סיכום שנתי – הדרכת סטודנטים באגודה הישראלית לטרשת נפוצה – מבח”ר – שלוחת אונ’ חיפה
שלום רב,
בשנה האקדמית 2021-2022 הדרכתי באגודה הישראלית לטרשת נפוצה, ארבע סטודנטיות לעבודה סוציאלית:
ממכללת מבח”ר (שלוחה של אוניברסיטת חיפה )
שנה ג’ בלימודי העבודה הסוציאלית,
- נורית קצין
- חיה שניידר
שנה ב’ בלימודי העבודה הסוציאלית,
- רותי בורנשטיין
- שרה פרידמן
טיפול פרטני: חלק מתהליך הלימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית, נדרשים הסטודנטים/ות לעבור הכשרה מעשית בשדה, ובמהלכה מקבלים הסטודנטים/ות הדרכה פרטנית המלווה את עשייתם ולמידתם המקצועית.
השנה, בתהליך ההכשרה המעשית, הסטודנטים יצרו קשר עם 4-7 מטופלים במצטבר כל אחד- חולים ובני משפחותיהם, המתגוררים בגוש דן ובירושלים הסטודנטיות ערכו ביקורי בית, וחלק מהמטופלים הגיעו לאגודה. חולים המתגוררים באזורים מרוחקים המפגש היה באמצאות זום. כל הטיפולים היו בתדירות של מפגש שבועי.
טיפול קבוצתי: הסטודנטיות הצטרפו לקבוצת תמיכה לחולי טרשת, כל אחת לקבוצה אחרת הקבוצה מונחת ע”י מנחה ותיק ,הקבוצות היו בזום בגלל מגבלות הקורונה והצורך בריחוק חברתי, בתחילה הסטודנטיות היו צופות ובמהלך הזמן לקחו חלק פעיל בהנחיית הקבוצות.
פרויקט: על הסטודנטיות היה להקים פרויקט לאחר שהבינו את הצרכים הייחודיים של חולי טרשת ולאילו צרכים לא קיים מענה.
הפרויקט של הסטודנטיות משנה ג’, רשת לטרשת: חשיבה משותפת ומיפוי צרכים מחודש עם נציגים של חולי הטרשת על מנת לקבל מענה מספק ומיטיב להתמודדותם עם הסימפטומים הפיזי, הנפשיים, המשפחתיים והאישים.
הסטודנטיות גיבשו קבוצה של חולים שרצו לקחת חלק בפרויקט, החולים יעבדו עם הנהלת האגודה , במטרה לקדם את האינטרסים והצרכים לרווחת כלל החולים בישראל. הקבוצה נגשה ארבע פעמיים והחלה חשיבה משותפת, לחלק מהקשיים שעלו נמצא פתרון והשאר עדין בחשיבה, שנה הבאה תהיה קבוצת המשך.
הפרויקט של הסטודנטיות משנה ב’,
ערב חשיפה על מחלת הטרשת, על מנת לגייס מתנדבים לחולי הטרשת, הערב כלל הרצאות של רופא, דיאטנית, עובדת סוציאלית ותוכנית אומנותית. הערב התקיים בחסות עיריית ירושלים.
כחלק משירות של האגודה. לאורך השנה, התקיימו מרכזי למידה חודשיים בהנחייתי, שהותאמו לשלבי התפתחות הלמידה וההתנסות של הסטודנטים, ושעסקו בסוגיות של שיטות התערבות וטיפול, עבודה עם האדם החולה במחלה כרונית, המערכת המשפחתית, מצוי זכויות, שימוש בכלים יצירתיים, מיקוד שליטה פנימי וחיצוני, כלים משיטות טיפול שונות כגון, CBT, מיינדפולנס, פסיכולוגיה חיובית, שיטת הכוחות, התערבות קבוצתית, תהליך הפרידה ועוד. וכן מקום לשיתוף וונטילציה של הסטודנטיות
בנוסף, השתתפו בימי עיון לחולים ולבני משפחותיהם, שכולן היו דרך זום וכן שני ימי עיון שהיו לכל הסטודנטים באגודה, אחד בתחילת השנה שעסק בעיקר במה שהאגודה מציעה למטופלים והשני לקראת סיום השנה שעסק בפרידה ובו הסטודנטים הציגו את העשייה העשירה שלהם לאורך השנה.
התנסות מעשית זו עם החולים ועם בני משפחותיהם, שימשה קרקע פורייה לצמיחה מקצועית ואישית עבורם.
פירוט שעות העבודה:
- 6 שעות הדרכה פרטניות, שניתנו על ידי הח”מ ל- 4 הסטודנטים/ות מידי שבוע, לאורך שנת הלימודים (שנה”ל הינה 8 חודשים).
- ביקורי בית וטיפולים פרטניים בבתי חולי הטרשת הנפוצה למשך יומיים הכשרה בכל שבוע.
- מרכז למידה חודשי- מפגש למידה מקצועית בן שעתיים, המונחה באופן של עבודה בקבוצה קטנה, ללמידה תיאורטית ויישומית וכן מתן מקום לשיתוף בהתמודדויות מעשיות ורגשיות מהעבודה עם המטופלים.
- השתתפות בקבוצת תמיכה כצופה/מנחה- מפגש חודשי בן שעתיים בקבוצות תמיכה לחולים ולבני משפחותיהם, לצד מנחה ותיק/ה.
- השתתפות בימי עיון לחולים בטרשת נפוצה ולבני משפחותיהם, ימים שהתקיימו לאורך השנה.
- השתתפות בימי עיון לכלל סטודנטים באגודה לטרשת.
- פרויקטים .
לסיכום, הסטודנטים לעבודה סוציאלית העוברים הכשרה מעשית באגודה לטרשת נפוצה, מקבלים קשת רחבה של מעני למידה להתפתחותם המקצועית, מכירים מגוון צרכים טיפוליים הקשורים בתחומי הבריאות, המשפחה ומיצוי זכויות.
לצד למידתם האישית והמשמעותית בהכשרה, הם זוכים להגיש מענה טיפולי חשוב של טיפולי בית לציבור אנשים המתמודדים עם סוגיית נגישות וניידות, שייתכן ואחרת לא היו זוכים ליהנות משירות דומה.
Image: miguel-henriques-unsplash