ראשי » אירועים וחדשות » ד”ר אלה שיפרין – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

ד”ר אלה שיפרין – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עודכן 26.12.2022

ד”ר אלה שיפרין – נוירולוגית בכירה, מח’ נוירולוגית ומרפאת טרשת נפוצה, בי”ח רמב”ם, חיפה –

חב’ ועד והמועצה הרפואית המייעצת באגודה הישראלית לטרשת נפוצה


שאלה: איך ניתן לקבל את תרופת קלמסטין שניתן לרכוש בחול עם מרשם רופא?

תשובה: מדובר בתרופה אשר ניתנת כטיפול למחלות אלרגיות.  לפני כשנתיים פורסמו תוצאות של מחקר ראשוני  לגבי השפעת התרופה על שיקום מיאלין לאחר התקף של דלקת בעצב הראיה.  מאז לא פורסמו  מחקרים נוספים.  נכון להיום התרופה לא אושרה באינדיקציה של טרשת נפוצה בשל חוסר הוכחות לגבי יעילותה.  היא לא רשומה בסל התרופות בארץ.


שאלה: מעבר לתרופות החדשות שהינן הרבה יותר חזקות, האם אתם מכירים בעובדה שתזונה עתירת פירות וירקות המורידה דלקתיות גם כן עוזרת למטופלים? האם הדבר נבדק אי פעם?

תשובה: ישנם מחקרים לגבי השפעת התזונה  על מהלך המחלה.  נכון להיום התזונה המומלצת יותר הינה “ים תיכונית”.  ישנם מחקרים לגבי דיאטות אחרות ואין כעת המלצה גורפת ואחידה לכולם. בהחלט מומלץ לשלב טיפול תרופתי במחלה עם תזונה בריאה,   על כך אנו בהחלט ממליצים להתייעץ עם מומחים בתחום.


שאלה: שימוש בקנביס רפואי עבור ספאזם??

תשובה: הכוונה ככל הנראה לגבי “ספאזם שרירים”?  קנאביס רפואי יכול לסייע להקלת ספסטיות – נוקשות שרירים או טונוס מוגבר בשרירי  הגוף,  ברוב ממליצים לאחר ניסיון של טיפול תרופתי  אשר  היה לא מספיק מועיל.


שאלה: בעלי אובחן כחולה בטרשת נפוצה לפני חמש שנים לאחר שלקה בהתקף פעיל, האבחנה הגיעה באיחור של שנים במהלכן בעלי סבל מכאבים שונים ואף איבד את הראיה בעין אחת כאשר האבחון התייחס לאובאיטיס בלבד ללא כל קשר לטרשת .

איך אני כאמא יכולה לדעת כיום לאבחן את הילדים שלי בזמן אמת ?איזה סימני אזהרה צריכים להדליק לי? והאם קיימת תורשתיות למחלה זו?

תשובה: טרשת נפוצה אינה נחשבת כמחלה  תורשתית,   שיעור של מקרים משפחתיים נמוך מאוד (לא יותר מ2-3%) וברוב התורשה מאבא לילדים  הינה עוד יותר נמוכה.   לאור כך אין בדיקות  ספציפיות אשר מומלץ לבצע לילדים שאחד מהוריהם אובחן עם טרשת נפוצה.

במידה ומופיעים תלונות “נוירולוגיות” כלשהן  כדאי  לעדכן  את הרופא המטפל  לגבי סיפור משפחתי.


שאלה: למה הרופאים לא מדברים על דיאטות לעזרה בריפוי המחלה של טרשת נפוצה? נכתבו כ”כ הרבה סיפורים על דיאטות שונות שעזרו לכ”כ הרבה אנשים והרופאים רק מדברים על תרופות שעוזרות לחולים רק ב-30%?

תשובה: שימוש בדיאטה יכולה לסייע להקלת תסמינים מסוימים של טרשת נפוצה ולשפר מצב כללי  של מטופל בהחלט.  ישנם מחקרים לגבי השפעה של תזונה   על מהלך המחלה,  כנ”ל  לגבי תוספות של ויטמינים מסוימים.  אף דיאטה לא מרפה את המחלה.

כמו כן  קיימות תרופות  חדשניות אשר מאפשרות  “להקפיא” את המחלה  לחלוטין ויעילותם קרובה ל70-80%. כך שהמלצותינו  הם להתאים טיפול תרופתי עם יעילות גבוהה יותר וגם  להקפיד על אורך חיים בריא כולל גם תזונה  וגם פעילות גופנית וגם “בריאות נפשית”.


שאלה: מה בין סטרואידים לג-מהגלובולין, מה עדיף? מה המטרה של כל אחת מהתרופות הנ”ל?

תשובה: מתן סטרואידים מומלץ בזמן התקף  במהלך המחלה על מנת  להפחית ולעצור תהליך דלקתי פעיל, לקצר משך ההתקף ולשפר סיכוי להחלמה לאחריו.  טיפול באימונוגלובולינים  אינו שייך לטיפול בהתקף  ולא הוכח כמועיל.  במקרים מסוימים ממליצים לתת אימונוגלובולינים  למניעת התקפים כשאר  אין אופציה לתת טיפול אחר (לדוגמה – לנשים בזמן הריון),  אומנם נכון להיום  ניתן להמשיך טיפול  במספר תרופות (כמו אינטרפרונים קופקסון וטיזברי) גם בזמן הריון ללא  צורך בהפסקתם.

 


שאלה: אני נמצאת רוב הזמן בכיסא גלגלים ורק בבית אני הולכת מרחקים קצרים. התחלתי טיפול בפמפירה שעזרה לי ממש מעט להליכה אבל שמתי לב שזה משפר את התנועתיות בידיים ואני יכולה להפעיל אותם יותר. האם אני מדמיינת או שזה נכון?

תשובה: זה בהחלט נכון,  תרופה זאת יכולה לשפר תפקוד שרירים לא רק ברגליים אלא גם בידיים,  להשפיע לטובה על תפקוד הידיים כולל מוטוריקה עדינה.  זה לא רשום בקריטריונים להמשך מתן התרופה, מתייחסים יותר ליכולת הליכה,    אך   מבחינה רפואית  זה מאוד חשוב ומצדיק המשך טיפול.


שאלה: קשה לי להתמיד בטיפול קבוע אילו תרופות יכולות להתאים לי שלא אצטרך לקחת כל יום?

תשובה: התאמת הטיפול מבוססת על שיקולים רבים וקודם כל צורת המחלה, עד כמה היא פעילה או לא,  מה הגיל של מטופל ועוד נושאים  שונים.  ישנם תרופות אשר ניתן ליטול לא על בסיס יומ-יומי : כך תרופה בשם טיסברי (Tysabri)  ניתנת פעם בחודש דרך הווריד,  אוקרבוס (Ocrevus) – פעם בחצי שנה  ויש עוד תרופות  כולל זריקות של אינטפרונים או קופקסון ויש גם תרופות פומיות בכדורים כמו מבנקלאד (Mavenclad). היענות לטיפול זה נושא חשוב ביותר,   אפילו תרופות “חזקות”  הופכות ל”לא מועילות” במידה ולא נוטלים אותם כפי שרשום.  אנא לפנות לרופא המטפל  לדון אתו לגבי התאמת הטיפול  אשר יהיה נוח ומתאים לאורך החיים שלך.

 


שאלה: אילו תרופות יש למי שלא רוצה לקבל זריקות או עירוי?

תשובה: ישנם תרופות פומיות  בכדורים  – Aubagio, Tecfidera, Vumerity, Zeposia, Gilenya, Mavenclad, Mayzent.  בחירת התרופה  תלויה בסוג המחלה,  צורתה, מידת הפעילות, כמו כן יש לקחת בחשבון גיל,  תופעות לוואי אפשריות של כל תרופה והשפעה על “תכנות המשפחה” וכך ניתן להתאים טיפול  באחד מתרופות אלו.  כל התרופות  נמצאות בסל הבריאות וניתנים בהמלצה  של רופא  המטפל ולאחר אישור של קופת חולים.

 

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this