ראשי » אירועים וחדשות » ד”ר רוני מילוא – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

ד”ר רוני מילוא – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עודכן 26.12.2022

ד”ר רוני מילוא – מנהל המח’ והמכון הנוירולוגי, המרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי, אשקלון- חבר ועד ויו”ר המועצה הרפואית המייעצת באגודה הישראלית לטרשת נפוצה


שאלה: אני מתחיל טיפול חדש בזפוסיה מעוניין בפרטים על הטיפול ומידע על הצלחות עם התרופה.

תשובה: זפוסיה היא תרופה הניתנת בטבליות פעם ביום ופועלת במנגנון דומה לזה של גילניה, אולם נחשבת ליותר סלקטיבית לאתר המטרה שלה ולכן עשויות להיות לה פחות תופעות לוואי מסויימות. כמו גילניה, היא “כולאת” לימפוציטים בתוך בלוטות הלימפה ומונעת את יציאתם למחזור הדם ומשם למוח בדרך לגרום את הנזק בטרשת נפוצה. כמו כן, היא מסוגלת לחדור למוח ושם להפחית ממידת הנזק למיאלין ולסיבי העצב ולספק הגנה מוחית מסויימת. בשני מחקרי פאזה 3 נבדקה זפוסיה מול אבונקס והפחיתה את שיעור ההתקפים ב-38%-48%, את מספר הנגעים החדשים ב-MRI  ב-42%-48%, את מספר הנגעים הפעילים העוברים האדרה בגדוליניום ב-51%-61% ואת שיעור איבוד הנפח המוחי באופן מובהק יחסית לאבונקס. כמו כן, היתה לאוזנימוד הצלחה בשיפור המצב הקוגניטיבי (מהירות עיבוד האינפורמציה). אוזנימוד מאושרת לשימוש בארץ וכלולה בסל הבריאות


שאלה: למי מתאימה תרופת אובג’יו?

תשובה: אובאג’יו היא תרופה הניטלת בטבליות פעם ביום ומתאימה לאנשים עם טרשת נפוצה התקפית אשר אינם מעוניינים או אינם יכולים לקבל תרופות בזריקות או עירוי. אובאג’יו נחשבת לתרופה בעלת יעילות מתונה והיא יחסית בטוחה לשימוש, לכן מתאימה יותר לאנשים עם מחלה לא מאד פעילה או כאלו ללא גורמי סיכון רבים למחלה שעלולה להתקדם במהירות.


שאלה: טרשת פרוגרסיבית ללא התקפים, מטופל באוקריבוס מזה כשלש שנים ללא שיפור, יש הרעה מתמשכת. האם כדאי לעבור לטיפול בסיפונימוד?

תשובה: אם זו טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית הרי שהתרופה היחידה המאושרת לצורה זו של המחלה היא אוקרבוס. אין שום הוכחה או מחקר המראים שסיפונימוד (מייזנט) יעילה בטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. לעומת זאת, סיפונימוד יעילה בטרשת נפוצה מתקדמת שניונית, ואם זה סוג המחלה, יש מקום לשקול החלפת טיפול. עם זאת, אין לצפות מאף תרופה לשיפור במצב התפקודי, במיוחד בשלבים הפרוגרסיביים. מטרת הטיפול בתרופות אלו היא להפחית מפעילות המחלה ולמנוע הצטברות של נזק נוסף, לא לתקן נזק קודם או לשפר מצב במחלה פרוגרסיבית.


שאלה: נראה שהיחס הוא שהגילניה היא תרופה שפחות מחלישה את מערכת החיסון מתרופות אחרות.כמו כן לא מאשרים את התרופה שנותנים במקרה שנדבקים בקורונה, כדי להקטין את הסיכוי למחלה קשה. מדוע?

תשובה: מחלישה פחות את מערכת החיסון מאילו תרופות? מכולן? מתרופות דומות מאותה משפחה? התרופות השונות עובדות במנגנונים שונים, באתרים שונים של מערכת החיסון ולא ניתן להשות ביניהן במונחים של החלשה כללית של מערכת החיסון. זוהי אינה תרופה שמיועדת או מאושרת לקורונה וטרם נבדקה כראוי כטיפול בקורונה, למרות שיש עדויות מדרג מדעי לא מאד גבוה שגילניה יכולה לעזור בשלב “סערת הציטוקינים” של מחלת הקורונה.


שאלה: הנוירולוג המליץ לי על וומריטי, מה ידוע על תרופת וומריטי vumerity ?

תשובה: וומריטי היא תרופה הדומה מאד לטכפידרה, ניתנת כמוה פעמיים ביום  ובעצם מתפרקת בגוף לאותו חומר פעיל הנוצר גם מפירוק של טכפידרה. ההבדל העיקרי בין התרופות הוא שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי מצד מערכת העיכול ובכך היא יכולה להתאים לאנשים המטופלים בטכפידרה בהשפעה טובה אולם לא סובלים את תופעות הלוואי הבטניות, או למטופלים מלכתחילה בתרופה שעלולים להירתע מראש מנטילת תרופה עם פוטנציאל לחוסר נוחות במערכת העיכול, אפילו שהיא זמנית וקורית רק במיעוט של המטופלים.


שאלה: האם יש מחקרים ארוכי טווח על יעילות התרופות הנוכחיות על ירידה בתפקוד קוגניטיבי?

לפני כמה חודשים היה כנס שארגנה האגודה שהראה שבתרופות קודמות, לא הייתה מניעה בירידת מסת מוח.

תשובה: מרבית התרופות לטרשת נפוצה משפיעות לחיוב על הירידה בתפקוד הקוגניטיבי, אולם המחקרים המשמעותיים יותר בוצעו בתרופות החדשות בהן עדיין אין מעקב ארוך טווח של שנים רבות. זה גם נכון שהתרופות החדשות מפחיתות מהירידה בנפח המוח יותר מאשר התרופות הישנות.


שאלה: מה ההבדל בין טיפול בטקפידרה לטיפול בגילניה ?קראתי ששני הטיפולים ניתנים בכדורים

תשובה: שתי התרופות ניתנות בטבליות, טקפידרה פעמיים ביום וגילניה פעם ביום. הן עובדות במנגנונים שונים ותופעות הלוואי שלהן גם שונות (טכפידרה  – בעיקר כאבי בטן, בחילה, שינויים ביציאות והסמקה עם תחושת צריבה/עקצוץ בחלק העליון של הגוף, גילניה – בעיקר ירידה בדופק אחרי המתן הראשון, בצקת של מרכז רשתית העין בפחות מאחוז אחד וירידה קלה לא משמעותית בתפקודי הריאות). שתיהן מגבירות במידה קלה את הסיכון לזיהומים שונים וקשורות במקרים נדירים של PML.


שאלה: הרופאה המליצה לי אחרי 4 שנים שלקחתי מייבנקלאד לקחת שוב. אילו בדיקות יש לעשות?

תשובה: אותן בדיקות כמו לפני הקורס הקודם של מייבנקלאד.


שאלה: מהם הטיפולים היעילים ביותר שיש היום והאם אלו טיפולים שאפשר להתחיל איתם את הטיפול ברגע שמתגלה המחלה?

תשובה: אין “טיפולים יעילים ביותר” לכולם. כמעט כל תרופה יכולה להיות יעילה יותר למטופל אחד ופחות למטופל אחר. לעומת זאת, יש מספר תרופות הנחשבות לבעלות “יעילות גבוהה”: למטרדה, אוקרבוס, קסימפטה, טיסברי ומייבנקלאד. כיום אפשר להתחיל בישראל בכל תרופה ובהתאמה אישית לכל מטופל גם כטיפול ראשון, בהתאם לסוג ופעילות המחלה, לגורמי הסיכון שלו למחלה אגרסיבית יותר ופחות, וגורמים נוספים הקשורים למטופל האינדיבידואלי, למצבו הרפואי הכללי ולתכונות האחרות של התרופה.


שאלה: האם מותר לצום בימי צום כשלוקחים טכיפדרה?

תשובה: מבחינת הטרשת מותר, אלא אם יש בעיה רפואית אחרת המונעת צום. מבחינת טכיפדרה – צריכים להמשיך ולקחת את התרופה עם קצת מים. צריכים לדעת שטכיפדרה על קיבה ריקה עלולה לגרום ליותר כאבי בטן או בחילה מהרגיל.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this