ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י נוירולוגים בכירים בישראל » ד”ר מילוא רון – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

ד”ר מילוא רון – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 06.01.2024

ד”ר מילוא רון – מנהל המח’ והמכון הנוירולוגי,

המרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי, אשקלון –

יו”ר המועצה הרפואית המייעצת בוועד האגודה הישראלית לטרשת נפוצה.

שאלות/תשובות – ד”ר רון מילוא

1. שאלה: למי מתאימה תרופת קיסימפטה? מה יתרונותיה ומהן תופעות הלוואי?

תשובה: קסימפטה עובדת דרך דלדול תאי B בדם, בדומה לאוקרבוס, ניתנת בהזרקות תתעוריות אחת לחודש ונחשבת כתרופה בעלת יעילות גבוהה בטרשת נפוצה. היא מיועדת בעיקר לאנשים עם טרשת נפוצה התקפית פעילה שנמצאים בסיכון מוגבר להתקדמות בנכות, אולם יכולה להועיל לכל מטופל עם מחלה התקפית. יתרונותיה: מתן עצמי ללא צורך בעירוי או בפרהמדיקציה וסיכון נמוך יותר לתגובות אלרגיות או תגובות אחרות לזריקה. תופעות הלוואי העיקריות הן תגובות שונות לזריקה, בעיקר אחרי 2 הזריקות הראשונות ודיכוי מסויים של נערכת החיסון המגביר את הסיכון לזיהומים שונים.

2. שאלה: מלבד אוקרבוס האם יש תרופות חדשות ל-PPMS? והאם אפשר לקבל אותם במסגרת המחקר?

תשובה: אין. יש מספר תרופות במחקר ברחבי העולם. בארץ מתנהל מחקר בתרופה אורלית בשם טולברוטיניב ב-PPMS, אולם הגיוס למחקר זה הסתיים.

3. שאלה: אני חולת טרשת נפוצה, בת 56 חולה כ-27 שנים.
האם יכול להיות שתחושת רדימות ברגליים (בעיקר בכפות הרגליים) או ספסטיות יחמירו עקב אורח חיים שבו אני יושת כל היום ?

אני עובדת מהבית כבר 3 שנים ורוב הזמן אני יושבת, לא עושה פעילות גופנית כלל.
האם ניתן לצפות לשיפור אם אעשה מעט ספורט והליכות?

תשובה: ישיבה ממושכת עלולה להחמיר תחושת רדימות או ספסטיות מכל סיבה, לא רק טרשת נפוצה. תנועה ומתיחת שרירים מקלה על הספסטיות ופעילות גופנית סדירה מועילה בטרשת נפוצה ועשויה אפילו לעכב במידה מסויימת את התקדמות המחלה, לכן מאד מומלצת.

4. שאלה: תמיד מרגישה חולשה בכל הגב ועכשיו יש לי חולשה ברגל שמאל לפעמים לא יכולה לעמוד על הרגל ונופלת על הרצפה מה ניתן לעשות?

תשובה: להעריך ולאבחן את הסיבה המדוייקת של החולשה ולטפל בסיבה או בסוג ההפרעה המובילה לחולשה. פיזיותרפיה ועזרי הליכה יכולים גם לעזור.

5. שאלה: מאובחן כ-23 שנה מגיל 20 בטרשת נפוצה, עברתי את כל הטיפולים האחרון היה טקיפדרה מזה 7 שנים. כרגע הMRI שלי לא מראה שינוי מהותי במוח ועמוד השדרה יחסית בסדר לבדיקה מלפני כמה שנים.

אני כבר פרוגרסיבי ובכיסא גלגלים מה השיקולים בהחלפת טיפול ושיפור איכות החיים?

תשובה: יש לדעת שהיעילות של כל הטיפולים פוחתת עם הזמן ועם הגיל, וטיפולים שמראים יעילות גבוהה במחלה התקפית מוקדמת מאבדים חלק גדול או את כל השפעתם במחלה פרוגרסיבית או בגיל מבוגר. השיקול העיקרי בהחלפת טיפול הוא עדויות למחלה פעילה תחת טיפול קיים. שיקולים אחרים הם שיקולי בטיחות של הטיפול או סבילות. גם עם מחלה פרוגרסיבית, עדות לפעילות המחלה (התקפים, נגעים חדשים או נגעים העובדים האדרה בגדוליניום ב-MRI) הם סיבה להחלפת טיפול לאחד פוטנטי יותר או בעל מנגנון פעולה שונה.

6. שאלה: האם יש קשר בין אפשטיין לטרשת? האם נחשפת למידע של אנטוני ויליאמס הטוען כי ניתן להחלים מטרשת במידה ומשנים הרגלי תזונה?

תשובה: יש קשר מובהק בין זיהום קודם בוירוס עש אפשטייןבר (EBV) לבין הסיכוי ללקות בטרשת נפוצה.תגובה חיסונית לוירוס קשורה גם בחומרת הטרשת. אנטוני וויליאם, “מדיום רפואי“, טוען שניתן לרפא שורה ארוכה של מחלות, כולל טרשת נפוצה, בתזונה מתאימה ושיטות שונות לניקויהגוף. למרות שתזונה היא אלמנט חשוב בטרשת נפוצה ויש לה מקום בטיפול השגרתי במחלה, לא ראיתי אף מחקר רציני שבדק בצורה מדעית והוכיח את הטענה שניתן לרפא לחלוטין טרשת נפוצה בשיטותיו של וויליאם.

7. שאלה: קבלתי ב-2019 את המחזור השני תרופת למטרדהביולוגית, התחלתי עם הליכון וב-2020 כבר התחילה ספסטיות קשה התקשתי לצנתר. אני בכיסא חשמלי החמרה בספסטיות קשה בקלוסל לא עוזר ניסיון כושל בטרייל האם ניתן לנטרל את למטרדה מהגוף? ולקבל תרופה אחרת?

תשובה: אם קיבלת למטרדה ב-2019, היא כבר מזמן לא בגופך, ואין צורך לנטרל אותה. אני מניח שההחמרה במצבך לא נובעת מהטיפול בלמטרדה, אלא בהתקדמות המחלה למרות הטיפול בלמטרדה. יש מקום לדון עם הנוירולוג שלך האם יש מקום, לאור מצבך, גילך, פעילות המחלה שלך וגורמים אישיים רבים הקשורים למחלה שלך ולמצבך הרפואי, לקבל תרופה אחרת.

8. שאלה: האם ניתן לקבל טיפול של טייסברי תוך כדי טיפולים לכניסה להריון? עם זריקות ?טיפול בהזרעה IVF?

תשובה: תלוי במצב האישי של המחלה ובאלטרנטיבות. טיפול בטיסברי במשך ההריון קשור בשכיחות גבוהה יותר של הפלות טבעיות (גם על כך יש נתונים שונים וסותרים בספרות הרפואית) ושל הפרעות המטולוגיות קלות בעובר. פרט לכך, השימוש בטיסברי בטוח בזמן הריון, וגם בזמן טיפולי הפרייה. יש לזכור שמי שזקוקה לטיפול בטיסברי בגלל מחלה פעילה או השפעה טובה קודמת עלולה להיות בסיכון מוגבר להתקפים ולהחמרת המחלה אם תפסיק טיפול לפני ההריון. לכן יש לשקול באופן אישי את הסיכונים לעומת התועלת במתן או הפסקת טיסברי בזמן ההריון.

Photo: the-climate-reality-project-Hb6uWq0i4MI-unsplash

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this