שני תשובה – נטורופתית פרקטית

בעלת ה'קליניקה לתזונה מבריאה'. מטפלת בתזונה – יעוץ אישי, ליווי קבוצתי, הרצאות וסדנאות. מקבלת מטופלים בקליניקה בזיקים (עוטף עזה) ודרך הסקייפ בישראל ובעולם

1שיש לי טרשת וגם עברתי ניתוח להסרת בלוטות התריס, אני מקבלת תרופות לאיזון בלוטת התריס שאין לי, אך אני משמינה למרות שאני לא אוכלת. מה עושים?
תדבר ראשון לגבי ירידה בשקל ואי אכילה. כשהגוף מרגיש שחסר לו או שהוא במצוקה תזונתית הוא לא ירד במשקל (להבדיל מקרים של הרעבה) מפני שהוא נמצא בתחושת הישרדות. לכן חשוב כן לאכול בשביל לרדת במשקל - תוך הקפדה כמובן על תזונה שתתאים. מכיוון שאיני יודעת מה את *כן* אוכלת אוכל להמליץ רק בכלליות: הפרוטוקולים התזונתיים החשובים במקרה של איזון בלוטת התריס כוללים מצד אחד הימנעות מגלוטן ומצד שני מילוי המאגרים בתזונה דחוסה מבחינה תזונתית כגון ירקות, פירות וחלבון איכותי במידה.
2שכתוצאה מהטרשת אני מאוד עייפה, האם יש תוספי מזון או מאכלים מיוחדים שיכולים לעזור לי ולהגביר לי את האנרגיה?
תלגבי עייפות יש לשלול גם מצב של חוסרים. לדוגמה, האם את מצליחה לשתות מספיק במהלך היום? ממה מורכבת התזונה שלך? האם היא מגוונת? מה להוסיף? ירקות ופירות מכילים כמות גדולה ומגוונת של ויטמינים ומינרלים ובהחלט משפיעים על רמת העייפות, ועל ההרגשה הכללית. אם קשה לך לצרוך פירות וירקות בכמות יותר גדולה אז כן אפשר לשקול תוספים של ירקות או פירות יער מרוכזים.
3שאילו תוספי תזונה ו-וויטמינים את ממליצה לחולי טרשת נפוצה הסובלים מעייפות, סכרת, לחץ דם גבוה והשמנה?
תלצערי (הרב) לא אוכל לתת כאן תשובה שאהיה שלמה איתה במקרה זה. מצב של טרשת+ סכרת+ לחץ דם גבוה+ השמנה זה מצב שמצריך הסתכלות תזונתית מאוד מעמיקה ותהליך תזונתי מבוקר. אני לא רוצה לגרום נזק בכך שאמליץ על תוסף כזה או אחר שכן התזונה כאן היא הדבר החשוב ביותר שצריך לבחון אותו ולהתייחס אליו.
4שהאם את יכולה לתת דוגמאות לתפריט נכון לאדם שאינו פעיל (אני על כיסא גלגלים)?
תתפריט כללי-
בבוקר: 2-3 כפות של דייסת שיבולת שועל מבושלת עם מים + חופן פירות יער (אפשר לקנות קפואים ולהוסיף לדייסה)
כעבור מספר שעות: ירקות חתוכים: מלפפון (!), סלק, עגבנייה (אם לא עושה גזים), גזר, אבוקדו בתוספת מעט שמן זית + חופן קטן של אגוזי מלך ושקדים (לא קלויים) או לחילופין פרי (תפוח, נקטרינה, אננס, פפאיה) עם חופן קטן של אגוזי מלך ושקדים (לא קלויים). צהרים או ערב : מרק ירקות עשיר (ללא אבקת מרק אלא עם תבלינים כגון כורכום (חשוב!!!), מעט פפריקה, כמון, מלח ופלפל), אם אינכם טבעוניים מומלץ לבשל את המרק עם עצמות עוף או בקר. ירקות כתומים בתנור + סלט טרי קטן. למי שסובל מקשיי עיכול וכבדות הייתי ממליצה להפריד בין ארוחה עם אורז לארוחה עם מנת חלבון כדון עוף/בקר או דגים. ניתן לשלב כל אחד מהם (אורז או חלבון) עם ירקות מזושלים וטריים ולקבל ארוחה מזינה וקלה יותר לעיכול. אחה"צ: חופן פירות יער או פרי טרי (תפוח, בננה לדוגמה) + חופן קטן (4-5) של אגוזים ושקדים לא קלויים. ארוחת ערב: מומלץ לשלב מרק בכל יום!!! כתום, בשר, ירקות (לא מרק שעועית!!!! אנחנו רוצים שקט במערכת העיכול..). מרקים הם פתרון נהדר להעשיר את התזונה. חשוב מאוד להימנע מאבקות מרק ולתבל רק בתבלינים "אמיתיים". דגש חשוב כל כורכום שהינו שורש עם פעילות אנטידלקתית חשובה ומוכחת. דג סלמון בתנור עם בטטה וארטישוק ירושלמי וסלט ירוק עם שמן זית. כמו כן חשוב להקפיד לאורך כל היום על שתייה מספקת של מים (!).
5שיש כל מיני סוגים של המלצות מכל מיני תזונאים ונטיורפתים, כך שיצאתי מאד מבולבל. האם יש דברים שממש לא ממולץ באופן מוחלט לחולי טרשת לאכול? מאידך, האם יש דברים שחד משמעית מומלצים באכילה לחולי טרשת?
תתמיד יהיו מגוון דעות לכאן ולכאן. אוכל להמליץ לפי מה שראיתי על מטופלי ועל מה שעבד להם הכי טוב.דברים שמומלץ להוריד להמנע: מוצרי חיטה וחלב. הורדתם הראתה הקלה משמעותית ושיפור בהרגשה. כמו כן מזונות מעובדים ומתועשים גם הייתי מורידה (לדוגמה שניצלים צימחיים למיניהם, בשר מעובד, תיבוליות ואבקות מרק). מה להוסיף? כורכום כתבלין או כתוסף במינון מומלץ ע"פ היצרן), שמנים ושומנים איכותיים כגון שמן זית ושמן קוקוס, אומגה 3 (ממרווה מרושתת או דגים), פירות יער (כנוגדי חימצון חזקים) - ניתן לצרוך טריים, קפואים או כקפסולות מרוכזות.