בלאומית החליטו לגבות תשלום על תרופות לטרשת נפוצה שבסל

קופת חולים לאומית החלה לגבות בחודש שעבר מאות שקלים בחודש מחולי טרשת נפוצה עבור תרופות שכלולות בסל הבריאות, שניתנות בחינם ביתר הקופות. "אני חולה במחלה כרונית קשה ומתקיימת מקצבת נכות. אין לי כסף לשלם על התרופות. זו החלטה אכזרית", מטיחה חולה

Ynet ידיעות אחרונות | מאת: איתי עמיקם | עודכן 12.03.2019

לפני כחודש החלו בקופת חולים לאומית לגבות השתתפות עצמית מחולי טרשת נפוצה בעבור תרופות למחלה. בניגוד לחולים המבוטחים ביתר קופות החולים בהן התרופות ניתנות ללא השתתפות עצמית, חולי הטרשת הנפוצה החברים בלאומית נדרשים החל מהחודש שעבר להוציא מאות שקלים בחודש בעבור הטיפול אותו היו רגילים לקבל עד כה בחינם.

“אני חולה במחלה כרונית קשה”, מתארת ב’ בת 47 שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני יותר מ-25 שנה. “אני נכה בשיעור של 100% ולא מסוגלת לעבוד. אני מתקיימת מקצבה. מדובר במכת מוות עבורי. אין לי מאיפה להביא יותר מ-400 שקלים בכל חודש לתרופות. אני מתקשה להבין את ההחלטה האכזרית הזו”.

“מעבר לקופ”ח אחרת – פרס ללאומית”, נגה קדוש

“החלטה לא מוסרית”

יו”ר האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, ג’נין ווסברג, פנתה באחרונה להנהלת קופת חולים לאומית ולהנהלת משרד הבריאות בבקשה לבטל את ההחלטה, אותה היא מכנה כ”לא מוסרית”.

“עשרות חולים פנו אלינו בקריאת עזרה ותחינה”, כותבת ווסברג בפנייה ומוסיפה: “כיודע לכם מדובר בחולים כרוניים אשר זקוקים לטיפול לאורך שנים והוכח שרצף הטיפולים הוא חשוב וקריטי על מנת לעצור את המחלה”.

נגה קדוש (52) חולה בטרשת נפוצה כ-30 שנה. היא מפרטת כי התקפי המחלה באים לידי ביטוי בחוסר תחושה בחלקים נרחבים בגוף או בשיבוש הראייה. 

“כבר 9 שנים שאני לוקחת תרופה בשם טיסברי. מאז שאני נוטלת את הטיפול לא היה לי התקף”, מתארת נגה. “בחודש שעבר הגעתי לבית המרקחת כרגיל. הרוקחת אמרה שהנהלים השתנו ודרשה תשלום של קרוב ל-1,000 שקלים. בהתחלה חשבתי שזה משהו רוחבי ושגם ביתר הקופות התחילו לגבות תשלום. בדיעבד התברר שטעיתי”. 

נגה מוסיפה כי “אני בהחלט שוקלת לעבור קופה. ברור לי שאני עולה לקופה הרבה כסף בכל חודש. המעבר שלי לקופה אחרת הוא לא איום מבחינתם, אלא פרס”.

תגובות

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: “הנושא של השתתפות עצמית מצד המבוטחים בעת צריכה של תרופות מעוגן במסגרת החוק וללאומית קיימת תכנית גבייה מאושרת על ידי משרד הבריאות. בימים אלו, לאומית בחנה את נושא ההשתתפות העצמית ביחס למכלול התרופות הקיימות ברשותה. בהתאם, בוצע עדכון שיבטיח גבייה שוויונית לכלל המבוטחים, בהתאם להוראות הגבייה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. במסגרת זו, החלה גבייה גם על תרופות למחלת הטרשת הנפוצה, זאת על פי תוכנית הגבייה המאושרת לקופה ועד לתקרה מקסימלית של 975 שקל לרבעון לכלל התרופות שהחולה צורך וכלולות בסל הבריאות”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “פניית העמותה לטרשת נפוצה ופניות של חולים פרטניים הגיעו למשרד הבריאות ולנציבות קבילות הציבור במשרד. מבירור שערכנו עם קופת חולים לאומית הבנו כי הגבייה עבור תרופות לטרשת הכלולות בסל הבריאות מתבצעת על ידי הקופה בהתאם לתכנית הגבייה המאושרת של הקופה. יחד עם זאת, לאור השינוי המהותי והמשמעותי של החלטת הקופה להפסיק לפטור מתשלום עבור תרופות אלו ולהתחיל לגבות מחיר מלא, החלטה היוצרת פער משמעותי למבוטחים, בכוונתנו לשבת עם נציגי עמותת החולים בנושא וכן עם קופת החולים על מנת לנסות ולראות כיצד ניתן להקל על קבוצת חולים זו את ההסתגלות לשינוי האמור.

“יצוין, כי בכל מקרה למבוטחים החולים בטרשת נפוצה קיימת תקרת תשלום להשתתפות עצמית העומדת כיום על כ-975 שקל לרבעון. מבוטחים אשר נגבה מהם תשלום מעבר לתקרה לחולים הכרוניים האמורה, חשוב שיפנו לקופה לבדוק זאת, ובמידה ולא ניתן מענה מספק, יפנו בקבילה לנציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות בצרוף המסמכים הרלוונטיים”.

תמונה ראשית: תרופות שעד כה ניתנו בחינם יעלו מאות שקלים בחודש (צילום: shutterstock)

21 אפריל 2024

חברי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה יצרו עבודות אומנות המשקפות את הפנים הרבות של הטרשת הנפוצה – הקשיים שהיא גורמת, ההבנה שהיא מעוררת לעיתים הערכים האנושיים

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this