“להפוך את הכאב לשליחות”
עו”ד אולניק מעניקה מזה שנים בהתנדבות שעת ייעוץ במיצוי זכויות לכל חברי האגודה וכן מרצה בימי עיון ועונה על עשרות שאלות פרטניות של חברי האגודה
עו”ד לינוי אולניק סובלת מתסמונת פוסט טראומטית כתוצאה משירותה בצה”ל במלחמת לבנון השנייה. היא חשה את חוסר האונים מול הגופים שהיו אמורים להכיר בפגיעתה, והחליטה לעזור לכל אחד לממש את זכויותיו “הלוואי שלא תזדקקו לשירותיי” מאחלת עו”ד לינוי אולניק, שבשונה מבעלי עסקים אחרים, אינה שמחה לעוד לקוחות פוטנציאלים. אבל עדיין, היא כאן, עם לקוחותיה, בצמתים כואבים ומטלטלים בחייהם, כדי להסיר מכתפיהם העמוסות את המאבק הבירוקרטי המתיש למיצוי זכויותיהם.
“הגעתי לתחום הייחודי הזה בעולם המשפטים, דווקא מתוך הכאב שחוויתי בחיי. אני בעצמי סובלת מפוסט טראומה בעקבות אירוע רב נפגעים שנקלעתי אליו במסגרת שירות המילואים שלי”. משחזרת עו”ד לינוי אולניק. למי שזוכר, מדובר על אירוע כפר גלעדי, אחד האירועים המחרידים שאירעו במלחמת לבנון השנייה. “בתפקידי כשלישה בגדוד שהיתי באזור והוקפצתי לאירוע. בשעת מעשה פעלתי בקור רוח ומילאתי את תפקידי על הצד הטוב ביותר, אבל אחר כך הגיעו התופעות הקשות המאפיינות הלומי קרב”.
“אם יש משהו שאני זוכרת מהתקופה שבה הגשתי את התביעה להכרה בזכויות שלי, זו תחושת חוסר הוודאות העצומה שעטפה את כל הסיטואציה שנמצאתי בה. למרות שכקצינה ביחידה לוחמת מגובשת ומאוחדת מאוד, היו איתי עוד הרבה חברים לוחמים שנמצאו בסיטואציה דומה לשלי, עם כל העזרה והאינפורמציה שקיבלתי מהם עדיין הרגשתי חוסר ודאות, והרגשתי לבד.”
מידע מהאינטרנט אינו מספיק
“כל אדם שחווה פגיעה רפואית, יודע שזו תקופה של רעידת אדמה נוראית לו ולבני המשפחה בהקשר הרפואי וכל ההשלכות שנלוות לזה, אם זה משפחתי, חברתי, כלכלי, רגשי ונפשי, וכל זה נעטף ב”סרט אדום ויפה” של חוסר ודאות וחוסר הבנה מה יהיה מחר, מה אפשר לקבל, ממי אפשר לקבל ומה מתנגש עם מה. אין גורם שנותן איזושהי מפת דרכים ברורה ומקיפה. אפשר לדלות הרבה אינפורמציה מהאינטרנט או מחברים בקהילת חולים אבל זו אינה תמונה מלאה. אני זוכרת שהיה לי צורך שמישהו יבוא וימשוך את החוטים מלמעלה ואני אהיה בובת המריונטה שלו ופשוט אתן לו לשלוט במופע הזה. לא כי הייתי חסרת יכולת או חסרת הבנה אלא כי כשזה נגע אלי פשוט איבדתי אוריינטציה ושליטה בתהליך.
באותם ימים שלפני 14 שנה הבנתי שגם ברגעי משבר יש איזון בעולם. מצד אחד קיבלתי את “המתנה” של לחיות עם פוסט טראומה, ללמוד את עצמי מחדש כי אין זכר ללינוי שלפני המלחמה. אבל מצד שני קיבלתי מתנה כנה ואמיתית – השליחות הזאת והעשייה שאני עוסקת בה. החלטתי שאעשה כל מה שאני יכולה כדי להנגיש את הידע לאנשים, לגבי הזכויות השונות והקריטריונים לקבלתן. ואכן, אין כמעט ערב בשבוע שאני לא מנהלת מפגש עם קהל בזום דרך עמותה כזו או אחרת, מה שלפני שגרת הקורונה נעשה בהרצאות, אני נוכחת לראות במפגשים אלו שאנשים רבים פשוט אינם יודעים על זכויותיהם השונות, ומשתפים אותי שהם קמים בבוקר בלית ברירה והולכים לעבודה מתוך חרדה לכלכלת ביתם ולא יודעים שיש אלטרנטיבות אחרות, שאפשר לשמור על מקורות פרנסה ועדיין לשמור על בריאותם.
“בחצי שנה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, מגיעות פניות רבות למשרדנו, של אנשים הסובלים מבעיות רפואיות כרוניות, ולמרות מחלתם, נאחזו בשיניים במקום עבודתם, דבר שהיה מעבר לכוחותיהם, מרצון לא “להיכנע” למחלתם. כל האנרגיות הושקעו בהישרדות בעבודה כשמי שמשלם את המחיר אלו החולה, שחוזר הביתה “סמרטוט”, ומשפחתו. הקורונה, שכפתה עליהם יציאה לחל”ת, גרמה להם לחוש את ההקלה בתפקוד, ואת האפשרות להיות הורים טובים יותר, וגרמה לרבים מהם לפנות לממש את הזכויות ולקבל את הכספים המגיעים להם מביטוח לאומי ומחברות הביטוח.
תארי את תהליך הליווי שלקוח מקבל במשרד.
“בפגישת ההכרות עם הלקוח, אנו מציגים בפניו את “מפת הזכויות”- שבה משוקפת תמונה מקיפה של הזכויות שעשויות להיות רלוונטיות לגביו בשלב כזה או אחר של המצב הרפואי. אלו עשויות להיות זכויות מהמוסד לביטוח לאומי, מקרנות פנסיה, מביטוחי מנהלים, חברות ביטוח או ממס הכנסה.
במפת הזכויות, נציין גם, אילו זכויות יכולות להתווסף אל אחרות, האם הזכויות מתנגשות זו בזו ומה סדר הפעולות הנכון בתהליך מיצוי הזכויות.
לאחר מכן, כמובן שאנו שמחים לענות על כל שאלה, ואם יש מקום, מציעים את שירותי המשרד, הכוללים ליווי בכל התהליך, תוך שאנו מטפלים בכל הבירוקרטיה הנדרשת וחוסכים זאת מהלקוח. ודואגים לתהליך ממצה ויעיל שנמשך כמה שפחות זמן.
נעניק שירות אישי, מכבד, מכיל, מתוך הבנה שהתחום רגיש, אנשים צריכים לשתף אותנו בעניינים אינטימיים בפרקי זמן קצרים של היכרות, ומנגד, עלינו להיות מקצועיים, תפקידנו להציב מראה שקשה להביט לתוכה, מתוך מטרה להשתמש בתמונה הנשקפת לקבלת זכויות רפואיות”.
למשרד שלושה סניפים, ברעננה, באר שבע וחיפה. והשירות ניתן ברוב השפות המדוברות בישראל – בעברית, באנגלית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.
ליצירת קשר: נייד 0524720400. מייל: linoy@oleniklaw.co.il
Image: Unsplash.com – Tingey Injury Law Firm