שאלות למוסד לביטוח לאומי

עודכן 18.05.2014

שאלות למוסד לביטוח לאומי

שאלות משנת 2013

הוקצו לי 40% נכות מביטוח לאומי לאחר מס’ ועדות בהן הרגשתי מושפלת כיוון שלא הסתכלו על מסמכיי הרפואיים כלל בכל הועדות בהם השתתפתי . השאלה הראשונה הייתה תמיד –” את עובדת ?” , ” בכמה אחוזי משרה “? כמה אחוזי משרה מותר לי לעבוד ? כמה כסף מותר לי להרוויח מבלי להפסיד את הביטוח לאומי ?

ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי מקצועיות ונותנות שירות אדיב לכלל המבוטחים, במקרים פרטניים בהם המבוטח טוען ליחס לא . טוב מצד הוועדות ניתן לפנות אלינו ואנו נדאג לטפל בתלונה לשאלה על גובה ההכנסה, כל מבוטח יכול לבדוק מה תהיה ההשפעה של הכנסותיו על סכום הקצבה באמצעות המחשבון שמופיע באתר האינטרנט המוסד לביטוח לאומי, החוק המשופר למקבלי קצבת נכות היוצאים לעבוד (חוק לרון) – מחשבון לחישוב סכום ההכנסה שאפשר להרוויח ועדיין לקבל קצבה . בשאלות פרטניות ניתן לפנות למוקד הטלפוני ו/או לסניף הקרוב .


אני חולה בטרשת נפוצה מ-2007 ונקבעה דרגת אי כושר עבודה של להגדיל את האחוז ? 60% מחלה אחרת האם אני יכולה לפנות לביטוח לאומי כדי הבדיקה של האחוזים אי כושר וזה תהליך מאוד נוראי וכבד . אני פחדת ששוב יצטרכו לעשות כל מצד שני מצבי הבריאותי והנפשי גרוע יותר , למה לצפות אם אני פונה לביטוח לאומי? בגלל התאונה באוטובוס שברתי 2 חוליות ופניתי לעו”ד עם אני אקבל פיצויים אני יכולה להפקיד בבנק או לסגור בחשבון ? כמה כסף אני יכולה לסגור בחשבון ?

כאשר מוגשת בקשה לבדיקה מחדש ע”י מקבל קצבת נכות אנו בודקים את נכותו הרפואית ודרגת אי הכושר שלו מחדש, שניהם יכולים לעלות, לרדת או להישאר כפי שהיו.


הנני מאובחן כחולה טרשת מזה 10 שנים , מטופל היום בטיסברי . אני עוסק מורשה – ממשיך בעבודתי ככלכלן בן 60, לא טיפלתי בזכאות של משרד הבריאות וביטוח לאומי אבל אני סובל מבעיות בגפיים התחתונות הולך ונעזר במקל הליכה . האם אני זכאי לפטור / הנחה מביטוח לאומי ? איך מטפלים בזה ? יש לי הנחה במס הכנסה ?

אחד התנאים לקבלת קצבת נכות כללית הוא שכר מעבודה מתחת לא 60% משכ”מ. בנוסף אם הכנסותיו עולות על סכום זה, המבוטח יכול להגיש בקשה לשירותים מיוחדים וכן לניידות


אני מקבלת בשר”מ 105% , בניידות 80%, בכללי 75% רציתי לשאול אם בכללי זה גם מתחלק לתתי תחום , כמו אחוזים – באי דרגת כושר – בנכות רפואית האם צריך לדאוג לכך שכאשר הנכה מרגיש לא ממש טוב הוא צריך להעלות גם בדברים אלה את האחוזים , או שזה עולה מעצמו ?

נכות אינה מתחלקת לתתי תחומים אך דרגת אי הכושר שנקבעת מתבססת על הנכות הרפואית ועל חוו”ד פקיד שיקום שהוא עובד סוציאלי בנוסף אם המצב מחמיר יש להגיש בקשה לבדיקה מחדש.


מאחר ורבים מתלוננים על יחס קשה ואף משפיל בוועדות של הביטוח הלאומי, נשאלת השאלה : לאור הידע הקים היום על מחלת הטרשת, האם לא הגיע הזמן, שאנשים המביאים תיעוד על מחלת טרשת , ברמה כזו ואחרת, יקבלו את זכויותיהם ואת העזרה הנחוצה ללא מרוץ מכשולים ?

אנו משתדלים למנוע בירוקרטיה מיותרת וליעל את תהליכי העבודה יחד עם זאת לא ניתן לקבוע נכות על סמך מסמכים רפואיים בלבד.


האם קיים גוף העוסק, מכוון, מאמן ומכשיר אנשים החולים בטרשת לשוק העבודה ? האם יש קורסים המותאמים לחולי טרשת ? מי יעזור לאדם החולה בטרשת ורוצה לעבוד?

מחלקת השיקום במוסד לביטוח לאומי מסייעת לזכאים לשיקום נכים כלליים, נכי עבודה ואלמנות/ים להשתלב בשוק העבודה באמצעות הכשרה מקצועית וסיוע בהשמה בעבודה. השירות ניתן ע”י פקידי שיקום שהם עובדים סוציאלים.


האם חולי טרשת יכולים להמשיך לעבוד מבלי שתפגע הקצבה המגיעה להם ועד לאיזה סכום?

לשאלה על גובה ההכנסה, כל מבוטח יכול לבדוק מה תהיה ההשפעה של הכנסותיו על סכום הקצבה באמצעות המחשבון שמופיע באתר האינטרנט המוסד לביטוח לאומי, החוק המשופר למקבלי קצבת נכות היוצאים לעבוד )חוק לרון( – מחשבון לחישוב סכום ההכנסה שאפשר להרוויח ועדיין לקבל קצבה .


לאיזה גורם משפטי ניתן לפנות על מנת לברר את ההטבות המגיעות לחולי טרשת.

אפשר לפנות לאגודה הישראלית לטרשת נפוצה, לעו”ס המומחית בכל נושא זכויות.


מי יכול לייעץ לנו בייחסי הורים ילדים – גבולות ?

כעובדים סוציאלים של מחלקת השיקום בביטוח לאומי יש לנו הבנה כללית בנושאים שבפנייתך: סיוע לילדים להתמודד עם מצבים משברים כמו חולי של ההורה , הצבת גבולות אך איננו בעוסקים בכך בעבודתנו שהיא ממוקדת תהליך השיקום המקצועי. אני סבורה כי לעובדים סוציאליים בשירותי הבריאות קופ”ח בתי חולים ידע מקצועי ספציפי, הייתי פונה גם לשירות הפסיכולוגי חינוכי ברשות המקומית כדי להתייעץ בנושאים הללו.


שאלות משנת 2011

עברתי דלקת בעצב הראייה בעין שמאל, לפני 18 שנים, שאובחנה כהתקף ראשון של טרשת נפוצה. הראייה בעין ירדה ל-6/18, ראיית הצבעים בעין זו, משובשת מטופלת בטיפות בעיניים לגלקומה, שהופיעה מאז ב-2 העיניים. משתדלת להמעיט בקריאה/מחשב/טלוויזיה, הגורמים לי לעייפות רבה. מרכיבה משקפי מולטיפוקל (לא עוזר לעין שמאל). אני עובדת במשרה מלאה במעבדה רפואית, ומתפקדת כרגיל. האם אני זכאית לאחוזי נכות והקלות כספיות כלשהן? אני אם חד-הורית.

הנתונים שמסרת אינם מספיקים לצורך מתן מענה. הזכאות תלויה בגורמים שונים כמו הכנסות, שיעור הנכות הרפואית ואבדן כושר השתכרות. באפשרותך להגיש תביעה לקצבת נכות כללית בסניף הקרוב למקום מגורייך וזכאותך תיבדק.


אני עובד משרה מלאה של 7.5 שעות ביום, בנוסף אני מקבל קצבת ניידות. האם אני זכאי לדבר נוסף?

הזכאות לקצבת נכות אינה תלויה בשעות העבודה, אלא בגובה השכר, בשיעור הנכות הרפואית ואבדן כושר השתכרות. באפשרותך להגיש תביעה לקצבת נכות כללית בסניף הקרוב למקום מגורייך וזכאותך תיבדק.


הגשתי תביעה לקצבת נכות בשנת 2010. נכות רפואית נקבעה ל-45%. לאחר ערעור הועלה ל-50%. אין אובדן כושר עבודה. לפני 3 חודשים סיימתי קורס להסבת אקדמאיים אשר סובסד ע”י ביטוח לאומי. פוטרתי כבר מ-2 מקומות עבודה בגלל בעיות בריכוז ועבודה איטית. קשה לי לבצע עבודות פשוטות עקב עייפות. כרגע אני מכינה תביעה נוספת, אך אין לי שום אפשרות להוכיח שהקשיים שלי קשורים למחלה. מה עלי לעשות כדי לקבל את הקצבה?

קצבת נכות כללית משולמת למי שאיבד כושרו להשתכר בשל ליקוי/ים רפואי/ים בלבד. אם אין לך אמצעי קיום, באפשרותך להגיש תביעה להבטחת הכנסה בסניף הקרוב למקום מגורייך וזכאותך תיבדק.


לפני 6 שנים הובחנתי בטרשת נפוצה. חוויתי התקפים, קיבלתי סטרואידים והזרקות של רביף 22 ולאחר מכן רביף 44. אך לאחר שעברתי אשפוז שיקומי לפני כחודש, ה-MRI נבדק שוב, ונקבע שזה לא טרשת נפוצה. כרגע יש לי ניידות של 60%. מה גורלי מול ביטוח לאומי לאור שלילת הטרשת הנפוצה. אני אמור לעבור שוב MRI בחודש נובמבר שיקבע באם אני חולה בטרשת נפוצה.

קצבת נכות כללית משולמת למי שאיבד כושרו להשתכר בשל ליקוי/ים רפואי/ים ולא בשל מחלה זו או אחרת. גם קצבת ניידות משולמת ללא קשר לשם המחלה, אלא להשפעתה על ניידות המבוטח.


נקבעה לי נכות לצמיתות 70%. אני מקבלת 2,500 ₪ קצבה. יש לי 2 בנות. האם מגיע לי : רכב נייד + טלפון, לימודים, עוזרת?

המוסד לביטוח לאומי מסייע בנושא רכב למוגבלים בניידות (בעיות ברגליים). אם הנך מוגבלת בניידות באפשרותך להגיש תביעה לניידות בסניף הקרוב למקום מגורייך וזכאותך תיבדק. כמו כן, באפשרותך לפנות למחלקת שיקום לבדוק זכאותך לשיקום מקצועי.


מדוע ביטוח לאומי אינו מאשר עדיין לימודים במוסדות אלטרנטיביים? ישנם מקצועות כמו פסיכותרפיה וכדומה, שהם אידיאלים לאנשים עם מוגבלות.

שאלה זו יש להפנות למחלקת שיקום.


אני בת 62.5, סובלת מטרשת נפוצה, עצמאית אך מתקשה בהליכה. מסוגלת ללכת מרחקים קצרים בלבד 200 מ’ בערך. עבדתי עד גיל 62 והפסקתי עקב הרעה במצב ואי יכולת להמשיך. אני זכאית לקבל קצבת זקנה (קיבלתי טפסים, אך טרם מילאתי). האם יש זכויות נוספות כלשהן, שמגיעות לי עקב מצבי?

שאלה זו יש להפנות למחלקת זקנה ולמחלקת סיעוד.


מהן הזכויות שלי בביטוח לאומי? אני עובדת כאחות בטיפת חלב, אבל סובלת מעייפות ולפעמים התקפים של טרשת נפוצה. האם אני זכאית לאיזושהי עזרא מביטוח לאומי? יש לי 38% נכות כפי שנקבע ע”י ביטוח לאומי. האם אני יכול לקבל תו נכה עבור הרכב שלי ו/או אישור לחנות במקומות מסומנים לנכים? איך מקבלים את זה?

נכות רפואית בשיעור 38% אינה מזכה בקצבת נכות כללית. במידה וחלה החמרה, באפשרותך להגיש תביעה לבדיקה חוזרת וזכאותך תיבדק בשנית. בנושא תו נכה יש לפנות למשרד הרישוי.


א. מהן זכויות חולי טרשת, שאינם במצב של מתן אחוזי נכות, אך התפקוד היומיומי שלהם נפגע ומשפיע על תפקוד יומיומי תקין?
ב. מהן הזכויות של חולי טרשת נפוצה, שבעקבות פרוץ המחלה, יש ירידה ופגיעה בתפקוד היומיומי בעבודתם הקבועה, כגון עייפות, חולשת שרירים, אך עדיין מסוגלים לעבוד, אך פחות, ולכן ההכנסה יורדת?
ג. האם ישנן הקלות במס הכנסה לחולי טרשת, לאור ירידה בתפקודם?

אחד מתנאי הזכאות לקצבת נכות הוא שיעור נכות רפואית מזכה. מדברייך הבנתי ששיעור הנכות הרפואית שלך אינו מזכה בקצבת נכות. במקרים בהם אין אמצעי קיום, באפשרותך להגיש תביעה להבטחת הכנסה בסניף הקרוב למקום מגוריך וזכאותך תיבדק. כמו כן, באפשרותך לפנות לאגף השיקום לבדיקת זכאותך לשיקום מקצועי. לגבי הקלות במס, יש להפנות השאלה למס הכנסה.


כמה צריכה לקבל נכה 60%, עקרת בית, גרושה1+. לא עובדת משנת 2005. אני מקבלת קצבה 2,000 ₪ בחודש1,914+ ₪ נכות כללית 169 ₪+קצבת ילדים.

הנתונים שמסרת אינם מספיקים בכדי לחשב קצבה. באתר הביטוח הלאומי בקטגוריה “מחשבונים” ישנו מחשבון לחישוב קצבה לפי חוק לרון. תוכלי להזין את הנתונים האישיים והמחשבון יחשב את סכום הקצבה לה את עשויה להיות זכאית.


לפי אילו קריטריונים ניתן לקבל “שעות טיפול/סיעוד”, מהביטוח הלאומי? האם מי שמקבל “שירותים מיוחדים” יכול לקבל גם “שעות סיעוד”?

מי שזכאי לקצבת שירותים מיוחדים לא יכול להיות זכאי לסיעוד בו זמנית. לגבי תנאי הזכאות לקצבת סיעוד יש לפנות לאגף סיעוד.


האם חולי טרשת נפוצה מחויבים לשלם ביטוח לאומי, למרות שאני לא עובד (edss 2.5). אני בתהליך קבלת הכרה כנכה צה”ל, ולכן ועדה רפואית בביטוח לאומי, זו לא אפשרות.

ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי זו כן אפשרות עבורך. באפשרותך להיבדק גם כאן וגם בצה”ל ולאחר שתיקבע זכאותך בשני המקומות תוכל לבחור באפשרות הטובה עבורך. לגבי תשלום דמי ביטוח לאומי יש לפנות למחלקת הגבייה.


א. בעלי הינו עצמאי והגיש דו”ח לשנת המס 2010. לפי השומה הכנסותו החודשית הייתה 6,600 ₪. אני הייתי מקבלת קצבה של 3523 ₪ ואני נמצאת בדרגת נכות של 77% נכות רפואית 75.5 נכות יציבה ו 100% אי כושר תעסוקתי, ביטוח לאומי קיזז ממני 12,960 ₪ לשנת 2010, מכיוון שהם טוענים שעל בעלי להרוויח לא יותר מ-4,700 ₪ בחודש. אני רוצה לדעת איך עצמאי יכול להרוויח ולהתקיים ממשכורת מינימום, ומה החוק אומר לגבי שאלתי ?
ב. מה צריך על מנת לקבל ניידות מביטוח לאומי ?

א. בעלך משתכר יותר מהסכום הנקוב בחוק (4,735 ₪ נכון לשנת 2011), ולכן אינך זכאית לתוספת תלויים עבורו. מאחר ושולמה לך התוספת עבורו בתקופה בה לא היית זכאית לה, נוצר החוב.
ב. על מנת לבדוק זכאותך לניידות באפשרותך להגיש תביעה בסניף הקרוב למקום מגורייך.


שאלות משנת 2010

לפני שנים רבות נפלתי במקום העבודה, ואני מוכרת ע”י ביטוח לאומי בנכות מהעבודה כ- 40% נכות וקצבת נכות של 5,200 ₪ (הפגיעה הייתה ביד) . שנים אח”כ התגלתה אצלי מחלת טרשת נפוצה, וכיום אני מרותקת למיטה ומטופלת סיעודית ויכולה להיות מוכרת .100% נכות בהמלצה שקיבלתי בתחילת המחלה הומלץ לי לא לפנות לביטוח לאומי ולא לעדכן אותם, כי אני אקבל פחות כסף על המחלה גם כשאהיה 100% נכה (שזה בעצם מצבי). כיום אני בת 65. יצאתי לפנסיה מוקדמת לפני שנים עקב מחלת הטרשת, אך עד היום איני מעיזה לפנות לביטוח לאומי ואפילו לא לדרוש פנסיה. האם באמת יש סתירה בין קצבאות? והאם הבטוח הלאומי יכול לבחור לתת קצבה פחות לאדם חולה בטרשת, שזכה לפני לקצבת נכות מתאונת עבודה ? אפשר לקבל גם פנסיה?

מבוטח שנפגע בעבודה ומקבל קצבת נכות מעבודה, אינו יכול לקבל במקביל נכות כללית בגין טרשת נפוצה ועליו לבחור בין הקצבאות. קצבת הנכות הכללית, נמוכה בהרבה מקצבת נכות מעבודה. גם כאשר מגיע נכה עבודה לגיל הפרישה ונוצרת זכאות לקצבת זקנה , עליו להחליט באיזו גמלה מבקש לבחור . על פי הנתון שקצבת הנכות מעבודה היא 5,200 ₪ מוצע להישאר עם גמלת הנכות, אולם כפי שצוין, ניתן להגיש תביעה לקצבת זקנה ולבחור.


ברצוני לדעת את כל הזכויות המגיעות מביטוח לאומי לחולה טרשת נפוצה עם 80% נכות?

לא חד משמעי. במידה ומדובר בגמלאי עבודה , יש לפנות למח’ נכות כללית ושיקום לבירור הזכויות המגיעות .


המחלה התפרצה במהלך השירות הצבאי, ועל-כן אני מנהל תביעה נגד קצין תגמולים. האם אני יכול לקבל בשלב זה, בטרם הוכרעה תביעתי מהמל”ל, זכויות וכאשר אוכר ע”ד משרד הביטחון להפסיק לקבל מהמל”ל? או שתביעה למל”ל חוסמת את דרכי למשרד?

תובע רשאי להגיש תביעה לנכות כללית…ובמקביל תביעה למשרד הביטחון . במידה ותקבע לו דרגת נכות במסגרת חוק הביטוח הלאומי –יהיה זכאי לתשלום. במידה ותקבע לו זכאות לקצבה גם במשרד הביטחון, תיבחן השאלה האם הסיבה לזכאות בשני החוקים היא אותה סיבה, כלומר, ניבחן שאלה של מאורע אחד שגרם לזכאות בשני החוקים. אם הסיבה לזכאות היא אחרת יהיה זכאי לשתי קצבאות נכות –תילקח בחשבון קצבת משרד הביטחון לעניין זכאות לתוספת בעבור אישה וילדים בלבד.


איך יכול להיות שדווקא הביטוח לאומיי שתפקידו לדאוג לאנשים המוגבלים פיזית, אינו מכיר בלימודי המקצועות האלטרנטיביים?

אגף השקום אינו מכיר במקצועות האלטרנטיביים לצורך תוכנית שיקום, וכל עוד לא תשתנה ההחלטה , ביטוח לאומי לא יוכל לסייע במימון לימודים אלו.


אני אבא ל- 3 ילדם קטנים, אני לא עובד. עבדתי כמתווך דירות עצמאי בעבודות חשמל. אני כבר לא מסוגל לעבוד פיזית. אני מבקש לדעת איך אני יכול להקים עסק קטן כמו מזנון בבית ספר. יש לי 75% נכות לצמיתות. איך אני יכול לגשת למכרזים שונים ולאיזה משרד?

אין מניע לגשת לכל מכרז ככל אדם פרטי אחר. המוסד לביטוח לאומי לא יכול לסייע בהקמת עסק , אך אתה יכול לפנות למח’ השיקום במקום מגוריך ולברר את הזכאות לשיקום והאפשרות לסיוע בהסבה מקצועית .


הוכרתי כנכה 60% בהיותי חולה טרשת נפוצה ומקבל סכום כסף מידי חודש. אני בן 66 ועומד לפרוש בעוד כמה חודשים. האם אני אקבל אותו סכום בתור ניידות או שזה ישתנה ?

לגבי קצבת הניידות, מי שהתחיל לקבל זכויות במסגרת הסכם הניידות לפני גיל הפרישה, זכאי להמשיך ולקבל את אותן ההטבות גם לאחר גיל הפרישה .


בתור נכה המוכר בניידות, מה אני אמור לקבל מביטוח לאומי לאחר פרישתי? האם בתור נכה יש עוד תמלוגים שאני אמור לקבל מביטוח לאומי? אם כן מהם?

כאשר מגיעים לגיל פרישה ובמידה שזכאים לקצבת זקנה, תשולם הקצבה הגבוהה מבין השניים בקצבת זקנה.


בהוספת מעלית חיצונית לדירה, אלו מענקים מקבלים? ומהן הזכויות שלי? לאן ניתן לפנות? ובאם הדירה לא קרויה על שמי, אלא על שם ההורים, האם יש פחות זכויות?

בכל מה שנוגע לשיפוצים/התאמת הבית לנכות, יש לפנות ללשכת הבריאות, במקום מגוריך.


אני עובד משרד ראש הממשלה וותק 14 שנים ו-3 שנות שרות בצה”ל. בן 37 שנים נשוי+ 3. שאלתי : האם בעקבות ההתדרדרות ביכולת התפקודית שלי עלי לפנות לוועדה רפואית של ביטוח לאומי על סמך אחוזי הנכות שיקבעו לי להפנות בהיקף משרתי, ולפי כך משכורתי תשולם דרך שני “מעבידים” משרד ראש הממשלה וביטוח לאומי? האם פיצול שכזה יכול לפגוע בזכויות הפנסיה? האם האפשרות של יציאה לפנסיה מוקדמת קיימת במקרה שלי עקב מחלת טרשת נפוצה ובאילו תנאים?

מבוטח המשתכר פחות מ-60% מהשכר הממוצע במשק (4,809 ₪), זכאי להגיש תביעה לנכות כללית. במידה ויקבע לו 70% נכות בגין מחלה ממנה סובל, נבדוק האם הפגיעה בכושר העבודה נובעת מהמצב הרפואי. במידה ויקבע לו עד 69% נכות בגין המחלה, יוכל להגיש תביעה לנכות כללית, רק אם שכר עבודתו אינו עולה על 45% מהשכר הממוצע במשק (3,607 ₪). במידה ויוחלט שיש לו אובדן כושר עבודה, תקבע לו דרגת נכות. דרגת הנכות תזכה אותו בקצבת נכות, בנוסף להכנסה שיש לו מעבודתו כשכיר.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this