה אינם גורמים לשינוי גנטי כלשהו בגופנו, אינם חודרים למוח, ואינם משנים את הקוד הגנטי בעובר. קיימים כיום חמישה סוגים שונים של חיסונים נגד קורונה בשימוש או בפיתוח, שפועלים בדרכים שונות (דוגמאות להלן). כלי שימושי למעקב אחר חיסוני קורונה נמצא כאן: https://covid19.trackvaccines.org

  1. חיסונים באמצעות נשא נגיף שאינו משתכפל (Non-replicating viral vector) מכילים את הקוד הגנטי של חלבון הספייק בנשא נגיפי. ניתן לחשוב על נשא כזה כעל מעטפת ומנגנון הובלה של נגיף (בדרך כלל מנגיף אדנו – adenovirus), אך ללא אותם רכיבים שהנגיף צריך כדי להשתכפל ולכן החיסון לעולם אינו יכול לגרום לזיהום. בדומה לחיסוני mRNA, חיסוני נשא נגיף מורים לייצר את חלבון הספייק כדי שיזוהה על ידי מערכת החיסון ויהפוך למטרה עבורה.
  • אסטרה זנקה/אוקספורד (AZD1222)
  • מכון הנסיוב של הודו (Covishield)
  • מכון מחקר גמאלייה (Gam-COVID-Vac או Sputnik V)
  1. חיסוני נגיף מומת משתמשים בצורה מומתת של נגיף קורונה שלם. ניתן ‘להמית’ את נגיף קורונה כך שהוא לא יוכל לחדור לתאים ולהשתכפל, ולא יוכל לגרום זיהום במחלה COVID-19. מערכת החיסון מזהה את הנגיף השלם, אף שהוא מומת.
  • סינוואק (CoronaVac)
  • סינופארם (BBIBP-CorV)
  1. חיסוני חלבון מכילים את חלבון הספייק עצמו של נגיף הקורונה (לא קוד גנטי), יחד עם משהו שמחזק את מערכת החיסון (‘אדג’ובנט’) כדי להבטיח שחלבון הספייק יותקף.
  • נובהווקס (NVX-CoV2373)
  1. חיסונים חיים מוחלשים משתמשים בנגיף מוחלש, אך עדיין משתכפל. חיסונים כאלה עובדים על ידי גרימת זיהום קל באנשים עם תפקוד חיסוני תקין.הם יכולים להיות מסוכנים לאדם עם מערכת חיסון מוחלשת, ולכן אינם מתאימים לאנשים רבים עם טרשת נפוצה, בשל אופן הפעולה של חלק מהטיפולים המאפננים את מהלך המחלה.
  • כיום (יוני 2021), אין בשימוש חיסונים חיים מוחלשים נגד קורונה הם נמצאים רק במחקר.

ההנחיות הבאות מתייחסות לחיסונים מסוג mRNA, נשא נגיפי שאינו משתכפל, נגיף מומת או חלבון COVID-19

(פייזר, אסטרה זנקה, ג’ונסון אנד ג’ונסון, חיסוני נגיף מומת, חיסוני חלבון.)

 

 

על אנשים עם טרשת נפוצה להתחסן נגד קורונה

המחקר המדעי הראה לנו שחיסוני קורונה בטוחים ויעילים. בדומה להחלטות רפואית אחרות, הדרך הטובה ביותר לקבל את ההחלטה להתחסן היא יחד עם הצוות הרפואי המטפל. עליכם לקבל חיסון לקורונה ברגע שיהיה זמין עבורכם. סיכוני המחלה COVID-19 עולים על כל סיכונים אפשריים מהחיסון. בנוסף, אנשים שגרים באותו משק בית ובאים במגע קרוב עם המטופל צריכים אף הם לקבל חיסון ברגע שזה מתאפשר, כדי לייצר הגנה מרבית מפני קורונה.

מרבית החיסונים לקורונה כרוכים בקבלת שתי מנות חיסון, ובהתאם למדינה, עליכם להישמע להנחיות במדינתכם לגבי העיתוי של קבלת המנה השנייה. (בחלק מהמדינות ייתכן שיציעו לכם מנה שלישית, אם אתם שייכים לקבוצה של מדוכאי חיסון באופן חמור. תצטרכו להישמע להנחיות במדינתכם לגבי עיתוי קבלת המנה השלישית).

החיסון של ג’ונסון אנד ג’ונסון ניתן במנה יחידה. בין אם תקבלו חיסון כזה או אחר, יש להמתין כשבועיים מקבלת המנה היחידה או המנה השנייה לפני שתיחשבו מחוסנים (מוגנים מהנגיף).

אם בעבר חליתם בקורונה והחלמתם, גם אז עליכם להתחסן, מכיוון שאנשים שהיו חולים בקורונה בעבר יכולים לחלות שוב. הנוהג המקובל הוא להמתין עד שהחלמתם מהמחלה לפני שתתחסנו. אך עדיין עליכם להתחסן ברגע שתוכלו לאחר ההחלמה, בהתאם להנחיות במדינתכם.

איננו יודעים כמה זמן אדם מוגן מקורונה לאחר שהתחסן, אם כי נתוני ניסויים קליניים מצביעים על הגנה גבוהה שנמשכת לפחות מספר חודשים. ייתכן שיידרשו מנות חוזרות של חיסון לקורונה בעתיד, בדומה לחיסון שפעת.

אין ראיות לכך שאנשים עם טרשת נפוצה נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בסיבוכים כתוצאה מחיסונים מסוג mRNA, נשא נגיפי שאינו משתכפל, נגיף מומת או חלבון COVID-19, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

אין העדפה לחיסון מסוים עבור אנשים עם טרשת נפוצה.

אף לא אחד מהחיסונים הקיימים כיום אינו מכיל נגיף חי, והחיסונים לא יגרמו לאדם לחלות בקורונה. סוגי חיסונים אלה לא אמורים לגרום התקף טרשת נפוצה או החמרה של תסמיני מחלה כרוניים.

אולם, על אנשים עם טרשת נפוצה להימנע מקבלת חיסונים חיים מוחלשים. מאחר שייתכן כי בעתיד יפותחו חיסוני קורונה המשתמשים בטכנולוגיה זו, חשוב לדעת איזה חיסון קורונה מוצע לכם.

אינכם נדרשים להיכנס לבידוד לאחר החיסון. החיסונים יכולים לגרום תופעות לוואי, לרבות חום או תשישות, שלא יימשכו יותר מכמה ימים לאחר קבלת החיסון. חום עלול לגרום החמרה זמנית של תסמיני הטרשת הנפוצה, אך התסמינים אמורים לחזור לרמתם הקודמת אחרי חלוף החום. גם אם היו לכם תופעות לוואי מהמנה הראשונה, חשוב לקבל את המנה השנייה של החיסון (עבור חיסונים הדורשים שתי מנות) כדי להשיג יעילות מלאה. התפתחות של תופעות לוואי, כמו חום, אי-נוחות בשרירים ותשישות, היא סימן שהחיסון עושה את תפקידו (גורם לגוף לייצר תגובה נגד הנגיף, ולכן מתחיל להגן עליכם).

 

 

החיסון לקורונה בטוח כאשר אתם נוטלים תרופות לטרשת נפוצה

יש להמשיך בתרופה שאתם לוקחים, אלא אם כן הרופא המטפל בטרשת הנפוצה ייעץ לכם להפסיק או לדחות את הטיפול. הפסקת נטילתן של תרופות מאפננות מחלה בפתאומיות עלולה לגרום הידרדרות חמורה של טרשת הנפוצה.

תרופות מסוימות עלולות להפחית את יעילות החיסונים לקורונה

קיימות עדויות מסוימות לכך שאנשים שנוטלים סוגים שונים של תרופות (פינגולימוד, סיפונימוד, אוזנימוד, פונסימוד, אוקרליזומאב, ריטוקסימאב, אופטומומאב) עלולים לפתח תגובה חיסונית מופחתת לחיסונים נגד COVID-19. הנתונים אמנם עדיין מצומצמים, אך הם תואמים את מה שאנו מצפים לראות לאור ההבנה שלנו לגבי טיפולים אלה.

שימו לב שקיים מגוון של בדיקות נוגדנים שונות המשמשות למדידת התגובות לחיסוני קורונה. אין כיום הסכמה כללית לגבי הנוגדן המיטבי לניטור התגובה החיסונית ולניבוי רמת ההגנה מפני המחלה.

אם אתם משתמשים באחת מהתרופות לטרשת נפוצה  המחלה ועוברים בדיקת נוגדנים, ייתכן שהתוצאה תראה תגובה נמוכה או אף חוסר תגובה. זה לא אומר שהחיסון לא יעיל. קיום נוגדנים הוא רק חלק אחד מהתגובה החיסונית לחיסון. קיימים רכיבים אחרים של מערכת החיסון שמופעלים על ידי החיסון ועשויים לתרום להגנת הגוף. החיסון לקורונה עשוי גם להפעיל תאי T, ואף הם יכולים להגן מפני נגיף הקורונה. תגובה זו של תאי T אינה נמדדת בבדיקות נוגדנים. עם זאת, ייתכן שאנשים שנוטלים את התרופות המאפננות את מהלך המחלה שצוינו לעיל יקבלו פחות הגנה מהחיסון שיינתן להם. אנו בהחלט ממליצים לאנשים להתחסן, אך שימו לב שאתם עדיין עשויים להיות פגיעים לזיהום ועליכם לנקוט אמצעי זהירות מפני הידבקות בקורונה.

דחיית התחלת הטיפול בתרופות או שינוי העיתוי של נטילת התרופה הן אסטרטגיות המאפשרות לחיסון לפעול ביעילות מלאה

אם אי אפשר לתכנן את מועד קבלת החיסון שלכם, אנא דברו עם הרופא המטפל כדי לדעת אם וכיצד להתאים את עיתוי קבלת החיסון לעיתוי מנת התרופה לטרשת נפוצה – במידה ואתם מקבלים תרופה שעניין זה רלוונטי לגביה (ר’ הסעיף בהמשך העמוד). זה יעזור לוודא שהחיסון יהיה יעיל ככל האפשר ביצירת תגובה חיסונית לנגיף הקורונה. בהתחשב בהשלכות הבריאותיות הרציניות שיכולות להיות למחלה שגורם נגיף COVID-19, קבלת החיסון כאשר הוא זמין יכולה להיות חשובה יותר מההתאמה המיטבית של עיתוי החיסון עם התרופה לטרשת נפוצה.

גם לאחר קבלת החיסון חשוב להמשיך ולנקוט אמצעי זהירות נגד קורונה

גם אם התחסנתם, עדיין תוכלו להידבק בקורונה ולהדביק אחרים. הסבירות לכך גבוהה אף יותר לאנשים שמקבלים תרופות המאפננות את מהלך המחלה (פינגולימוד, סיפונימוד, אוזנימוד, פונסימוד, אוקרליזומאב, ריטוקסימאב, אופטומומאב), כי הן עלולות להפחית את יעילות החיסונים. הגישה הבטוחה ביותר היא לוודא שהקרובים אליכם מחוסנים באופן מלא, ושאתם ממשיכים לעטות מסכות, לשמור על ריחוק חברתי, לשטוף ידיים ולהישמע להוראות התקפות במדינתכם לגבי בדיקות קורונה אם זה נדרש.

 

 

המלצות בנושא חיסונים לצעירים

ההנחיות לצעירים שלהלן נוגעות לחיסונים המאושרים כעת לשימוש לקבוצת גיל זו, ויש לקרוא אותן יחד עם ההמלצות הכלליות שהובאו לעיל.

בני נוער בגיל 17-12 צריכים להתחסן נגד קורונה

המחקר המדעי הוכיח שחיסוני קורונה בטוחים ויעילים. בחלק מהמדינות ממליצים על חיסוני קורונה לכל הילדים והמתבגרים מגיל 12 ומעלה (שאין להם ‘התוויות נגד’ – סיבה רפואית המונעת מהם לקבל את החיסון) באחד מחיסוני קורונה המאושרים לקבוצת גיל זו. ההתחסנות של קבוצת גיל זו מקרבת אותנו צעד נוסף לסיום המגפה ומהווה שכבת הגנה נוספת לאלה בינינו הפגיעים ביותר למחלה.

גם צעירים הם בסיכון ללקות במחלה חמורה מקורונה 

מספר מקרי ההידבקות בקורונה עולה בקרב ילדים ומתבגרים. אף שמרבית מקרי הקורונה בילדים ובמתבגרים הם קלים, חלק מהמקרים קשים ועלולים אף לגרום למוות. בנוסף לסיכונים הבריאותיים הנגרמים מהידבקות בקורונה, ילדים ומתבגרים נמצאים בסיכון לתסמונת דלקתית רב-מערכתית בילדים (MIS-C) שבועיים עד שישה שבועות לאחר ההידבקות בנגיף COVID-19. MIS-C הוא מצב שבו איברים שונים בגוף יכולים לפתח דלקת, ובכללל זה הלב, הריאות, הכליות, המוח, העור, העיניים, או  מערכת העיכול. MIS-C היא תופעה רצינית ואף גורמת למוות, אם כי מרבית הצעירים עם MIS-C שורדים עם טיפול מהיר ואינטנסיבי. הסיכונים של COVID-19 ו-MIS-C עולים על כל הסיכונים האפשריים מהחיסון.

צעירים עם טרשת נפוצה צריכים להתחסן נגד קורונה

ההתחסנות נגד קורונה לצעירים עם טרשת נפוצה דומה בחשיבותה לזו של קבוצת גיל זו באופן כללי, כמו גם עבור מבוגרים עם טרשת נפוצה. אף שאין עד כה ראיות כי לאנשים עם טרשת נפוצה מהלך חמור יותר של זיהום קורונה, או שהם בסיכון מוגבר לקבל MIS-C בהשוואה לצעירים ללא טרשת נפוצה, ההמלצה להתחסן היא חד-משמעית.

בני משפחה או אחרים שחיים במשק בית עם אנשים עם טרשת נפוצה צריכים להתחסן נגד קורונה

אנשים שחיים באותו משק בית עם אדם עם טרשת נפוצה צריכים אף הם להתחסן – כולל בני נוער מעל גיל 12. חיסון בני הבית כולם מפחית את סיכון התפשטות נגיף הקורונה בין אנשים שנמצאים במגע קרוב.

 

 

המלצות לעיתוי ההתחסנות לקורונה ביחס לנטילת תרופות לטרשת נפוצה

ההחלטה מתי לקבל חיסון נגד קורונה צריכה לכלול את הערכת הסיכון לחלות בקורונה (ר’ רשימת  אסופת ההמלצות לגבי קבוצות עם סיכון מוגבר קרוב להתחלת טקסט זה) ואת המצב הנוכחי של מחלתכם. אם הסיכון שהטרשת הנפוצה שלכם תחמיר עולה על הסיכון שתחלו בקורונה, אין לשנות את תכנית הטיפול שלכם בתרופות לטרשת נפוצה את מהלך המחלה והתחסנו ברגע שהחיסון יהיה זמין לכם. אם הטרשת הנפוצה אינה יציבה, כדאי לשקול את ההתאמות הבאות בנטילת תרופות לטרשת נפוצה כדי להגביר את יעילות החיסון. התזמון המוצע לא תמיד אפשרי וקבלת חיסון ברגע שהוא זמין לכם יכולה להיות חשובה יותר מהתיאום של החיסון עם עיתוי קבלת התרופה לטרשת נפוצה יש לבדוק יחד עם הרופא המטפל בטרשת הנפוצה ולקבוע מהו העיתוי הנכון ביותר עבורכם

 

רביף, אוונקס, פלגרידי, בטאפרון, קופקסון, אובגיו, טקפידרה, וומריטי, טייסברי

(אינטרפרונים, גלטירמר אצטט, טריפלונומיד, מונומתיל פומראט, דימתיל פומראט, דירוקסימל פומראט, נטליזומאב)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול לראשונה באחת מתרופות אלה אל תדחו את תחילת הטיפול בגלל זריקת החיסון לקורונה. אם אתם כבר נוטלים אחת מתרופות אלה, אין צורך בשינוי עיתוי מתן התרופה.
גילניה, מייזנט, זפוסיה, פונבורי

(פינגולימוד, סיפונימוד, אוזנימוד, פונסימוד)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול באחת מתרופות אלה, כדאי לשקול קבלת חיסון מלא* שבועיים עד ארבעה שבועות לפני נטילת פינגולימוד, סיפונימוד, אוזנימוד או פונסימוד. אם אתם כבר נוטלים אחת מתרופות אלה, המשיכו לקחת אותה כפי שהורה לכם הרופא והתחסנו ברגע שהחיסון יהיה זמין לכם.
למטרדה

(אלמטוזומאב)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול בלמטרדה, כדאי לשקול קבלת חיסון מלא* לפחות ארבעה שבועות לפני שתתחילו את הטיפול בלמטרדה. אם אתם כבר נוטלים בלמטרדה, כדאי לשקול להתחסן לפחות 24 שבועות לאחר המנה האחרונה של בלמטרדה. ברגע שמתאפשר, חדשו את הטיפול בלמטרדה לפחות ארבעה שבועות לאחר חיסון מלא*.
מייבנקלאד

(קלדריבין)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול בטבליות קלדריבין, כדאי לשקול קבלת חיסון מלא* שבועיים עד ארבעה שבועות לפני שמתחילים לקחת קלדריבין. אם אתם כבר מקבלים קלדריבין, הנתונים המוגבלים הזמינים כעת אינם מצביעים על כך שעיתוי החיסון ביחס לנטילת קלדריבין ישפיע משמעותית על התגובה לחיסון. קבלת חיסון ברגע שהוא זמין לכם עשויה להיות חשובה יותר מתיאום העיתוי של החיסון עם הטיפול בקלדריבין.
אוקרוואס, מבטרה

(אוקרליזומאב, ריטוקסימאב)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול באוקרליזומאב או בריטוקסימאב, כדאי לשקול קבלת חיסון מלא* שבועיים עד ארבעה שבועות לפני תחילת הטיפול באוקרליזומאב או ריטוקסימאב. אם אתם כבר נוטלים אוקרליזומאב או ריטוקסימאב, כדאי לשקול להתחסן לפחות 12 שבועות לאחר המנה האחרונה של התרופה. ברגע שמתאפשר, יש לחדש את הטיפול באוקרליזומאב או בריטוקסימאב לפחות ארבעה שבועות לאחר החיסון המלא*.
קסימפטה Kesympta

(אופטומומאב)

אם אתם עומדים להתחיל טיפול באופטומומאב, כדאי לשקול קבלת חיסון מלא* שבועיים עד ארבעה שבועות לפני נטילת התרופה. אם אתם כבר נוטלים אופטומומאב, אין כרגע נתונים מנחים לגבי עיתוי החיסון ביחס לזריקה האחרונה של התרופה שקיבלתם. ברגע שמתאפשר, יש לחדש את הטיפול בזריקות אופטומומאב שבועיים עד ארבעה שבועות לאחר החיסון המלא*. 
סטרואידים במינון גבוה כדאי לשקול להתחסן שלושה עד חמישה ימים לאחר מנת הסטרואידים האחרונה.

 

*חיסון מלא = אחרי קבלת המנה היחידה של חיסון ג’ונסון אנד ג’ונסון או המנה השנייה של כל סוג חיסון אחר.

שימו לב שההגנה החיסונית מתרחשת שבועיים לאחר המנה היחידה של חיסון ג’ונסון אנד ג’ונסון או המנה השנייה של כל סוג חיסון אחר.

 

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this