ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י נוירולוגים בכירים בישראל » ד”ר רגב קרן – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

ד”ר רגב קרן – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 06.01.2024

ד”ר רגב קרן – מומחית לנוירולוגיה,

מנהלת שירות לטרשת נפוצה, המערך הנוירולוגי.

המרכז הרפואי ע”ש סורסקי, ת”א.

חברת ועד במועצה הרפואית המייעצת באגודה הישראלית לטרשת נפוצה.

שאלות/תשובות – ד”ר קרן רגב

1. שאלה: מה אפשר לעשות כדי למנוע את הפגיעה הקוגניטיבית ככל הניתן?

תשובה: ראשית, הפגיעה הקוגניטיבית, כמו הפגיעה בשאר תפקודי מערכת העצבים ניתנת לבלימה עם שליטה טובה בתהליכים הדלקתיים באמצעות טיפול לשינוי מהלך המחלה. יש תרופות מסוימות אשר מחקרים אודותיהם הדגימו שיפור/העדר הדרדרות במישור הקוגניטיבי יותר מאשר תרופות אחרות אולם וודאות לגבי הבדלים בין תרופות בהקשר הספציפי של נסיגה קוגניטיבית שנויה במחלוקת.

בכל מקרה – טיפול שיקומי ובפרט שיקום קוגניטיבי ואימון קוגניטיבי בליווי נוירופסיכולוגיים ומרפאים בעיסוק נמצא כיעיל בהתמודדות עם הפגיעה הקוגניטיבית.

2. שאלה: אני מתחיל טיפול חדש בזפוסיה מעוניין בפרטים על הטיפול ומידע על הצלחות עם התרופה

תשובה: זפוסיה היא טיפול פומי הניתן פעם אחת ביממה בטבלייה. טרם התחלת הטיפול יש לבדוק רמות לימפוציטים, תפקודי כבד ולוודא חיסון ל VZV והעדר הדבקה בHIV. ישנה גם המלצה להשלים חיסונים מסויימים ובפרט לווירוס הפפילומה ולשלבקת חוגרת.

הטיפול פועל במנגנון דומה לתרופות אחרות (פינגולימוד/סיפונימוד) ומונע בעיקר נדידה של תאי דלקת לדם הפריפרי ומשם לרקמת המוח ואברי מערכת בעצבים המרכזית.

תחת הטיפול יש לעקוב אחר ספירות הדם ותפקודי הכבד

במחקרים קליניים נמצא כי השימוש בזפוסיה הפחית את שיעור ההתקפים השנתי בכ40-50% בהשוואה לטיפול בתכשיר מקבוצת האינטרפרונים (אוונקס)

3. שאלה: מלבד אוקרבוס האם יש תרופות חדשות ל-PPMS? והאם אפשר לקבל אותם במסגרת המחקר?

תשובה: אין כרגע תכשירים מאושרים נוספים לPPMS. ישנם מספר מחקרים קלינים בעול אודות תרופות אחרות דוגמת חוסמי BTK לטיפול ב PPMS. כדאי לבדוק מול הרופא המטפל התאמה למחקר וזמינות מחקר במועד ובמרכז בו אתה מטופל.

4. שאלה: אני מזריקה לעצמי פלדיגרי כבר 4 שנים, מבחינה בריאותית התרופה עוזרת אבל בעור יש תמיד אודם חזק עם כאב במקום ההזרקה. האם זו תגובה נורמלית או שיש בעיה?

תשובה: תגובה עורית מקומית היא תגובה מוכרת וידועה לטיפול באינטרפרונים. ניתן להוועץ עם האחות המלווה במרפאה אודות טכניקת ההזרקה על מנת להפחית תופעות לוואי.

5.שאלה: מה ניתן לעשות עם עייפות כרונית ורצון לישון כל היום?

תשובה: ישנן תרופות מקבוצת האמפטמינים דוגמת מודפיניל (פרוביגיל/נוביגיל) אשר עשויות לסייע. פרט לכך במסגרת רפואה שיקומית ובפרט הטיפול בריפוי בעיסוק ניתן ללמוד כיצד לנהל את משק האנרגיה לניצול מירבי של החיוניות המוגבלת.

Photo: the-climate-reality-project-Hb6uWq0i4MI-unsplash

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this