ראשי » אירועים וחדשות » גב’ לאה ברוך – עובדת הסוציאלית – עו”ס – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

גב’ לאה ברוך – עובדת הסוציאלית – עו”ס – שאלות ותשובות – יום עיון ברשת – דצמבר 2022 – נותן החסות חברת נוברטיס

עודכן 29.12.2022

גב’ לאה ברוך – עובדת הסוציאלית עו”ס MSW, מומחית בבריאות לשעבר במרכז לטרשת נפוצה, המרכז הרפואי  שיבא, תל השומר


שאלה: מה לגבי טיפולים פסיכולוגיים ? וכיסוי במסגרת הסל כולל לבני המשפחה?
תשובה: האם הכוונה לסל טרשת  של קופ”ח מכבי בשיבא- אזי ניתן לקבל סדרת  מפגשים מוגדרת במימון קופ”ח למטופל לאחר הערכה פסיכולוגית/ פסיכוסוציאלית. לגבי בני המשפחה, מומלץ לפנות לעו”ס פסיכולוג/ בעל התמחות בתחום המשפחתי .יש לברר ברשימת מטפלים בהסכם עם קופות החולים.


שאלה: פרצי זעם ודיבור קולני, בפרטיות הם תוצאה של לחץ נוראי, מה גורם לכך והאם זה חלק מהמחלה?
תשובה: יש להפריד אם האדם היה עצבני לפני המחלה אז אין קשר לטרשת נפוצה . לעיתים כאשר יש פגיעה של טרשת נפוצה, באונה הקדמית של המוח, אשר אחראית על ויסות של דחפים ומצבי רוח, יש התפרצויות זעם ודיבור קולני. מומלץ להפנות להערכת פסיכולוג/ עו”ס  ופסיכיאטר . ניתן לקבל טיפול תרופתי ע”י פסיכיאטר ,אשר יכול לעתים להפחית תופעות אלו .


שאלה: א. כיצד עוזרים לילדים קטנים להתמודד עם מצב החולי של האם?
ב .כיצד ניתן להציג גבולות לילדים בעיקר כאשר האם חלשה ואינה יכולה לעשות זאת?

תשובה:

א. מומלץ לקיים שיחות פתוחות עם הילדים לגבי מצב הבריאותי של האם . ניתן להיעזר בעלוני הסברה של האגודה לטרשת נפוצה המלווים בתמונות ומסייעים להמחשה. ניתן גם להיעזר בעו”ס במרכז לטרשת נפוצה בבי”ח, כדי לעבד את התחושות בהתאמה לגילו ולמצבו . שיח פתוח, יכול לסייע בהפחתת חרדות והקטנת “כדור השלג” שתופח ,כאשר אסור לדבר על הנושא .

ב.לעתים, החולים  טרודים  ואינם יכולים להתפנות די הצורך לילדים, דבר שיכול לעורר אצל הילד תסכול והתנהגות מרדנית. יש לעודד מעורבות והתעניינות האם במצב  הילד מבחינה רגשית, לימודית וחברתית . חשוב גיבוי של בן הזוג במידת האפשר. וכמובן קיימת יותר בעיית גבולות בגיל ההתבגרות . לאחר שנבדקו גורמים אלו, יש לשקול מה הכי חשוב  לאם ועל מה לוותר. ניתן להיעזר בצוות יועצת/ עו”ס/ פסיכולוג ולקבל הדרכה הורית.


שאלה: האם ניתן לסייע בהוצאות תחבורה לאנשים שגרים בפריפריה ?
תשובה: באופן כללי, מי שסובל מקשיים בניידות ומוכר בניידות  בטל”א, מקבל גמלה חודשית להוצאות    דלק / נסיעה. לשאר המטופלים, אין גורם שיכול לממן נסיעות . לברר דרך עמותת “עזר מציון” , מחלקת “מחוברים”, לגבי הסעה מתנדב ברכב פרטי. לחברי “קרן מכבי ” מומלץ לבדוק  בקרן הרווחה, אם ניתן להיעזר במימון לנסיעות לטיפולים רפואיים.


שאלה: אני רוצה לפנות לעובדת סוציאלית בעיר שלי. אבל יש לי הרבה בקשות ואני לא יודעת מה מגיע לי. אני צריכה הרבה עזרה. מה אני יכולה לבקש ולקבל מהעובדת הסוציאלית? קשה לי ללכת אליה פעמים רבות, מה עושים?
תשובה: מאחר ולא ציינת לאיזה סוגי עזרה את נזקקת, אתייחס כללית. כל מטופל חדש עובר פגישת ע”י עובדת  מיון ואבחון, להערכת הצרכים ואפשרויות הסיוע. טיפול פסיכוסוציאלי- ניתן לכלל האוכלוסייה לעומת סיוע חומרי, הניתן לאחר בדיקת זכאות, ע”י עובד זכאות, בהתאם לקריטריונים וספר התקנות של מ. הרווחה. במקרה של קשיי ניידות, ניתן לבדוק אפשרויות לביקור בית, של עו”ס.


שאלה: מי יכול לייעץ לנו בייחסי הורים ילדים- גבולות?
תשובה: ניתן להיעזר עפ”י גילו של הילד בצוות המרכז חינוכי יועצת / פסיכולוגית /עו”ס -בגן ילדים/ בה”ס , היכול לתת הדרכה הורית, אשר תקל על התמודדות  ביחסים. לעתים נדרש, טיפול משפחתי ויש לפנות לעו”ס / פסיכולוג המתמחים בשיטה זו.


שאלה: מי זכאי לטיפול ע”י לשכת הרווחה בעיר?
תשובה:  יש להפריד בין טיפול אישי / זוגי/ ומשפחתי הניתן לכל פונה עם מצוקה רגשית (“נזקקות “), לבין פניה לעזרה חומרית (“זכאות”),אשר ניתנת עפ”י קריטריון כלכלי-ספר תקנות לבעלי הכנסות נמוכות.


שאלה: באילו בעיות פונים ללשכת הרווחה העירונית ובמה הם עוזרים?
תשובה: מדובר בשאלה כללית ותקצר היריעה מלהתייחס לכול .בכל אופן, יש הפרדה מבין נזקקות לטיפול  פסיכוסוציאלי, מגיל רך ועד זקנה, המתמודדות עם משברי חיים אישים ומשפחתיים , לבין זכאות לסיוע חומרי ( זכאות ) שניתנת לאחר בחינת מצבו הכלכלי של הפונה וסיוע בתיווך לרשויות שונות במיצוי זכויות. ניתן לקיים פגישת אבחון, כדי לבדוק אפשרויות סיוע.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this