ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2016 – מחקר מגלה שלחץ דם גבוה עשוי להיות מקושר להתקדמות של טרשת נפוצה

2016 – מחקר מגלה שלחץ דם גבוה עשוי להיות מקושר להתקדמות של טרשת נפוצה

חדשות האגודה הלאומית האמריקאית לטרשת נפוצה

עודכן 15.02.2017

מחקר מגלה שלחץ דם גבוה עשוי להיות מקושר להתקדמות של טרשת נפוצה

חדשות האגודה הלאומית האמריקאית לטרשת נפוצה
15 באוגוסט 2016

תקציר

  • חוקרים מישראל בדקו את גורמי הסיכון למחלת לב בלמעלה מ-2,000 אנשים עם טרשת נפוצה וגילו שאנשים עם לחץ דם גבוה נמצאו בסיכון גבוה יותר להחמרת מוגבלותם. אולם לאלה עם לחץ דם גבוה נדרש למעשה זמן רב יותר להגיע להתקדמות מסוימת במוגבלותם בהשוואה לאלה ללא לחץ דם גבוה אך שחוו החמרה בטרשת הנפוצה שלהם.
  • נדרש מחקר נוסף כדי לקבוע אם לחץ דם גבוה מהווה גורם כלשהו בהתקדמות המחלה, ואם תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה עשויות לעכב את ההתקדמות.
  • עבור אדם המתמודד עם טרשת נפוצה, הדרך לשְׁלוֹמוּת (wellness) כוללת יותר מטיפול בלבד במחלה ובתסמיניה. אסטרטגיות מניעה, כגון בדיקת לחץ הדם הן חשובות לא פחות. הצוות (ד”ר אמיר דגן, ד”ר גד סגל ועמיתיהם באוניברסיטת תל-אביב) פרסמו את התוצאות בכתב העת לנוירולוגיה קלינית

רקע: במונחים מדעיים, שני תנאים רפואיים כרוניים המתקיימים בו-זמנית נקראים ‘תחלואה נלווית’
(comorbidity). ישנה הסכמה הולכת וגדלה שתחלואות נלוות עשויות לסבך את האבחנה של טרשת נפוצה ולהשפיע גם על התקדמות המחלה, כמו גם על הבריאות הכללית ואיכות החיים של אדם. במחקר האחרון, חמש ההפרעות הנפוצות ביותר המתקיימות לצד טרשת נפוצה היו דיכאון, חרדה, לחץ דם גבוה, רמת כולסטרול גבוהה ומחלת ריאות כרונית.

המחקר: החוקרים בדקו 2,396 אנשים עם טרשת נפוצה שנבדקו במרכז לטרשת נפוצה באוניברסיטת תל-אביב במשך למעלה מ-20 שנה. בהתבסס על ביקורים קליניים, דוחות של המטופלים ותיעוד רפואי, הם בדקו אם היה קשר בין ההתקדמות של טרשת נפוצה ומספר גורמי סיכון הקשורים לחץ דם גבוה, היסטוריה משפחתית של לחץ דם גבוה, סוכרת או מחלת לב ועישון.

מתוך גורמי סיכון אלה, נמצא שלחץ דם גבוה היה בעל הקשר המשמעותי ביותר לסיכון מוגבר של התקדמות המחלה. אולם, למרות שיותר אנשים עם לחץ דם גבוה חוו התקדמות בטרשת הנפוצה, ההתקדמות הייתה איטית יותר בהשוואה לאנשים ללא לחץ דם גבוה.

הצוות (ד”ר אמיר דגן, ד”ר גד סגל ועמיתיהם באוניברסיטת תל-אביב) פרסמו את התוצאות בכתב העת לנוירולוגיה קלינית (12 ביולי 2016)

הערה: הכותבים מציינים שנדרש מחקר נוסף כדי לקבוע באם לחץ דם גבוה מהווה גורם כלשהו בהתקדמות המחלה, וכדי לקבוע באם תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה עשויות לעכב את ההתקדמות. (מחקר קודם בעכברים עם מחלה דמוית טרשת נפוצה הדגים יתרונות מסוימים של שימוש בתרופות ללחץ דם).הם בודקים גם גורמי סיכון נוספים במחקרים עתידיים, כגון סוכרת.

פורסמו המלצות מוקדם יותר השנה כדי להעלות את המודעות לתחלואות נלוות בטרשת נפוצה ולספק לקהילת חוקרי הטרשת הנפוצה מפת דרכים לזיהוי פתרונות שעשויים לשנות את חייהם של אנשים המתמודדים עם טרשת נפוצה.

עבור אדם המתמודד עם טרשת נפוצה, הדרך לשְׁלוֹמוּת (wellness) כוללת יותר מטיפול בלבד במחלה ובתסמיניה. אסטרטגיות מניעה, כגון בדיקת לחץ הדם הן חשובות לא פחות.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this