ראשי » אודות טרשת נפוצה » תשובות לשאלותיכם ע"י נוירולוגים בכירים בישראל » ד”ר גרטי אופיר מיה – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

ד”ר גרטי אופיר מיה – שאלות ותשובות למומחים – יום עיון ברשת – דצמבר 2023

עודכן 06.01.2024

דר גרטי אופיר מיה

מנהלת המחלקה הנוירולוגית,

המרכז הרפואי בני ציון חיפה.

שאלות /תשובות – דר מיה גרטי אופיר

1. שאלה: האם יש טיפולים תרופתיים שמסייעים בהפחתה של הירידה הקוגניטיבית?

תשובה: לפני שקובעים שישנה ירידה קוגניטיבית משנית לטרשת נפוצה יש לשלול סיבות אחרות לירידה קוגניטיבית שהינן ברות טיפול כגון: דכאון, חרדה, כאב, עייפות. ישנם מצבים נוספים היכולים לגרום לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי כגון תרופות מרדימות או שגורמות לבלבול, הפרעה בבדיקות מעבדה (כגון הפרעה במלחים, הפרעה בתפקודי בלוטת התריס), חסרים תזונתיים כגון ויטמין B12.

טיפול אימונומודולטורי טוב בטרשת הנפוצה ימנע נזק עתידי ויכול למנוע ירידה קוגניטיבית או החמרה בתפקוד הקוגניטיבי ולכן חשוב להקפיד על טיפול ומעקב טובים. באם ישנה ירידה קוגניטיבית ניתן להקל עליה עי שמירה על סדר יום, ארגון הבית, המשך פעילות חברתית, משפחתית, קוגניטיבית והיעזרות בתרגול קוגניטיבי כגון במסגרת ריפוי בעיסוק.

2. שאלה: האם טרשת נפוצה משפיעה על החשק המיני?

תשובה: טרשת נפוצה יכולה להשפיע על החשק המיני במספר אופנים:

  • הפרעה בתפקוד המיני כחלק מהפגיעה הנוירולוגית והתפקודית על רקע המחלה עצמה.
  • פגיעה בחשק המיני בעקבות מצב רוח ירוד, חרדה וכואו בשל הטיפול התרופתי בהם.
  • תסמונות כאב/ ספסטיות/ חולשת גפיים ואגן המפריעות בתפקוד המיני.
  • הפרעה בשליטה על הסוגרים הפוגעת בתפקוד המיני.

חשוב מאד לפנות לרופא שמרגישים עימו בנוח על מנת להסביר מהי הסיבה להפרעה בתפקוד המיני על מנת שיוכל לתת את המענה והיעוץ הטובים ביותר. יעוץ במסגרת מרפאה משולבת נוירולוגית אורולוגית/ גניקולוגית הוא חשוב למטרה זו.

3. שאלה: אני מתחיל טיפול חדש בזפוסיה מעוניין בפרטים על הטיפול ומידע על הצלחות עם התרופה

תשובה: זפוסיה היא תרופה יעילה ומוכרת לטיפול בטרשת נפוצה במהלך התקפי הפוגתי. היא שייכת לקבוצה הנקראת S1PR MODULATORS , בקבוצה זו ישנן מספר תרופות המונעות את התהליך הדלקתי עי כליאת תאי הדלקת בבלוטות הלימפה ועל ידי כך מונעות מתאי הדלקת להגיע למוח ולחוט השדרה. התרופה אסורה במטופלים עם מחלת לב או לאחר אירוע מוחי, היא מצריכה ניטור ומעקב עי ספירת דם, תפקודי כבד ולעיתים בדיקות עיניים ועור. הטיפול בתרופה מותחל באופן הדרגתי, יש להקפיד על נטילה סדירה של התרופה לשמירה על בטיחות הטיפול בה. אין להרות תחת טיפול בזפוסיה.

4. שאלה: אני חולה פרוגרסיבית. האם יש ניסיון עם טיפולים שאפשר לתת באם אוקרבוס לא עוזר?

תשובה: למחלה פרוגרסיבית ראשונית אוקרוואס היא התרופה היחידה שנמצאה יעילה במסגרת מחקרים. למחלה פרוגרסיבית משנית פעילה (לאחר מהלך התקפי הפוגתי) ישנן תרופות נוספות לטיפול מסל התרופות לטרשת נפוצה.

5. שאלה: אני סטודנטית בת 23, עובדת ורווקהגילו לי טרשת נפוצה אחרי שני התקפים בשנה וחצי האחרונות לצערי. אני מתלבטת מה הטיפול הכי טוב עבורי? (אינני רוצה להפסיד לימודים או עבודה לא רוצה שידעו שאני חולה)

תשובה: ההחלטה על הטיפול האימונומודולטורי המיטבי למטופל מבוססת על שיקולים רביםגיל המטופל, מין המטופל, מחלות רקע, אופי ההתקפים ותדירותם, טיפולים קודמים שניתנו וכן הלאה. מדובר בתהליך שמצריך היכרות עימך ועם מחלתך. ההחלטה הראשונית היא האם את זקוקה לטיפול בעל יעילות גבוהה, לאחר מכן יש לברר מהן מחלות הרקע, האם יש התוויות נגד לחלק מהתרופות, מהי צורת המתן המתאימה לך ומהי יכולת ההיענות לטיפול ובנוסף מהו הניטור הנדרש לתרופה. לאחר מכן יש לשמוע מהן תוכניותייך העתידיות מבחינת תכנון היריון ומשפחה. לאחר שכל הנתונים בידינו יש לשבת יחד ולקבל החלטה שמתאימה לך ככל האפשר. מערכת השיקולים שונה עבור כל מטופל ולכן היעוץ לטיפול הוא אישי ומדויק.

6. שאלה: יש קושי להתחיל להשתין בעיקר בלילה. איך מטפלים בנוקתוריה?

תשובה: במטופלים עם טרשת נפוצה ישנן סיבות שונות להפרעה בשליטה על מתן שתן. התלונות השכיחות הן תכיפות, דחיפות, נוקטוריה, חוסר שליטה על מתן שתן, קושי בהתרוקנות, זיהומים בדרכי השתן ועוד. במסגרת מרפאה משולבת נוירולוגיתאורולוגית ניתן לקבל מהמטופל תיאור של התלונות, להפנותו לבדיקות הנדרשות (כגון בדיקת שתן לכללית, תרבית שתן, US כליות ודרכי שתן, מבחן אורודינמי) ובהתאם לממצאים להמליץ על שינוי באורח החיים (כגון הפחתת כמות הקפה, הגבלת כמות השתיה, התרוקנויות מתוכננות ועוד), להמליץ על טיפול תרופתי, ועוד. מאחר וכל מטופל שונה מרעהו היעוץ להפרעות במתן שתן הוא אישי ומתאים לקשיים מהם סובל המטופל ואין המלצות כלליות. יעוץ במסגרת מרפאה משולבת נוירואורולוגית יכול להביא להקלה משמעותית ושיפור באיכות החיים.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this