ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » דו"ח מיוחד על אי ספיקה ורידית כרונית בגולגולת ובעמוד השדרה (CCSVI)

דו”ח מיוחד על אי ספיקה ורידית כרונית בגולגולת ובעמוד השדרה (CCSVI)

עודכן 17.05.2014

דו”ח מיוחד על אי ספיקה ורידית כרונית בגולגולת ובעמוד השדרה (CCSVI)

הוכן על ידי האגודה הלאומית האמריקאית לטרשת נפוצה
National MS society

מה עליך לדעת אודות CCSVI

מחקרים ראשוניים שנערכו באחרונה מצביעים על כך שתופעה המכונה אי ספיקה ורידית כרונית בגולגולת ובעמוד השדרה (CCSVI), אי סדירות בזרימת הדם מהמוח ומעמוד השדרה ללב, עשויה להזיק למערכת העצבים בקרב חולי טרשת נפוצה. ב-CCSVI, קצב זרימת הדם מהמוח ומעמוד השדרה ללב מאט, ולפעמים אף זורם בחזרה כתוצאה מהצרת הורידים. טרם ידוע מספר החולים בטרשת נפוצה אשר לוקים בתסמונת CCSVI, אך ממצאיו הראשוניים של מחקר עומק בנושא שנערך בימים אלו באוניברסיטת באפלו מראים כי תסמינים של CCSVI מצויים גם בקרב אנשים שאינם חולים בטרשת נפוצה.

כיצד גילו את ה-CCSVI
המחקרים הראשונים בתחום התאפשרו תודות להתפתחויות חדשות בטכנולוגיות הדמיית אולטרסאונד והחלו באוניברסיטת פרארה שבאיטליה. ד”ר פאולו זמבוני ועמיתיו פרסמו את הממצאים הראשונים של מחקרם ביוני 2009 וכינו את אי הסדירות שמצאו בשם CCSVI. בימים אלו נערכים מספר מחקרים במקומות נוספים, בהם אוניברסיטת באפלו. ד”ר זמבוני וצוותו משתפים פעולה עם המחקרים הללו.

האם ניתן לטפל ב-CCSVI?
הניסיונות שנערכו עד כה כללו ניתוחים פרטניים בחולי טרשת נפוצה, מבלי לערוך מחקר מקיף או הקפדה על קבוצת בקרה. מספר קבוצות פרטיות, בעיקר כאלו הפועלות למטרות רווח, מפרסמות שיטות לשיפור זרימת הדם על ידי החדרת בלון זעיר או סטנטים לורידים חסומים. עם זאת, חשוב ביותר לעבור את ההליכים הללו אך ורק במסגרת של מחקר רפואי פורמלי הכולל נוהלי בטיחות מחמירים ומנגנוני מעקב לטווח ארוך.

הקשר בין CCSVI וטרשת נפוצה
ד”ר זמבוני מדגיש את הצורך בהמתנה עד שיתבצע מחקר נוסף שירחיב את הידע בנושא. לדבריו, טרם הוכח כי CCSVI הינה אחד הגורמים לטרשת נפוצה או שהתופעה קשורה בדרך כלשהי למחלה. הוא ממליץ לחולי טרשת נפוצה להתמיד בטיפולים האימונומודולרים שנרשמו להם, בדיוק כשם שעושה אשתו החולה בטרשת נפוצה ועברה את ההליך הכירורגי.

מחויבות האגודה

מה נעשה בימים אלו?
האגודה הלאומית האמריקאית לטרשת נפוצה שותפה לתחושת הדחיפות בקרב הציבור להתקדם במחקר ולעקוב אחר כל פיסת מידע שעשוי להיות בה רמז לעצירה, טיפול או מניעת טרשת נפוצה. האגודה מחויבת לממן מחקר נוסף בנושאים אלו. בדצמבר 2009, האגודה פרסמה קול קורא לחוקרים ברחבי העולם המעוניינים במענקים עבור מחקרים העוסקים ב-CCSVI. מומחים בין לאומיים לטרשת נפוצה ולמחלות אחרות של כלי הדם בוחנים בימים אלו הצעות מחקר שהתקבלו, ומחקרים חדשים צפויים להתחיל ביולי 2010.

דיון אינטרנטי בנושא CCSVI
על מנת לפתוח את הדיון בפני קהל רחב של מדענים ומתעניינים, האגודה הלאומית לטרשת נפוצה בשיתוף עם האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה קיימו פאנל מומחים מקוון ב-14 באפריל. חברי הפאנל היו: ד”ר זמבוני; ד”ר אהרון מ. חבר מועצת המנהלים של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה והמנהל הרפואי של האגודה; ד”ר רוברט זיוודינוב, מומחה לנוירו-הדמייה החוקר CCSVI; וד”ר אנדרו קומון, רדיולוג ראשי בבית החולים סיינט מייקל באוניברסיטת טורונטו. ראו דו”ח מלא בנושא הפאנל בעמוד הבא. ניתן לעיין בתכנית המלאה של אירוע ה-14 באפריל באתר National MS society

CCSVI: מה אומרים המומחים?

העבודה השוטפת
נכתב על ידי אליסון דייל

עיתונאית עצמאית החולה בטרשת נפוצה נשלחה מטעם האגודה הלאומית לטרשת נפוצה לסקר את הפאנל המקוון שנערך ב-14 באפריל 2011.

אף שאני זוכרת תקופה בה לא היו בכלל טיפולים לטרשת נפוצה, כבר התרגלתי לכך שכיום ישנם מספר טיפולים זמינים וטיפולים רבים מתווספים בתדירות גבוהה. בדרך כלל, תגובתי לכל פיתוח חדש בתחום היא מלאת תקווה מחד, וסקפטית מנגד. באופן אישי, אני יודעת שניהול מוצלח של מחלת הטרשת הנפוצה מצריך מגוון תרופות, שיטות טיפול ומכשירי עזר. משנכחתי בפאנל שאורגן על ידי האגודה והאקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה במקביל למפגש השנתי של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה בטורונטו, אני סבורה כי מגוון הטיפולים הזמינים גדל באופן משמעותי.

ארבעה רופאים לקחו חלק בפאנל המקוון שארך 90 (תשעים) דקות, ועסק בנושא הממצאים הראשוניים של המחקר שערך ד”ר פאולו זמבוני, מומחה לכלי דם מאוניברסיטת פרארה באיטליה.

ד”ר זמבוני זיהה אי סדירות בזרימת הדם בקרב חולים בטרשת נפוצה, בשם אי ספיקה ורידית כרונית מהגולגולת ומעמוד השדרה (CCSVI). במצב זה, ורידים מכווצים באזור הצוואר גורמים לזרימת דם בלתי סדירה מהמוח ללב. ד”ר זמבוני ציין כי טיפול ב-CCSVI באמצעות בלוני אנגליופלסטיקה (טיפול שגרתי בבעיות בכלי דם) עשוי לרפא CCSVI ואף להביא לשיפור בתסמיני הטרשת הנפוצה. מטופלים שלקחו חלק במחקר דיווחו על ירידה בתשישות ובערפול לצד עלייה באנרגיה. מטופל אחד אף ציין כי הצליח לחלום בפעם הראשונה מזה שנים.

לדברי החוקרים, בין 60 ל-90 אחוזים מהחולים בטרשת נפוצה מפגינים תסמינים של ורידים חסומים. מגמה זו מתחזקת בהתאם לחומרת המחלה.

בעוד הממצאים הללו מרתקים, כל ארבעת המומחים הסכימו על כך שהתהליך טרם הושלם: יש צורך לבצע מחקרים נוספים בתנאי ניסוי מחמירים לפני הנגשת הטיפול החדיש לחולים.

“באופן ברור, נמצא כי תסמונת ה-CCSVI רווחת בקרב חולים בטרשת נפוצה מתקדמת. קיים צורך לחקור קשר זה לעומק”, אמר ד”ר רוברט זיוודינוב, החוקר בימים אלו את הקשר בין טרשת נפוצה ל-CCSVI באוניברסיטת באפלו. ממצאיו מראים כ יCCSVI עשוי להשפיע גם על אנשים הסובלים ממחלות נוירולוגיות אחרות ואפילו על אנשים בריאים. לפיכך, ייתכן כי לבסוף יימצא כי CCSVI אינו נגרם על ידי טרשת נפוצה אלא מהווה גורם סיכון למחלה.

“מה יכולים לעשות החולים בטרשת נפוצה כדי להאיץ את התהליך?”

ד”ר אהרון מ. מנהל מרכז הטרשת הנפוצה בבית החולים הר סיני (Mount Sinai) בניו יורק והמנהל הרפואי של האגודה, כינה את ממצאיו של ד”ר זמבוני “מפתיעים ומרתקים”, והצטרף לשאר חברי הפאנל בדרישתם הזהירה לבצע מחקר נוסף לבירור טיב וכיוון הקשר בין CCSVI לטרשת נפוצה.

ד”ר אנדרו קומון, הרדיולוג הראשי בבית החולים סיינט מייקל בטורונטו, הזהיר מטופלים שלא למהר לבקש טיפול באחת מן הקליניקות החדשות שצצות ומציעות טיפול נגד CCSVI בתמורה לתשלום נכבד. המלצתו למטופלים היא להשתתף במחקרים רפואיים על מנת לקבל את מירב היתרונות של ההליך הניסיוני. בין היתרונות הללו ניתן למנות אבחון על ידי רדיולוג מנוסה, טיפול משולב מידי נוירולוג וכירורג, בנוסף להבטחת ההקפדה על נוהלי בטיחות וביצוע מעקב מקיף.

מהי המשמעות של הממצאים הללו לגבי מחלת הטרשת הנפוצה?
במשך שנים נאמר לנו כי טרשת נפוצה היא מחלה אוטו-אימונית שבמסגרתה מתרחש תהליך דימיאלינציה. בתהליך זה, המערכת החיסונית פוגעת במיאלין, החומר השמנוני אשר עוטף את סיבי העצבים. הגיוני, אם כן, לחשוב שהמחלה קשורה לנזק למערכת העצבים, ולא לאי סדירות בזרימת הדם. אך האם הגורם לטרשת נפוצה הוא שונה בתכלית?

אנו עומדים בפני עידן חדש בכל הנוגע להסתכלות על טרשת נפוצה. מחקרים חדשים מתווספים וחשובים מאי פעם. בפני המומחים עומדות שאלות רבות, כגון: האם CCSVI היא תוצאה של טרשת נפוצה או שמא אחד הגורמים למחלה? האם כל החולים בטרשת נפוצה צריכים להיבדק מפני CCSVI? מה הן ההשלכות בטווח הארוך של הטיפול ב-CCSVI? אילו מתסמיני הטרשת הנפוצה מושפעים מהטיפול המוצע ב-CCSVI?

מה עלינו לעשות עכשיו?

לחולים היו שאלות משלהם, אותן שאלו באמצעות הטלפון בזמן שיועד לשאלות ותשובות לאחר הפאנל: האם עליי להיבדק מחשש ל-CCSVI? האם הטיפול המוצע בטוח? האם השיפור בתסמינים ארוך טווח? האם קיים הבדל בין המינים ביחס לטיפול? מתי יהיה הטיפול זמין לכל? במרבית המקרים, הרופאים לא הצליחו לענות משום שהם אינם יודעים מה יהיו תוצאות המחקרים שנערכים כעת ומחקרים שייערכו בעתיד.

אחת השאלות החשובות ביותר שנשאלו הייתה: מה יכולים לעשות החולים בטרשת נפוצה כדי להאיץ את התהליך?

התשובה לשאלה זו הייתה פשוטה: על החולים להמשיך להאבק למען מימון המחקרים. בימים אלו, מימון המחקרים על ידי המוסד הלאומי לבריאות נמצא בשפל הנמוך ביותר אי פעם.

מתי נדע עוד?

רק מחקר נוסף יניב את המידע שאנו זקוקים לו כדי להתקדם. הרופאים הכירו בדחיפות לגלות עוד אודות CCSVI והדרכים לטיפול בתופעה, דחיפות אותה חשים החולים בטרשת נפוצה יותר מכל. כמו כן, הרופאים הדגישו את החשיבות שבמענה על הצורך החשוב הזה אך ורק באמצעות ניסויים מבוקרים כהלכה, שכן רק באמצעותם ניתן יהיה לענות על השאלות המהותיות שהוצגו. בינתיים, הרופאים הביעו אמפתיה באומרם כי על החולים בטרשת נפוצה להתמיד בטיפולים שניתנים להם כיום.

חולים המעוניינים לבדוק אם הם לוקים ב-CCSVI, מומלץ שיעשו זאת באמצעות הירשמות למחקר רפואי.

חמוש במבטא האיטלקי המקסים שלו, ד”ר זמבוני הסכים עם מרבית מה שנאמר. לדעתו, במידה וחולה בטרשת נפוצה אינו מגיב לטיפולים הנהוגים כיום ונמצא כי המחלה מתפשטת בקצב מהיר, “על נוירולוגים לשקול להציע לו את הטיפול ב-CCSVI מטעמי חמלה”.

ד”ר זמבוני וד”ר זיוודינוב מדברים במבטאים כבדים, עובדה שגרמה לדיון בנושא מסובך ממילא להיות אף קשה יותר עבורי. לדוגמא, לקח לי בערך רבע שעה להבין שהמילה עליה חזרו המומחים שוב ושוב היא “אנגיופלסטיקה”. בסופו של עניין, דבר אחד היה ברור: זוהי תקופה מרגשת עבור קהילת החולים בטרשת נפוצה.

הכותבת :
אליסון דייל אובחנה כחולה בטרשת נפוצה בגיל 15. היא מתגוררת בלוס אנג’לס, קליפורניה, הינה חברה בגילדת הכותבים של אמריקה (סניף מערב) ומכהנת בוועדת ‘כותבים עם מגבלויות’ של הגילדה. כתבתה האחרונה עבור מגזין מומנטום נקראת “זכייה בתביעת ערעור לביטוח”, ופורסמה בגיליון אביב 2010.
(ה-17 באפריל, 2010)

הישארו מעודכנים בנושא CCSVI

צעדים שניתן לנקוט

בקרו באתר National MS society שם תוכלו למצוא באנגלית :

  • חומר רקע וחומר מעודכן על פיתוחים חדשים, כולל מחקרים רפואיים המחפשים מתנדבים;
  • הקלטה בת 90 דקות של הפאנל המקוון שהתקיים ב-14 באפריל, 2010, בנוסף למידע על המחקרים האחרונים שפורסמו בנושא, כולל אלו שדווח עליהם במפגש האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה באפריל 2010.
  • רשימת תשובות מקיפה לשאלות השכיחות ביותר בנושא.
  • תקצירים והפניות לחומרים נוספים בנושא CCSVI כדי לאפשר את הדיון עם הנוירולוג המטפל או כל רופא אחר בנוגע לאפשרויות העומדות בפניכם

צרו קשר עם הרופא המטפל שלכם לקבלת מידע נוסף.

אודות חברי הפאנל המקוון שנערך ב- 14 לאפריל 2011

ד”ר פאולו זמבוני
מנהל המרכז הבין מחלקתי לשירותים ולמחקר ברפואת כלי דם, מנהל המחלקה לכירורגיה, הרדמה ורדיולוגיה ועוזר פרופסור באוניברסיטת פרארה, איטליה; כותב המאמר “אי ספיקה ורידית כרונית מהגולגות ומעמוד השדרה בקרב חולים בטרשת נפוצה” שהתפרסם בכתב עת “נוירולוגיה, נוירוכירורגיה ופסיכיאטריה” ב-2009.

ד”ר רוברט זיוודינוב
מנהל מרכז ניתוח ההדמייה הנוירולוגית ופרופסור חבר בחוג לנוירולוגיה של אוניברסיטת באפלו, אוניברסיטת מדינת ניו יורק.

ד”ר אנדרו קומון
רדיולוג ראשי, ראש מחלקת רדיולוגיה התערבותית ועוזר פרופסור במחלקת ההדמייה הרפואית בבית החולים סיינט מייקל של אוניברסיטת טורונטו, אונטריו, קנדה.

ד”ר אהרון מ.
פרופסור לנוירולוגיה ומנהל מרכז קורין גולדסמית’ דיקינסון לטרשת נפוצה בבית החולים הר סיני בניו יורק; חבר במועצת המנהלים של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה ומנהל רפואי של האגודה הלאומית לטרשת נפוצה.

מנחה: ג’יי מאק ברייד
כתב ועורך של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

מסקרת הפאנל המקוון: אליסון דייל
עיתונאית פרילאנס עבור מומנטום.

לוח זמנים למימון מחקר אודות CCSVI

16 בדצמבר, 2009
האגודה הלאומית לטרשת נפוצה מפרסמת קול קורא להצעות מחקר מרחבי העולם.

פברואר 2010
מתקבלות מספר הצעות מחקר מחוקרים בשבע מדינות שונות ברחבי העולם.

מאי 2010
פאנל בין לאומי של מומחים לטרשת נפוצה ומחלות אחרות בכלי דם בוחנים ביעילות את כל הצעות המחקר שהתקבלו.

יוני 2010
הכרזה על החלטות המימון.

1 ביולי, 2010
התאריך שבו יתחיל המימון למחקרים שהתקבלו ע”י הוועדה .

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this