שני תשובה – נטורופתית פרקטית

בעלת ה'קליניקה לתזונה מבריאה'. מטפלת בתזונה – יעוץ אישי, ליווי קבוצתי, הרצאות וסדנאות. מקבלת מטופלים בקליניקה בזיקים (עוטף עזה) ודרך הסקייפ בישראל ובעולם

1שכיצד הטרשת עלולה לפגוע במערכת העיכול והסוגר הקשור לעצירות כרונית? כיצד ניתן לשפר התפקוד במקרה זה? כמה חולים יש במרפאתך שניסו הכל מתזונה, משלשלים , ביופידבק מגיעים לסטומה ומה ההשפעה במקרים אלו על איכות ותוחלת החיים? האם קנאביס יכול לעזור בהתרוקנות המעיים?
תיש מגוון גורמים אפשריים לעצירות במקרה זה: בעיות בהולכה העצבית בשרירי המעיים, חוסר תנועה כללי שמשפיע על התרוקנות המעיים ותזונה שלא מעודדות התרוקנות. כמובן שצריך לבחון כל מקרה לגופו אך הנה כמה רעיונות ועצות לשיפור: במצב בו אין יכולת לבצע פעילות גופנית יש לבצע מידי יום (בעזרת אדם נוסף) תרגילי סחיטה לבטן: בשכיבה על הגב, כיפוף 2 הרגליים לכיוון הבטן והחזה ויישורן חזרה למצב שכיבה וחוזר חלילה (זהה לכיפוף הברכיים שעושים לתינוקות). מבחינת תזונה מומלץ לוודא שמקבלים מספיק נוזלים במהלך היום (ככל הניתן במסגרת המגבלות) ושהתזונה מכילה סיבים טובים ממקור איכותי כדוגמת שיבולת שועל, ירקות כתומים מבושלים (בטטות, דלעת וגזר) ומגוון עלים ירוקים (חסות, תרד וכו').
יש מספר צמחי מרפא ותוספים שיכולים לסייע בשיקום המעי – לא הייתי ממליצה על משלשלים שכן הם גורמים לתלות ונזק ארוך טווח. צמחים ותוספים יש להתאים באופן אישי בעזרת איש/ת מקצוע. אין מספר סטטיסטי שאוכל להצביע עליו בהקשר של סטומה. ללא ספק עצירות היא גורם מאוד חשוב המשפיע על איכות החיים. הגורמים שונים מאדם לאדם ולכן יש לבחון את התזונה (האם מכילה מספיק סיבים ונוזלים), להניע פיזית את המעיים (הליכה למי שיכול ותזוזה בעזרת אדם נוסף למי שלא), ולעזור לשיקום פלורת המעי בעזרת תוספים מדויקים.
2שכל עצה שווה – מה לאכול ומה לא, מוצרי חלב, בשר, ואיזה ויטמינים לקחת?
ת1.אומגה 3 ממקורות מגוונים (דגים שומניים, אגוזי מלך, זרעי צ'יה)
2. שמן קוקוס בכבישה קרה: מכיל חומצה קפרילית, חומצת שומן המופקת מקוקוס ונוגדת וירוסים, חיידקים ופטריות, וגם חומצה לאורית (חיסוק חיסוני חשוב). השילוב של שתיהן הופך את שמן הקוקס למרכיב חשוב בתזונה נוגדת דלקת..
3. שמן זית בכבישה קרה: מכיל ויטמין E ופוליפנולים - תרכובות שמיוצרות בצמחים ולהן תכונות אנטי-דלקתיות ונוגדות חמצון - המגנים מפני טרשת עורקים ודלקות בכלי הדם.
4. אבוקדו: מכיל קרוטנואידים – פיגמנטים אורגניים הנמצאים בצמחים ומשמשים נוגדי חמצון, פיטוסטרולים - חומרים שנמצאים בתאי הצמחים ומפחיתים את ספיגת הכולסטרול בגוף, וחומצות שומן חיוניות.
5. שום: מכיל תרכובות גופרית אשר בכוחן להילחם בגורמי דלקות שונים.
6. ג'ינג'ר: הרכיב הפעיל של השורש - ג'ינג'רול - הוא נוגד סרטן יעיל. מלבדו יש בג'ינג'ר הטרי גם אנזימים המפרקים חלבונים (פרוטאזות) והוא אף מזרז את זרימת הדם. בזכות שתי תכונות אלו הוא נלחם ביעילות בדלקות.
7. כורכום: הרכיב הפעיל שבו – כורכומין - הוא נוגד דלקת עוצמתי. במינון גבוה הוא יעיל במיוחד כשהייחוד הוא שאין לו תופעות לוואי (בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת) . ניתן להוסיף תבלין כורכום למאכלים כגון אורז או מרקים או לצרוך כורכומין בתוסף.
8. פירות יער כהים : אנטיאוקסידנטיים חזקים. ניתן לצרוך כקפסולות פירות יער, להוסיף פירות יער קפואים לשייקים/דייסות או אם מתמזל מזלכם לאכול פירות יער טריים
9. בטטות, דלעת ודלורית: מקור לפחמימות מורכבות, לבטא קרוטן, למינרל מנגן, B6, ויטמין C וסיבים תזונתיים.
10. עדשים: עשירים בוויטמינים A, C ו-E - חשובים בפרוטוקול האנטי דלקתי.
11. פפאיה: עשירה בפפאין - אנזים העוזר בעיכול חלבונים. נלחם בדלקות יחד עם ויטמיני C ו-E שנמצאים גם הם בפפאיה.
3שהאם מוכח שדיאטת מזון מסוימת או תזונה מסוימת יכולה לשפר תפקודית את הגוף במחלת טרשת נפוצה שגורמת לעייפות וכוח סיבולת נמוך?
תיש עדויות רבות לכך שתזונה מאוד עשירה בפירות ובירקות (מגוונים ככל הניתן) משפרת את רמת האנרגיה וההרגשה הכללית של מטופלים עם טרשת נפוצה. ללא ספק לרכיב התזונתי יש השפעה גדולה על איכות החיים במקרה זה: תזונה לא נקייה, לא מסודרת ולא מספיק עשירה מבחינת העושר התזונתי והאיכות שלה – לא תאפשר לגוף חוסן ותחזוקה משום סוג שהוא. הגוף זקוק לחומרי גלם לעבוד איתם ופירות וירקות הם הבסיס במקרה זה.
4שמבקשת לדעת האם יש מזונות, שיותר/פחות מומלצים לאנשים עם טרשת נפוצה. ישנם מזונות "מחממים", כגון: ג'ינג'ר ואכינצאה, שמחזקים את מערכת החיסון. הבעייתיות היא, שמערכת החיסון שלנו פעילה-ביתר גם כך. לכן, השאלה היא: האם טוב לטרשתיים לאכול מזונות "מחזקים"-"מחממים" ואף להיות בחום: כגון בג'קוזי או האם עדיף להימנע? האם מומלץ לצרוך גרעיני חמניה לצורך בניית מיאלין? האם לחזק את מערכת-החיסון בתוספי תזונה? (פרוטק, למשל) .בנוסף: האם כדאי להימנע ממזונות מסוימים, שידוע בספרות, שהם לא-בריאים לטרשת נפוצה?
תכל דבר במידה. כעקרון לחלק הראשון של השאלה אדגיש שתזונה מעובדת ומלאה ברכיבים סינתטיים בהחלט לא מומלצת (גם לאנשים ללא טרשת). ככלל הפחתת והורדת גלוטן ומוצרי חלב מסייעת לגוף ועוזרת לייצר 'שקט תזונתי' – הפחתת מזונות מפריעים כדי שהגוף יוכל לעבוד ולהתחזק ככל הניתן. כנ"ל לגבי חומרים סינתטיים, ממתיקים מלאכותיים וכו' – הורדתם מהתזונה למעשה מורידה מהגוף משהו נוסף להתמודד אתו (הרי הם אינם מתפרקים כמו תפוח לדוגמה, ומפעילים את מערכת החיסון ברמה כזו או אחרת).
לגבי מחממים: לא להפריז. יש להם יתרונות רבים אך עודף ייצר חוסר איזון. יש לשלבם במידה.
כגון בג'קוזי או האם עדיף להימנע? ההמלצה תשתנה מאדם לאדם אך ככלל בכל המקרים שהייה מאוד קצרה.
האם מומלץ לצרוך גרעיני חמניה לצורך בניית מיאלין? אפשר ורצוי להוסיף זרעים (דלעת וחמנייה), שקדים ואגוזים.
האם לחזק את מערכת-החיסון בתוספי תזונה? (פרוטק, למשל) .בנוסף: יש תוספים מומלצים יותר ופחות. ממליצה לעשות שיעורי בית ולהיוועץ באיש/ת מקצוע ולא ללכת "על עיוור" לחנות טבע. יש כמה אפשרויות שונות כגון צמחי מרפא, קפסולות פירות וירקות, פירות יער, פורמולות משולבות של מספר צמחים ורכיבים. כדאי להתאים ספציפית לפי הצורך. לא אוכל להמליץ כאן על חברה.