ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » איך להתמודד עם רעידות

איך להתמודד עם רעידות

כיצד מטפלים ברעידות; פיזיותרפיה; תרגילים; מי עוד יכול לעזור; תרופות; פרופרנולול; ניתוח

עודכן 16.05.2014

איך להתמודד עם רעידות

אתם ‘על רטט’? היד רועדת? רעידה מופיעה אצל רבים הלוקים בטרשת נפוצה, והדרך לשלוט בה היא באמצעות ניסוי וטעייה.

שרה פת’רסטון

רעידות הן תסמין שכיח של טרשת נפוצה: לא פחות משלושה-רבעים מכל החולים חווים רעידות בשלב כלשהו של מהלך המחלה. אצל אחדים, התופעה יכולה להיות קלה וכמעט בלתי מורגשת. אצל אחרים, הרעידה עשויה להשפיע על כתב היד או לגרום לבעיות בפעילות היומיום כמו אכילה והתלבשות. כאשר הרעידות חריפות יותר, עשויות להופיע תנועות חריגות ובלתי צפויות, כמו טלטול פתאומי של הידיים או הרגליים.

כיצד מטפלים ברעידות? 

רעידה ידועה אמנם כאחד התסמינים הקשים יותר לטיפול בטרשת נפוצה, אך יש דרכים לשלוט בה. התהליך עשוי להיות כרוך במידה לא מבוטלת של ניסוי וטעייה עד למציאת הפתרון המתאים. לאנשים הסובלים מרעידה קלה או מתונה, פיזיותרפיה היא הטיפול הראשון שמומלץ לנסות. מנהלת תכנית הפיזיותרפיה של האגודה לטרשת נפוצה באנגליה, ג’קי סטיבנסון, אומרת: “כשהרעידה קלה, היא נראית חלק מההתנועעות הכללית או חוסר שיווי המשקל של הגוף. במקרה זה, אם יש פיזיותרפיסט שכבר עובד אתך, על יציבה ושיווי משקל לדוגמה, ועוזר לגרום לפעולה מתואמת ואפקטיבית של השרירים – פעילות זו תעזור לדכא את הרעידות. פיזיותרפיה לא תעלים את הרעידות, אבל היא תעזור לך להפיק את המרב ממה שיש לך”.

במה כרוכה הפיזיותרפיה בפועל?

קלר רוס כבר הייתה מטופלת אצל נוירו-פיזיותרפיסטית כאשר התפתחה רעידה בזרועה הימנית לראשונה. קלר מספרת: “נראה כאילו הרעידה שלי הופיעה משום מקום. קמתי בוקר אחד והזרוע שלי התחילה לרעוד. אני ימנית, ופשוט לא הצלחתי לעשות דבר עם היד. אפילו בזמן מנוחה היא רעדה מאוד. הייתי דוחקת אותה מתחת לישבן כדי לנסות ולהפסיק את התנועה שלה.” הנוירו-פיזיותרפיסטית של קלר התחילה לטפל ברעידות שלה. “עשינו הרבה תרגילים בעזרת כדור גדול, זריקות ותפיסות וגלגול קדימה ואחורה,” מסבירה קלר. “היא גם עבדה אתי על הרפיית הזרוע והכתף. אני הקשיתי את הזרוע וזה החריף את הרעידה. עשינו גם תרגילי מתיחות, ועבדנו על שליטה בזרוע מהכתף.”

“התרגילים שיפרו את הרעידות במידה כזאת שיכולתי לשוב ולהשתמש בזרוע שלי” 

קלר כבר אינה מטופלת אצל הנוירו-פיזיותרפיסטית שלה, אך היא ממשיכה לבצע את התרגילים. “אני עדיין משתמשת בכדור הגדול ומתאמנת על הרפיית הזרוע. אני גם מקפידה שהזרוע הזאת תהיה בשימוש – זה חשוב מאוד, וזהו אחד הדברים שלמדתי בפיזיותרפיה.” קלר מרגישה שהפיזיותרפיה עזרה לה מאוד. “זה מחזיר לך את תחושת השליטה, מנטלית ופיזית גם יחד, וזהו דבר שתוכל לעשות בעצמך. התרגילים שיפרו את הרעידות במידה כזאת שיכולתי לשוב ולהשתמש בזרוע שלי ולעשות את כל הדברים שאני צריכה לעשות. לאחרונה התחלתי להשתמש בצנתור עצמי, וזהו דבר שלא יכולתי לעשות קודם. פיזיותרפיה אינה עוזרת לכולם, אבל בשבילי זו הייתה הצלת חיים.”

מי עוד יכול לעזור? 

ריפוי בעיסוק הוא תחום חשוב נוסף לטיפול ברעידות, לעתים בשילוב עם פיזיותרפיה. מרפא בעיסוק יכול למצוא דרכים מעשיות למזער את השפעות הרעידה על פעילויות היומיום שלך. הוא יכול לסייע לכם לגלות פתרונות הכרוכים בכך שתלמדו דרכים חדשות לבצע פעילויות מסוימות, כמו לדוגמה בעזרת ציוד או כלים אחרים או בעזרת שינויים בסביבתכם הקרובה. לרשותכם מגוון רחב של עזרים וציוד מיוחד, ומרפא בעיסוק יוכל להמליץ לכם על העזרים המתאימים לכם ביותר.

האם יש תרופות לטיפול? 

אין תרופות ספציפיות לטיפול ברעידות המתלוות לטרשת נפוצה. ישנן תרופות המיועדות לטיפול במחלות אחרות המשפיעות לטובה על אנשים מסוימים. אצל סו פוסטר, 44, הופיעו הרעידות לראשונה בגיל 18 והיא קיבלה פרופרנולול (חוסם בטא המשמש בדרך כלל לשליטה בלחץ דם גבוה). “המשכתי ליטול את התרופה הזאת למשך יותר משמונה שנים,” אומרת סו. “לא היו לה תופעות לוואי כלל, והיא הפחיתה את הרעידות באופן משמעותי.”

“הפרופרנולול עזר לי לעבור כמה תקופות קשות מאוד” 

סו הפחיתה את המינון בהדרגה, עד שהפסיקה ליטול את התרופה לחלוטין וגילתה שהרעידות שלה לא החמירו. היא שבה ליטול פרופרנולול כשהרעידות התגברו: “אני עדיין סובלת מרעידות, והן מחריפות בזמנים של לחץ והתרגשות. כשאני לחוצה מאוד, אני מרגישה את הרעידה מבפנים אף שמבחוץ היא לא תמיד מורגשת. זה יכול להביך כשאנשים שמים לב לזה, אבל אני מעדיפה ליטול כמה שפחות תרופות. יחד עם זאת, הפרופרנולול עזר לי לעבור כמה תקופות קשות מאוד.” יש תרופות נוספות שעשויות לעזור לחלק מהאנשים. הנוירולוג ורופא המשפחה יכולים לסייע לכם בכך. טיפול תרופתי לרעידות נותר, בעיקרו, תהליך של ניסוי וטעייה.

מה בדבר ניתוח? 

למספר קטן של אנשים הסובלים מרעידות חמורות מאוד, ניתוח עשוי להציע את הסיכוי הטוב ביותר לשיפור איכות החיים, אם כי ההליך עדיין מצוי בשלב פיתוח ראשוני. עליכם לשקול את הסיכונים ואת תופעות הלוואי הפוטנציאליות לצד גורמים כמו חומרת הרעידות, השפעתן על חיי היומיום שלכם ובריאותכם הכללית.

היכן ניתן לקבל מידע נוסף? 

האגודה לטרשת נפוצה באנגליה פרסמה עלון מידע בנושא טרשת נפוצה ורעידות (SM and tremor). הורידו את המידע מהכתובת: www.mssociety.org.uk ייעוץ ותמיכה עשויים לסייע מאוד. רופא המשפחה או אחות המתמחה בטרשת נפוצה יכולים להפנות אתכם לייעוץ מתאים.

מהי רעידה? 

רעידה (tremor) היא תנועה קצבית או רטט בלתי נשלטים. עבור אנשים רבים, רעידה מופיעה כאשר הם רוצים לעשות דבר מה או שולחים יד לקחת דבר מה. תופעה זו נקראת רעידה הקשורה לכוונת פעולה (intention tremor). הרעידה יכולה להתקשר גם לתנוחה (postural). היא מתרחשת בישיבה או בעמידה, בעוד השרירים מחזיקים חלק מהגוף כנגד כוחות הכבידה. בטרשת נפוצה, הרעידה היא בדרך כלל צירוף של שני הסוגים. לעתים קרובות הרעידה מופיעה לצד קשיי תנועה אחרים, כמו חולשה בשרירים ובעיות בהליכה. רעידה מופיעה בעיקר ביד או בזרוע, אך היא יכולה להשפיע גם על הרגליים, פלג הגוף העליון או הראש. היא עשויה להתפתח בהדרגה או במהירות. לעתים היא מופיעה בזמן התקף, ואף שרק לעתים נדירות היא נעלמת כליל, עוצמתה תפחת בסיום ההתקף.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this