שיתוף הציבור והמטופלים בתהליך עדכון סל שירותי הבריאות
שיתוף הציבור והמטופלים בתהליך עדכון סל שירותי הבריאות
רקע:
אחת לשנה, ככל שנקבע ע”י ממשלת ישראל תקציב לצורך הוספת טכנולוגיות רפואיות חדשות לסל, ובהתאם
לגובה התקציב שנקבע, מתווספים תכשירים (“תרופות”) וטכנולוגיות רפואיות אחרות לסל השירותים בתהליך
שנמשך לאורך השנה.
הגשת בקשות להכללת תכשירים וטכנולוגיות שאינן תכשירים מתאפשרת לכל גורם שהוא – ציבורי או פרטי.
לאחר ריכוז הפניות, מבוצע תהליך של איסוף נתונים והערכה מקצועית, המבוצע במשרד הבריאות על-ידי
האגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות, בסיוע גורמים מקצועיים נוספים במשרד הבריאות ומחוצה לו.
עבור כל בקשה מבוצעת הערכה טכנולוגית מקיפה הכוללת הערכה קלינית לגבי בטיחותה ויעילותה של
הטכנולוגיה, הערכה אפידמיולוגית לגבי היקפי החולים והערכת צרכים, והערכה כספית לגבי עלות הכללתה של
הטכנולוגיה בסל.
הועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות (ועדת הסל) מקיימת את דיוניה בבקשות המוגשות לה, על
יסוד החומר המקצועי שבפניה. במהלך דיוני הוועדה מתעמקים חברי הועדה בסוגיות השונות ובהיבטים
השונים הכרוכים בכל טכנולוגיה, עד אשר מתגבשת החלטה לגבי אלו מבין הטכנולוגיות המועמדות יש להמליץ
על הכללתן בסל.
מטרה:
הרחבת המידע המוצג בפני הועדה הציבורית כך שיכלול התייחסות מקיפה לגבי התועלות של כל טכנולוגיה
רפואית מוצעת וזאת באמצעות שילוב, בין השאר, של הנתונים הקליניים המבוקרים כפי שפורסמו בספרות
המקצועית, התייחסות המומחים לחשיבות ומקובלות הטיפול, ונקודת מבטו של המטופל שהתנסה במתן
הטכנולוגיה.
טכנולוגיה רפואית מתייחסת לכל המפורטים להלן – תכשירים (תרופות), אביזרים, גישות מניעתיות,
אבחנתיות וטיפוליות – כלליות וכירורגיות, וכן מסגרות ארגוניות בהן ניתן הטיפול, פרוצדורות וציוד רפואי
לשימושו של הפרט או תשתית למרכזים רפואיים (כולל מערכות מידע).
נקודת מבטו של המטופל מתייחסת לניסיונו, צרכיו והעדפותיו, ותיתן מענה לגבי התועלת של הטכנולוגיה
המוצעת שלא ניתנת לכימות מהספרות הקלינית, מחוות דעת המומחים ומניתוחי עלות-תועלת כלכליים.
שיטת העבודה:
1 . באתר משרד הבריאות מפורסמת רשימת הבקשות )תכשירים וטכנולוגיות שאינן תכשירים( הצפויות לעלות
לדיון במסגרת עדכון סל שירותי הבריאות לשנת התקציב הבאה (הבקשות כוללות הן הכללת תכשירים /
טכנולוגיות חדשות, והן הרחבה של מסגרת ההכללה בסל של תכשירים / טכנולוגיות הכלולים בסל במסגרת
מוגדרת).
ניתן להיכנס לרשימת הבקשות בקישור הבא – למעבר לאתר משרד הבריאות
2 . כל מטופל שיש לו ניסיון קליני עם תכשיר או טכנולוגיה שאיננה תכשיר, המוצעים להכללה בסל, יוכל
לשלוח התייחסות בהתאם לפורמט המפורט להלן בנספח א.
(במידה ומדובר בתכשיר או טכנולוגיה לשימוש כרוני – יתקבלו התייחסויות של מטופלים עם ניסיון טיפולי
של לפחות שלושה חודשים).
3 . את ההתייחסויות ניתן לשלוח באחת מהדרכים הבאות:
בדואר ישראל: האגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות, משרד הבריאות, רח’ ירמיהו 39 , ירושלים 9101002
בדואר אלקטרוני: sal@moh.health.gov.il
בשליחת פקס למספר: 02-6474853
יש לשלוח את ההתייחסויות בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ- 03 בספטמבר 2021.
4 . התייחסויות המטופלים יסקרו, יעובדו ויוצגו בפני הועדה הציבורית כחלק מחומר הרקע לדיוני הועדה.
5 . התייחסות המטופלים תבוצע בפורמט אחיד תוך מענה לכל הסוגיות שיפורטו להלן.
בכבוד רב,
מגר’ טל מורגנשטיין
מנהלת האגף להערכת טכנולוגיות
בסל הבריאות