ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » האהבה היא במרחק נגיעה

האהבה היא במרחק נגיעה

אנשים חושבים שסקס הוא הדבר האחרון שחולי טרשת נפוצה אמורים לחשוב עליו. זה לא כך. "מיניות בריאה כרוכה בחיבוקים, חום אנושי, עדינות ואהבה – לא רק מגע מיני"

עודכן 16.05.2014

האהבה היא במרחק נגיעה

אנשים חושבים שסקס הוא הדבר האחרון שחולי טרשת נפוצה אמורים לחשוב עליו. זה לא כך, כותבת מנוויט קאור.

סקס הוא לפעמים מסתורי באמת. בני הזוג רוצים לענג זה את זה, אך אינם יודעים כיצד. הפאזל מסתבך עוד יותר כאשר אחד מהם חולה במחלה כמו טרשת נפוצה (MS).

טרשת נפוצה היא בראש ובראשונה מחלה של מערכת העצבים המרכזית, אשר יכולה להשפיע על המוח, על עמוד השדרה ועל עצבי הראייה.

החולים בטרשת נפוצה חווים מגוון של חסרים עצביים, הכוללים דיכאון, עייפות, איבוד תחושה בידיים, ברגליים או בפנים, עוויתות שרירים, ואפילו אי נעימות הקשורה במעיים ובשלפוחית השתן.

ההערכות מדברות על כ–500 מלזים החולים במחלה זו.
ד”ר דטוק רייהנה עבדול חליד, נוירולוגית יועצת, טוענת ש-40 עד 80 אחוז מהנשים ו-50 עד 90 אחוז מהגברים הלוקים בטרשת נפוצה מתלוננים על בעיות בחיי המין.

“זה דבר בלתי נמנע. כמו בכל מחלה כרונית אחרת, כאשר חולים בטרשת נפוצה, החשק המיני עלול להיחלש, וייתכן שלבני הזוג יהיה קשה לחוות אהבה וקרבה זה עם זה.”

“גירוי מיני מתחיל במערכת העצבים המרכזית, והמוח שולח מסרים לאברי המין לאורך נתיבי עצבים העוברים בעמוד השדרה.

“אם הטרשת פוגמת בעצבים האלה, התגובה המינית – כולל גירוי ואורגזמה – יכולה להיפגע ישירות.”

הבעיות של גברים ונשים הן שונות.

אצל נשים, הבעיות השכיחות הן כמובן הפחתת הייצר המיני או העניין במין, יובש בנרתיק או תחושה מוגברת ומכאיבה ובעיות בהגעה לאורגזמה.

אצל גברים מתגלים לפעמים קשיים בהשגת זקפה או בשימורה, וזו הבעיה השכיחה ביותר.
לפעמים, יש הפחתה בתחושות בפין, הפחתה בייצר המיני, קשיים בהגעה לאורגזמה או לשפיכה, ואפילו שפיכה יבשה.
בעיות גופניות אחרות שחווים חולי טרשת נפוצה, כגון רעידות, עייפות, נטייה לעוויתות, בעיות במעיים או בשלפוחית השתן וכאב, יכולים להפריע לפעילות המינית.

“עוויתות בשרירים, העלולות להתרחש אצל חולי טרשת נפוצה, יכולות בהחלט להפריע לפעילות מינית, כי הן יוצרות בעיות קשות בתנוחות שונות ואפילו גורמות כאב במהלך הפעילות המינית”, אומרת ד”ר רייהנה.

“הבעיות בתפקודי המעיים ושלפוחית השתן יוצרות אף הן קשיים בפעילות המינית, משום שנתיבי העצבים של המעיים והשלפוחית נחלקים לפעמים עם אברי המין.

“חולים רבים הלוקים בטרשת נפוצה פוחדים שבמהלך הפעילות המינית תהיינה להם תאונות מעיים או שלפוחית, וזה גורם לפחד מקיום יחסים או משבית לחלוטין את העניין במין.”

כאב הוא בעיה נפוצה מאוד, והבעיה המרכזית, למרבה הצער, יכולה להיות תופעות הלוואי של התרופות, אשר עלולות לפגום לא רק בחשק המיני, אלא גם בתפקוד המיני.

אך למרות כל הבעיות הגופניות, החתיכה המסובכת ביותר בפאזל המיני היא החלק הרגשי.

“ברור שלפעילות מינית פנים רבות. פן אחד הוא הפן הפיזי. הפן האחר הוא רגשי מובהק, וזה עלול להיות המחסום הקשה ביותר בדרך לשביעות רצון מיחסים אינטימיים ומיניים”, מסבירה ד”ר רייהנה.

“דיכאון יכול לגרום לתחושות בידוד ולהפריע לחשק, ויכול באמת להוביל את שני בני הזוג להפסיק לחשוב באופן מיני”.

וכאן הבעיה: רבים מחולי הטרשת הנפוצה מניחים שקושי בפעילות מינית הוא הקטנה שבבעיותיהם, ואילו ד”ר רייהנה מדגישה שאין להתעלם מקושי זה, מכיוון שתוצאותיו עלולות להתבטא בירידה ניכרת באיכות החיים, וניתן לטפל בכך.

ישנן כמה אפשרויות, היא קובעת. עזרי מין לא רפואיים הם הנפוצים ביותר ויכולים לשמש להגברת ההנאה גם לגבר וגם לאישה.

לגברים אשר אינם יכולים להשיג או לשמר זקפה ישנן תרופות בבליעה, כגון סילדנאפיל ווארדנאפיל, ותרופות בהזרקה, כולל פאפאוורין ואלפרוסטדיל.

השתלות של עזרים מכניים, הנקראים פרוטזה פינית, עשויות לעזור לחלק מהגברים. רופא אורולוג יוכל לדון עם החולה באופציות האלה ולסייע לו להחליט על הדרך הטובה ביותר בשבילו.

לנשים, ניתן להגביר את הסיכה בנרתיק על ידי שימוש במוצרי סיכה מסיסים במים, מאלה הנמכרים ללא מרשם רופא.

בעיות אחרות בטרשת נפוצה, כגון עוויתות, אי שליטה בסוגרים, עייפות וחולשה, וכן דיכאון וחרדה, המפריעים לעתים קרובות לפעילות המינית, ניתנות ברובן לטיפול בהצלחה באמצעות תרופות, שיקום, ייעוץ ושינויים באורח החיים.

הדבר החשוב ביותר שיש לזכור, אומרת דר’ רייהנה, הוא שמיניות היא בעיקר משהו שקשורלשיתוף ונתינה ולהעצמת האינטימיות ביחסים בין אישיים.

“מיניות בריאה כרוכה בחיבוקים, חום אנושי, עדינות ואהבה – לא רק מגע מיני!”
ייעוץ יסייע לבני הזוג לזהות את המחסומים ביחסי מין מספקים ולפתח אסטרטגיות להתגבר עליהם.
אף על פי שלא קל לדבר על קשיים בפעילות מינית או על בעיות פיזיולוגיות שמהוות מכשול ליחסי מין, שיחה עם רופא על נושאים אלה היא חיונית .

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this