ראשי » מעורבות » מחאת חולי טרשת נפוצה נגד החלטת קופ"ח לאומית גביית יתר: "תרופות הן לא מותרות" » האשמות חריגות נגד כללית: “מונעת טיפול מחולי טרשת נפוצה” – רן רזניק

האשמות חריגות נגד כללית: “מונעת טיפול מחולי טרשת נפוצה” – רן רזניק

עודכן 02.03.2023

רופאים טוענים כי הקופה מסרבת להעניק למאות חולים תרופות שכלולות בסל הבריאות: “היא מתעמרת בחולים”
כללית: “לא נמנע טיפול”

האשמות קשות מופנות כלפי קופת החולים הגדולה בארץ: באופן מקומם, קופ”ח כללית מונעת ממאות חולי טרשת נפוצה לקבל תרופות חיוניות, שכלולות בסל התרופות הממלכתי ומתוקצבות על ידי המדינה. כל זאת – בניגוד גמור להחלטת הממשלה, לחוק ביטוח הבריאות הממלכתי, להוראות מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ נחמן אש, ואפילו בניגוד להסכמים של הקופה עצמה עם ועדת הסל.

האשמות אלו הועלו לאחרונה על ידי משרד הבריאות עצמו. ליאור ברק, הממונה על הפיקוח על קופות החולים, כתב למ”מ מנכ”ל כללית אלי כהן בתחילת אוגוסט כי ההגבלות שהטילה הקופה על הרופאים בכל הקשור למתן תרופות לחולי טרשת נפוצה לא תואמות את הוראות משרד הבריאות ואת החוק, שמחייב את הקופה לתת טיפול רפואי באיכות סבירה ולספק תרופות הכלולות בסל.

“מאות חולים נפגעו”

המכתב נכתב בעקבות תלונות חסרות תקדים בחומרתן של רופאים, כמו גם של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה. רופאים בכירים אמרו ל”ישראל היום” שזו הפעם הראשונה בתולדות סל התרופות הממלכתי שבה קופת חולים מסרבת לממן תרופות למאות חולים, אף שהן מתוקצבות במלואן במאות מיליוני שקלים בשנה. הרופאים מעריכים כי מאות חולים חברי הקופה כבר נפגעו מהתנהלותה זו, לאחר עיכוב או אי־קבלה של טיפול חיוני המתאים למחלתם. הדבר פוגע קשות בניסיון להקל את המחלה ולמנוע הידרדרות שלה לשלבים הקשים יותר.

תלונות חריפות

ד”ר רוני מילוא, מנהל המחלקה הנוירולוגית בביה”ח ברזילי שבאשקלון ומבכירי המטפלים בארץ בטרשת נפוצה, כתב באומץ למשרד הבריאות בחודשים האחרונים מכתבי תלונה חריפים על הקופה, לאחר שסירבה שוב ושוב לאשר למטופלים רבים במחלקתו תרופות הכלולות בסל:

“אין גבול לניסיונות שלהם לחסוך על חשבון בריאות המטופלים”, כתב באפריל. “האם לנצח נגזר עלינו לריב איתם על כל מטופל, והם יתנהלו בשלהם, ללא כל היגיון רפואי ובניגוד להוראות הסל? עד מתי תאפשרו לכללית להמשיך להתעמר בחולים ולמנוע מהם טיפול?”.

ד”ר רוני מילוא

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית כרונית, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית, במוח ובעמוד השדרה, ובמהלכה הפעילות התקינה של המערכת החיסונית נפגעת. היא גורמת לנזקים קשים, כמו חולשת גפיים וחוסר יציבות בהליכה, פגיעה בראייה והפרעות דיבור ושינה.

14 התרופות השונות בסל לטרשת מקילות את תסמיני המחלה ואת התקדמותה, והן ניתנות בדרך כלל בעירוי לווריד, בהזרקה או בבליעה.

העימות בין משרד הבריאות לכללית, הנחשף כאן לראשונה, מתנהל בעקבות החלטת ועדת הסל להוסיף לתקציב התרופות הקיימות בסל כ־27 מיליון שקלים, נוסף על 350 המיליונים הקיימים, כדי להביא להגמשה של קווי הטיפול.

החלטת ועדת הסל התקבלה בעקבות דרישת בכירי הנוירולוגים בישראל, המטפלים בחולי הטרשת הנפוצה. לפי הערכות נוירולוגים בכירים, כ־8,000 חולים מקבלים את התרופות הקיימות בסל, ורופאים בכירים מעריכים כי ההגבלות של כללית עלולות לפגוע באלפי חולים בארץ.

הוראות הפוכות

לאחר שמנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ אש פרסם את ההוראות החדשות להגמשת מתן התרופות, בתחילת השנה פרסמה הנהלת קופ”ח כללית לרופאי הקופה הוראות הפוכות, שקובעות “קווי טיפול קבועים, מבלי להתאימם למצב המטופלים ומבלי להותיר מקום לשיקול דעת של רופאי הקופה”, כפי שהתריע החודש משרד הבריאות בפני הנהלת כללית.

את ההגבלות של כללית על מתן התרופות העבירה הקופה לרופאים בפברואר האחרון, וחתומים עליהן ד”ר מריאנה מזר וד”ר ניקי ליברמן מהנהלת הקופה.

“התייחסות צינית”

בעקבות הוראות כללית, ב־18 ביולי כתבו ראשי האגודה לטרשת נפוצה לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולהנהלת משרד הבריאות: “כללית בוחרת לא לאשר לחולים תרופות הכלולות בסל, בניגוד לזכאותם החוקית. היא דורשת מהרופאים לפעול לפי הנחיות מיושנות, ובכך מונעת מהמטופלים לקבל טיפול חדשני ומתקדם. התנהלות כללית עוברת כל גבול, וההתייחסות שלה לעניין צינית. כבר יותר משנה אנו עדים לכך שהיא שמה בראש סדר העדיפויות שלה את רווחתה הכלכלית, ולא את רווחת החולים. למעשה נוצר מצב שבו יש שני סלי בריאות: האחד הוא הסל הממלכתי – והשני הוא הסל של כללית”. על המכתב חתומים מנכ”לית האגודה לטרשת נפוצה ג’נין ווסברג, וגזבר האגודה אורי ניסן.

ג’נין ווסברג

“כל מקרה לגופו”

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “משרד הבריאות פועל מול קופת החולים כללית על מנת להסדיר את מתן הזכאות למבוטחים על פי החוק”.

מקופת החולים כללית נמסר בתגובה: “לא נמנע ולא נגרע טיפול מאף חולה טרשת נפוצה שזכאי לקבלו במסגרת סל הבריאות הציבורי. לא פעם אנו מאשרים טיפולים גם מעבר לזכאות בסל, ונמשיך להעניק את הטיפול המיטבי למטופלינו. בניגוד לנטען במכתבים האמורים, כללית מיישמת את הנחיות הסל על כל סעיפיהן. הרופאים מונחים לנהוג בגמישות בהמלצותיהם הקליניות, וכל מקרה נבחן ונשקל לגופו. ביום חמישי התקיים דיון משותף עם מובילים בתחום בארץ, כדי להבהיר את המדיניות שלנו. זה מצער מאוד שדיון קליני מקצועי מוצג כאילו נמנע טיפול מחולים – נהפוך הוא”.

הנחיות מיושנות. קופת חולים כללית, צילום: יהושע יוסף

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this