ראשי » אירועים וחדשות » ד”ר אהרוני שחר – מומחה באורולוגיה – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

ד”ר אהרוני שחר – מומחה באורולוגיה – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עודכן 29.12.2022

ד”ר אהרוני שחר – מומחה באורולוגיה, מנהל היחידה לאורולוגיה תפקודי,

מרכז רפואי רבין, (קמפוס בלינסון והשרון)


שאלה: יש לי בעיה עם דחיפות שתן ממש מציק. הייתי לוקחת כדור בטמינגה 50 בבוקר. 

וטוביאז 4 בערב.בכל זאת לא עזר.

אורולוג הציע לי טיפול בבוטוקס מאוד שמחתי. בבדיקות ששלח  רואים שיש שאריות שתן בכמות של 300 cc .

אמר שלא מתאים לי בוטוקס.

הציע לי לצנטר ולקחת 1 טוביאז בערב. אני לא מסתדרת עם הצנטר..מה עוד אפשר אני ממש נואשת.

תשובה:

– ראשית צריך לאבחן בצורה מדויקת את הסיבה לתלונות.

– אבחון מדויק יכול לעזור בבחירת אופציה טיפולית מועדפת

– באם את לא מסתדרת עם הצנתר ניתן לשקול שינוי הטכניקה או הצנתר ע”מ לאפשר לך איכות חים טובה יותר.


שאלה: הנני מעוניין לקבל מידע בנושא שארית שתן והדרכים להתמודד ולטפל.

תשובה: שארית שתן הינה תוצאה סופית של מספר הפרעות שונות אשר מושפעות מגיל וגם ממגדר. לרוב נטפל כאשר שארית השתן גורמת להפרעה. בין כאשר גורמת לדלקות חוזרות בדרכי השתן, אבנים בדרכי השתן או כאשר גורמת לפגיעה בתפקוד הכלייתי, או כאשר באה לידי ביטוי בהפרעה לאיכות החיים.

הטיפול בשאריות השתן יכול להיות תרופתי ע”י תרופות שמרפות את מוצא כיס השתן (לרוב בגברים), דרך פעולות ניתוחיות ועד שימוש קבוע בצנתרים חד פעמיים.


שאלה: האם גברים נוספים מאובחני טרשת סובלים מקשיים בהגעה לשפכה? והאם יש דרכים לשפר את הבעיה?

תשובה :הפרעה בהגעה לזקפה ושפיכה שכיחים מאד בגברים חולים בMS. יש דרכים רבות לשפר את הבעיה. כאשר השלב הראשון הינה לאבחן את הסיבה לקושי בשפיכה. אבחון מדויק יכול לסייע בהתאמת הטיפול המתאים. לצורך איבחון כזה יש לפנות לאורולוג המתמחה בתפקוד מיני.


שאלה: איזה תרופה ניתן לקבל בדחיפות במתן שתן?

תשובה:

– לפני מתן טיפול יש להגיע לאבחנה של הגורם לדחיפו

– דחיפות במתן שתן הינה סימפטום שיכול לייצג יתר פעילות של השלפוחית, זיהום בדרכי השן, גוף זר, גידול ועד ירידה ביכולת כיווץ שריר השלפוחית.

– ברור שהטיפול יהיה תוצאה של הגורם לדחיפות.

במקרים של יתר פעילות כיס השתן התרופות השכיחות הן ממשפחת האנטיכולינרגים (טויבאס, וזיקייר, ספזמקס) או תרופות בטא אדרנרגיות (בטמיגה). כמובן שלפני מתן התרופה יש צורך בהגעה לאבחנה הנכונה.


שאלה: אני סובלת מאי שליטה בשלפוחית השתן, ניסיתי מגוון של טיפולים הכוללים ניתוח ובליעת כדורים שגרמו לתופעות לוואי עד יבוש העיניים? האם יש עוד דברים שניתן לעשות?
תשובה: ודאי. ראשית יש צורך לאבחן כראוי את הגורם לתלונות. לאחר מכן ניתן לתפור טיפול אשר יתאים לתלונות שלך.


שאלה: רציתי לשאול על תפקוד מיני לנשים בזמן קיום יחסי מין יש בריחת שתן ורציתי לשאול אם זה בריחת שתן או שזה קשור לאורגזמה ? בריחת שתן יש לי דווקא אחרי כמה שניות אחרי קיום יחסי מין? או שבריחת שתן זה בגלל המחלה?

תשובה: בריחת שתן בזמן יחסי מין /אורגזמה הינה תלונה שכיחה גם בנשים ללא רקע של טרשת נפוצה.

תלונה זו יכולה לייצג דליפת שתן במאמץ או פעילות יתר של השלפוחית. יש צורך בבדיקה גופנית מדוקדקת אצל אורולוג תפקודי ולעיתים אף בבדיקה אורודינמי על מנת לאבחן כראוי את המקור לתלונות ומשם להתאים את הטיפול המתאים לתלונה.


שאלה: אני נותנת שתן לעיתים תכופות האם זה קשור לטרשת?

תשובה: יתכן שכן. תכיפות במתן שתן גם יכולה להיות קשורות לבעיות שמקורן לא בטרשת. אבחון ע”י אורולוג יכול לסייע בהנבת המקור לבעיה והתאמת הטיפול בה.


אשתי חולה בטרשת נפוצה.   לאחר כאבים עזים בבטן שמאל תחתונה הגענו למיון, שם לאחר חקירה התגלה כי שלפוחית השתן אינה מתרוקנת עקב אי שליטה בעצבים המפעילים את הסוגרים.  אי יכולת לפתוח הסוגרים.   בוצע ניקוז ע”י קטטר, נבדק במכשיר US השאריות לאחר מתן שתן ספונטני.  נמצא תקין ושוחררנו.  לא ניתנה המלצה מה לעשות בהמשך. שאלותי :

1.שאלה: האם יש אפשרות לאמן את המוח לשלוט בפתיחת הסוגרים ?

תשובה :הסוגרים הינם שרירים לא רצוניים, אך ניתן לנסות להשפיע עליהם במסגרת טיפולי פזיותרפיה ייעודיים.

2. שאלה: האם ניתן לרכוש US נייד בדומה למה שיש בבית חולים, על מנת לנטר את כמות השארית, ובמידת הצורך להשתמש בקטטר חד פעמי לניקוז ?

תשובה: יש מכשירים כאלו זמינים לקנייה. הבעיה הינה המחיר והשעבוד למכשיר. השאיפה שלנו היא ללמד את החולה לצנתר בהתאם להכרותו את סדר היום שלו ואת תצרוכת הנוזלים ללא צורך בשימוש במכשירי עזר.

שאלה: היכן ניתן לקבל הדרכה להפעלת קטטר חד פעמי ?

תשובה: במסגרת מרפאות אורולוגיות בבתי החולים הגדולים ולאחר מכן ניתן לקבל הדרכה בבית ע”י נציגי חברת הצנתרים המותאמים למטופל.


29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this