ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – מה קורה כשממשיכים לעשן לאחר אבחון טרשת נפוצה?

2015 – מה קורה כשממשיכים לעשן לאחר אבחון טרשת נפוצה?

מאת: אלה הר-נוי 10.09.15 אתר כמוני - www.camoni.co.il

עודכן 09.03.2016

מה קורה כשממשיכים לעשן לאחר אבחון טרשת נפוצה? 

מאת: אלה הר-נוי 10.09.15 אתר כמוני – www.camoni.co.il

מחקר:

באנשים שאובחנו עם טרשת נפוצה וממשיכים לעשן לאחר האבחנה המחלה מתקדמת מהר יותר

כשממשיכים לעשן לאחר קבלת אבחנה של טרשת נפוצה זה עשוי להוביל להתקדמות מחלה מואצת בהשוואה לגמילה מעישון לאחר קבלת האבחנה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Neurology.

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית נוירודגנרטיבית, שעישון הוא אחד מגורמי הסיכון המוכרים שלה. טרשת נפוצה לרוב מתחילה במהלך מחלה התקפי-הפוגתי המתבטא בתקופות בהן ישנה התפרצות של הסימפטומים (תקופת ההתקף) ואחריהן תקופה של רגיעה והיעלמות חלקית או מוחלטת של הסימפטומים (תקופת ההפוגה), אך פעמים רבות לאחר שנות מחלה רבות מהלך המחלה משתנה והופך לפרוגרסיבי משני – מהלך מחלה המתבטא בהחמרה קבועה של התסמינים במשך הזמן. הזמן שעובר מהופעת המחלה ועד מעבר לטרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית פעמים רבות משמש כמדד להתקדמות המחלה.

במסגרת המחקר הנוכחי, חוקרים ממכון קרולינסקה בשבדיה, בשיתוף חוקרים נוספים, בחנו 728 מטופלים שבדים עם טרשת נפוצה שעישנו בעת האבחנה, אצל 216 מתוכם מהלך המחלה עבר לפרוגרסיבי משני.

מתוך 728 המעשנים, 332 סווגו כ”ממשיכים” שהמשיכו לעשן מהשנה לאחר שאובחנו ו-118 סווגו כ”נגמלים” שהפסיקו לעשן בשנה לאחר שאובחנו. נתוני הנבדקים הושוו גם ל-1,012 נבדקים עם טרשת נפוצה שלא עישנו מעולם.

ניתוח הנתונים חשף כי שנה של עישון לאחר האבחנה האיצה את הזמן למעבר למהלך מחלה פרוגרסיבית משנית ב-4.7%. עוד נמצא כי המטופלים שהמשיכו לעשן לאחר האבחנה עברו לשלב פרוגרסיבי משני בגיל צעיר יותר (בגיל 48 בממוצע) בהשוואה לאלה שנגמלו (בגיל 56 בממוצע).

החוקרים מסכמים כי המחקר מדגים שעישון לאחר אבחנה של טרשת נפוצה משפיע לרעה על התקדמות המחלה. עם זאת, יש לציין כי מדובר במחקר תצפיתי ולא ניתן לומר בוודאות כי הקשר שנמצא הוא קשר של סיבה ותוצאה – ייתכן שגורמים אחרים שהחוקרים לא לקחו בחשבון התערבו והשפיעו על התוצאות.

מחקר שפורסם בשנת 2013 בכתב העת BRAIN מצא כי בקרב מעשנים עם טרשת נפוצה, רמת הפגיעה הנוירולוגית – שנבדקה באמצעות המדד EDSS – חמורה יותר. למטופלים עם טרשת נפוצה שעישנו באופן סדיר בזמן הופעת התסמינים הראשונים או זמן האבחנה היה סיכון גבוה ב-34% להגיע לרמת EDSS=4 וסיכון גבוה ב-25% להגיע לרמת EDSS=6. בקרב אלו שעישנו גם בזמן המחקר – כשכבר חיו כמה שנים עם המחלה – היה סיכון גבוה ב-64% להגיע לרמת EDSS=4 וסיכון גבוה ב-49% להגיע לרמת EDSS=6, בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים. החוקרים סיכמו כי מטופלים עם טרשת נפוצה שלא עישנו מעולם, אך גם אלו שהפסיקו לעשן לאחר הופעת התסמינים או לאחר קבלת האבחנה, נמצאים בסיכון נמוך יותר להחמרה במצבם הנוירולוגי, והדגישו כי גמילה מעישון, בכל שלב, יכולה להאט את ההתדרדרות בסובלים מטרשת נפוצה.

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this