ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » הטיפול ב- TYSABRI יעילות ובטיחות

הטיפול ב- TYSABRI יעילות ובטיחות

דר' ארנון קרני

עודכן 17.05.2014

הטיפול ב- TYSABRI יעילות ובטיחות

דר’ ארנון קרני

עד לפני שנים לא רבות לא היו טיפולים אשר הוכיחו את יעילותם בטרשת נפוצה, אך לפני כ- 15 שנה החל השינוי. בזה אחר זה הופיעו טיפולים כגון זריקות מסוג אינטרפרון –בטא (Betaferon, Avonex , Rebif) וכן קופקסון. טיפולים אלו יעילים, לחולי טרשת נפוצה הנמצאים במהלך של התקפים עם הפוגות, בהפחתת קצב ההתקפים דבר המוביל להאטה בהתקדמות המחלה.
ידוע כי מידת ההשפעה של טיפולים אלו, על מהלך המחלה, הינו בד”כ מתון ואין בהם כדי למנוע לחלוטין את התקפי המחלה והתקדמותה. לעצם הצורך בהזרקות חוזרות וקיומן של תופעות לוואי, לטיפולים אלו יש השלכה על איכות החיים של המטופל. למרות זאת תופעות הלוואי הן לרוב נסבלות ואינן מהוות סיכון רפואי משמעותי. בשנים האחרונות ישנה פעילות מחקרית מואצת, במסגרתה נבדקו ונבדקים תכשירים חדשים לטיפול בטרשת נפוצה במטרה להגדיל את יעילות הטיפול ולהקל על דרך מתן הטיפול. בשלבי מחקר ופיתוח שונים ישנם כדורים למתן דרך הפה וכן תכשירים הניתנים בהזלפה דרך הוריד בתדירות נמוכה. אחד מהם אשר כבר אושר לטיפול ונמצא בסל הבריאות החל בשנת 2008 הוא התכשיר TYSABRI הניתן בהזלפה דרך הוריד פעם ב-4 שבועות.

TYSABRI מייצג קבוצת טיפולים המבוססת על מולקולות נוגדן. נוגדן זה נקשר באופן ספציפי לחלבון המשתתף בתהליכי המחלה של טרשת נפוצה. קשירה זו מנטרלת את אותו חלבון ובכך מעכבת את תהליכי המחלה בגוף. TYSABRI נקשר למולקולת החלבון המסייעת לכניסתם של תאי דלקת אל מערכת העצבים המרכזית (מוח וחוט שדרה) ובכך הוא מקטין עד מאד את חדירתם של תאים אלו למערכת העצבים המרכזית. תוצאות המחקרים ב- TYSABRI הוכיחו מידה רבה של יעילות בהפחתת תדירות התקפים אצל חולים, הנמצאים במהלך מחלה המאופיין בהתקפים והפוגות, בשיעור של 60-70% וכן הוכיחו האטה בהתקדמות המחלה. כמו כן נמצא כי מתן הטיפול כרוך בסיכון לתופעת לוואי מסוג PML ( זיהום מוחי וירלי). עד כה נמצאו 11 מקרי PML בקרב 57,000 מטופלי TYSABRI ברחבי העולם.
חשוב וראוי לציין כי תופעת הלוואי מסוג PML נגרמת עקב הטיפול הרפואי ולא עקב המצב הבריאותי הבסיסי של המטופל כך שגילוי מוקדם של ה-PML מאפשר התמודדות יעילה שעוצרת אותו. על מנת לתת מענה מהיר ויעיל ולהקטין, ככל האפשר, את הסיכון להופעת ה- PML, קיימת בארץ תוכנית מעקב במטרה לזהות מקרים חשודים מבעוד מועד ובכך לאפשר טיפול מהיר ויעיל בתופעה. תוכנית המעקב מורכבת משאלון קצר עליו עונה החולה בטרם קבלת כל טיפול, ובנוסף ניתן עלון מידע המסביר מהם הסימפטומים החשודים אליהם החולה צריך לשים לב. עד כה לא היה מקרה של PML בארץ ובדרך זו של מעקב אנו מקווים כי במקרה של PML האיתור יהיה מוקדם ובכך יוביל לטיפול מהיר ויעיל.

בעיתון המכובד LANCET NEUROLOGY פורסמו לאחרונה נתונים קליניים חדשים אודות היעילות הקלינית של TYSABRI. קרוב ל 40% מהמטופלים בטיסברי חוו הפוגה מלאה של המחלה במשך שנתיים. כלומר לא רק שלא הופיעו סימפטומים חדשים של המחלה אלא שגם לא נראתה פעילות של המחלה בתמונת ה- MRI. נתונים נוספים וחדשים שהתפרסמו לאחרונה גם בכנס הנוירולוגי האמריקאי הראו לראשונה אחוז משמעותי של חולים, המטופלים ב TYSABRI, אשר חוו השתפרות בנכות הפיזית שלהם בהשוואה למטופלים שקיבלו תרופת דמה. כלומר, ההפוגה מפעילות מחלה ,אצל חלק מהמטופלים, הובילה לשיפור במצבם. הטיפול ב- TYSABRI מוכיח הישגים של יעילות בעיכוב המחלה. אולם כיום, לאור החשש מ- PML, הוא מומלץ כטיפול בקו שני רק למי מהמטופלים, שהטיפולים באינטרפרון או קופקסון אינם מספיקים או מתאימים.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this