ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » החיים עם טרשת נפוצה –  עברית  ערבית  רוסית

החיים עם טרשת נפוצה –  עברית  ערבית  רוסית

דף מידע זה עוסק בהיבטי המחלה כגון תרגול וכושר גופני, עייפות, רגישות לחום, תזונה, מתח, נושאים חברתיים, רגשיים ומשפחתיים, תעסוקה, שעות הפנאי, תמיכה ויעוץ

עודכן 16.05.2014

החיים עם טרשת נפוצה

טרשת נפוצה יכולה להשפיע על כל חלק במערכת העצבים המרכזית ולכן יכולה לגרוםמגוון תסמינים. תסמינים אלה שונים מאדם לאדם. באמצעות לימוד של התסמינים וטיפול בהם יכולים רוב האנשים לחיות חיים עצמאיים ומלאים.

תרגול גופני וכושר גופני

תרגול גופני תורם לבריאות הכללית של כל אדם, בין שהוא חולה בטרשת נפוצה או לא. התנועה במהלך התרגול הגופני מסייעת לאנשים לבצע פעילויות אחרות. תרגול גופני חשוב לסיבולת ולחיזוק השרירים. הוא שומר על ניידות, גמישות וקואורדינציה. פיזיותרפיה מטפלת בתסמינים הגופניים של טרשת נפוצה במטרה לשמור על התפקוד ועל הניידות ולהגברת הכושר הגופני. התחממות יתר של הגוף ועייפות מיותרת בעת תרגול גופני עשויות לגרום חולשה זמנית אצל חולי טרשת נפוצה.

עייפות

עייפות עקב טרשת אינה מובנת, אך היא אחד מהתסמינים הנפוצים ביותר של טרשת נפוצה. העייפות עקב מחלה זו שונה באופן מהותי מעייפות רגילה. מלבד סוגי העייפות השונים שאנשים חווים בחיי היומיום, עייפות עקב טרשת נפוצה עשויה להיות מתישה יותר. עייפות עשויה להפריע לחיי היומיום, אך ישנם דברים רבים שאפשר לעשות על מנת לצמצם את השפעתה. שמירה על אנרגיה, קביעת לוח זמנים לא עמוס מדי, תרגול גופני ושמירה על כושר עשויים להפחית מתח, לשפר את איכות השינה ולסייע בעמידה בעייפות.

רגישות לחום

חולים רבים בטרשת נפוצה מגלים שרמת התפקוד שלהם עשויה להיות מושפעת מעלייה בחום הגוף; עלייה זו עשויה להתרחש במזג אוויר חם, לאחר מקלחות חמות או בשל מחלה עם חום ועשויה לגרום הרעה זמנית בתסמינים המופיעים אצל חולים אלה. אפשר לטפל ברגישות לחום על-ידי תכנון מוקדם ועל-ידי שימוש במיזוג אוויר. אנשים הלוקים בטרשת נפוצה צריכים להימנע מעבודה בטמפרטורות סביבה גבוהה, במיוחד באזורי אקלים לח.

תזונה

כמו כולם לחולי טרשת נפוצה צריכה להיות תזונה מאוזנת, דלה בשומנים, דלה בכולסטרול ועשירה בסיבים- כמו זו המומלצת על ידי קרן הלב האמריקאית הלאומית (National Heart Foundation). מחקר מדעי אובייקטיבי לא הצליח להוכיח שטיפול באמצעות תזונה, למשל דיאטות נטולות גלוטן, משנה באופן ניכר את מהלך הטרשת הנפוצה. חולי טרשת נפוצה הפעילים פחות מבחינה גופנית צריכים לצמצם את צריכת השומנים על מנת להמנע מהשמנה. דרוש מחקר נוסף כדי להבין את השפעת התזונה על הטרשת הנפוצה.

מתח

מוסכם כי שליטה בגורם המתח הוא גורם חשוב בשמירה על בריאותו של כל אדם. אנשים נכנסים למתח רב מעצם היותם חולים בטרשת נפוצה. ההתמודדות עם אי-הודאות הקשורה במחלה, תסמיניה והשפעותיה עלולה לגרום מתח נוסף. אפשר לצמצם מתח זה תוך המנעות מגורמי מתח מיותר ושימוש בשיטות להתמודדות עם מתח.

נושאים חברתיים, רגשיים ומשפחתיים

טרשת נפוצה משפיעה לא רק על האדם שאצלו אובחנה המחלה, אלא גם על כל הסובבים אותו – המשפחה הקרובה, הורים, ידידים, עמיתים לעבודה וכו’. לעיתים קשה לאנשים לקבל אבחון של טרשת נפוצה ולהתרגל אליו. הורים, שותפים לחיים, ידידים ועמיתים לעבודה עשויים לחוש כעס, דחף להגנת יתר או תסכול בשל האי-ודאות שיוצר המצב. רגשות כתגובה על אבחון או שינויים בחיי האדם הם ממשיים מאוד ובדרך כלל “נורמליים” במצב זה. האדם שאצלו אובחנה המחלה והסובבים אותו עשויים להידרש לטפל בנושאים רבים. חשוב לקיים תקשורת בין כל הצדדים כדי לחלוק באופן חופשי את הרגשות, הפחדים והחששות. צוות מקצועי של האגודה לטרשת נפוצה וגופים אחרים יכולים לסייע בתמיכה באנשים שעוברים את השינויים האלה על – ידי מתן מידע, ייעוץ ושירותים אחרים.

תעסוקה

כישוריו של חולה בטרשת נפוצה, ולא האבחון שלו, צריכים לקבוע את עתידו כעובד. חולי טרשת נפוצה רבים ממשיכים לעבוד עד לגיל הפרישה המקובל. לעיתים יש צורך לדון בשינויים במטלות העבודה או בסביבת העבודה. קיימת חקיקה המגינה על אנשים בעלי צרכים מיוחדים במקום העבודה.

שעות הפנאי

שעות הפנאי ממלאות תפקיד חשוב ביצירת גישה חיובית ותחושה כללית טובה. הן מגבירות את הבטחון העצמי, את המוטיבציה ואת העצמאות. חשוב לשמור על איזון בין שעות העבודה לשעות הפנאי, שבהן יש הזדמנות לפגוש אנשים אחרים וליהנות.

תמיכה וסיוע

טרשת נפוצה עשויה להשפיע על כל אחד מהמסלולים העצביים המרכזיים. לפיכך עשוי להופיע מגוון רחב של תסמינים במהלך המחלה. חשוב, לבנות תכנית לאורח חיים שתענה על צרכיו של אדם הלוקה בטרשת נפוצה מתוך התחשבות בקשיים העשויים להתעורר. אפשר לקבל סיוע והדרכה של מומחים באמצעות האגודה לטרשת נפוצה בישראל. את התמיכה והשירותים מעניק צוות מקצועי, שיכול לספק מידע, ייעוץ וגישה לשיקום. פגישות למתן מידע לחולים, חולים שהמחלה אובחנה אצלם באחרונה וכן לשותפיהם לחיים, למשפחתם ולידידיהם מתקיימות בקביעות ברחבי הארץ.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this