ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » (203) מחקר איכותני

(203) מחקר איכותני

עודכן 23.05.2014

מחקר איכותני

דברה פאיין, BA,MA.PHD, RN
מנהלת מרכז מיילדות ומחקר בריאות האישה, פקולטת מדעי הבריאות והסביבה, אוניברסיטת AUT, אוקלנד, ניו זילנד

מהו מחקר איכותני?
מחקר איכותני מתייחס למחקר אשר מנסה לתעד את המהות, התיאור והמשמעות המיוחסת על ידי אנשים לתופעות מסוימות או לאירועים מסוימים כגון טרשת נפוצה. המחקר האיכותני מעניק מבט מבפנים על חווית טרשת נפוצה ובכך מאפשר לאסוף ולצבור תובנות בעלות ערך.

מחקר איכותני יעיל, כאשר מעט ידוע אודות נושא מסוים. החוקרים אוספים מידע שעשוי לייצר ידע חדש שבתורו תורם לפיתוח התיאוריה. ניתן להיעזר במחקר איכותני על מנת לבחון את הממצאים האיכותניים או על מנת להשלים את פרויקט המחקר האיכותני ולהעניק עומק לתובנותיו. מחקר מסוג זה עשוי להביא אל פני השטח קולות החבויים במעמקים ונושאים המושתקים שחיוניים בעבור האנשים החיים עם טרשת נפוצה, ולמשפחותיהם.

איכותני לעומת כמותי.
כפי שחוקרים רבים מצביעים, ההגדרה של המחקר האיכותני לעיתים קרובות נובעת מהנגדתו למחקר כמותי. אחד ההבדלים טמון בכך שהמחקר הכמותי מדיר את משתתפיו ואת נושאי המחקר מהמידע הנאסף ומניתוחו, כאשר המחקר האיכותני מזהה את העושר הרב בניסיון האנושי של משתתפיו ובתובנותיהם. הסיפורים שלהם, הזיכרונות וההבנות הם הנתונים של המחקר. מילותיהם לא מתורגמות למספרים או אחוזים, אלה מוצגות כחלק מהממצאים.

כאשר המחקר הכמותי מנסה להגדיר קשרים סיבתיים הקיימים בין גורמים שונים על מנת להשתמש בידע זה כדי לנבא ולשלוט בתופעה הנחקרת, המחקר האיכותני מבקש לייצר ידע אודות התופעה. אין הוא מתיימר לחזות ולכוון, אלא להבין. המחקר הכמותי כופה את התיאוריה או את משמעותה על משתתפיו. לדוגמה, תיאוריה העוסקת בטרשת נפוצה ועייפות, החוקרים ממירים את התיאוריה לסדרה של מדדים ו/או שאלות מובנות עם תשובות מוגדרות מראש לבחירת המשתתפים. המדדים והתשובות מנותחות באמצעות נתונים סטטיסטיים, על מנת לאשר או להפריך את התיאוריה.

לעומת זאת, המחקר האיכותני מבקש לענות על שאלה כגון: מה משמעות העייפות עבור אנשים הלוקים בטרשת נפוצה. כאשר החוקרים האיכותניים יכולים להשתמש בדרכים אחרות לאיסוף מידע, לדוגמה תצפיות על המשתתף, איסוף סוגים שונים של תיעוד. אחת הדרכים הנפוצות לאיסוף נתונים הינו ראיון פנים אל פנים. הריאיון מתקיים באופן מובנה למחצה, אף על פי שיש שאלות פתוחות ונושאים מוגדרים, ישנה מידה של גמישות המאפשרת למרואיין לדבר על החוויה שלו בכל דרך העולה על רוחו. למשתתפים ניתנת אפשרות לתווך את עמדתם לחוקרים באמצעות המילים, האמונות, התפיסות והחוויות שלהם. המשתתפים אינם מוגבלים, כפי שקורה במחקר כמותי, לסימון של משבצת בשאלון או לעיגול של מספר מאחד עד חמש.

הראיונות עוברים ניתוח. אחת הדרכים הנפוצות לנתח את הנתונים הינה לזהות נושאים העולים בראיונות של המשתתפים, אולם החוקרים יכולים להיעזר במתודולוגיה מסוימת כגון פנומנולוגיה, ניתוח שיח, נאראטיב או תיאוריה מעוגנת, על מנת לתת פרשנות עמוקה, פילוסופית יותר לממצאיהם. בחירת התיאוריה של החוקר נובעת מטיב השאלות עליהן הוא/היא מבקש/ת לענות. פנומנולוג ישאל מה המשמעות של חווית העייפות? מנתח השיח יכול לשאול אילו סוגי שיח (תיווך מחשבות באמצעות מילים) קיימים ביחס לעייפות?

הבדל נוסף הוא, העדר שאיפה של מחקר איכותני להכליל את ממצאיו על אוכלוסייה רחבה יותר. גישה זו נובעת מהתפיסה הגורסת שידע והתנהגויות הינן תליות הקשר. אולם באמצעות תיאור שקוף ומהימן של חווית התהליך המחקרי ובאמצעות הבאת קטעים מהראיונות, המחקר האיכותני מספק לקהל הזדמנות להחליט עד כמה הממצאים הללו ישימים.

תהליך
בדומה למחקר כמותי המחויב לוודא כי המחקר הינו בר תוקף מין, כך גם המחקר האיכותני מחויב להקפדה מחמירה על התהליך המחקרי. החוקרים עוקבים אחר קווי הנחיה ועקרונות מסוימים על מנת לוודא כי ממצאי המחקר הינם אמינים ומהימנים. בזכות גוון המתודולוגיות, המחקר האיכותני מאפשר את חקר הטרשת הנפוצה מזוויות רבות. החוקר יכול לבחון את היחסים החברתיים בין נותני שירותי בריאות, ואנשים הלוקים בטרשת נפוצה. מחקר כזה יכול לחקור כיצד שיח מסוים מעצב מדיניות ופרקטיקות הקיימות ביחס לטרשת נפוצה. החוקרים יכולים לחקור את משמעות הטרשת הנפוצה עבור ילדים החיים לצד מבוגרים הלוקים בטרשת נפוצה.

מסקנה
למחקר איכותני פוטנציאל רב להוסיף להבנה של טרשת נפוצה: עבור האנשים החיים עם טרשת נפוצה, משפחותיהם, חבריהם, עמיתיהם ,אנשי הרפואה וקהילות התומכות בהם. מחקר כזה יכול לעזור לציבור הרחב ולמעצבי המדיניות להבין לעומק את הטרשת הנפוצה, דבר העשוי לשפר את רמת איכות הטיפול והסיוע הקיימים עבור האנשים החיים עם טרשת נפוצה ומשפחותיהם.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this