ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » 2015 – חיפוש מידע רפואי ברשת : כך תעשו את זה נכון

2015 – חיפוש מידע רפואי ברשת : כך תעשו את זה נכון

עודכן 09.03.2016

חיפוש מידע רפואי ברשת : כך תעשו את זה נכון

גלישה בטוחה: כל מה שאפשר לעשות כדי לוודא שהמידע הרפואי שאתם נחשפים אליו באינטרנט הוא אמין
מאת : אלה הר-נוי

רשת האינטרנט הפכה להיות המקור הראשון למידע הרפואי שאנו צורכים. כשזה נוגע לבריאות, עצה לא אחראית או מידע לא מדויק עלולים לגרום לנזק רב. ריכזנו כלים שיחד יכולים לסייע לכם להעריך אם המידע שאתם נחשפים אליו ברשת אמין ומדויק.

בדקו מי עומד מאחורי האתר
אחד הדברים החשובים ביותר שיש לבדוק זה מי עומד מאחורי האתר ולנסות להבין מה האינטרסים שלו. תשאלו את עצמכם “מה המוטיבציה של האנשים הללו שאקרא את הכתוב כאן?”.
באופן כללי, המידע הרפואי באתרים של עמותות וארגונים שונים ללא מטרת רווח כמו ארגוני חולים, אתרים של גופים ממשלתיים כמו משרד הבריאות, של קופות החולים, בתי החולים, איגודי בריאות מסוימים ואתרים אקדמיים (כולל אתרים של כתבי עת רפואיים) נוטים להיות אחראיים ואמינים יותר מבחינת התוכן.
באתרים המסחריים, כולל אתרים של אמצעי תקשורת גדולים, יש סבירות גבוהה יותר שיעמדו מאחורי התוכן שיקולים כלכליים, שהגולש – גם המיומן ביותר – פעמים רבות לא מודע אליהם.
במחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery חוקרים ביקשו לבחון באיזה סוגי אתרים המידע אמין יותר. לשם כך הם בחרו את עשרת אבחנות רפואת הספורט הנפוצות ביותר ובאמצעות מנועי החיפוש Google ו-Yahoo, סקרו את עשרת התוצאות הראשונות שעלו לאבחנות. הם בדקו את שלמות המידע, נכונות המידע ובהירותו.
הם מצאו כי איכות התוכן הגבוהה ביותר הייתה באתרים ללא מטרת רווח (מלכ”ר), אחריהם אתרים אקדמיים, לאחר מכן אתרים מסחריים ללא נטייה לשיווק או מכירה. מקורות המידע הכי פחות מדויקים היו מאמרים וחדשות עיתונות ואתרים אישיים שהוקמו על ידי אנשים פרטיים.
עוד נמצא כי אתרים מסחריים שיש להם אינטרס כלכלי באבחנה, כמו אתרים הממומנים על ידי חברות שמוכרות תרופה או מכשור טיפולי, לעיתים קרובות הכילו מידע חלקי.
בדיקת עמוד האודות – כדי לבדוק מי עומד מאחורי האתר, אפשר לבדוק את עמוד ה’אודות’ (‘about us’) ולקרוא על האתר ומפעיליו.
בעמוד האודות, ולפעמים בתחתית או בצדי האתר, ניתן גם לראות איזה ארגונים ונתוני חסות מעורבים בו. אם מעורבים באתר גורמים ממשלתיים או מוסדות אמינים כמו קופות חולים וארגוני חולים או רופאים, סביר להניח שיש עליו פיקוח והמידע בו יהיה אמין יותר. אם האתר ממומן כולו על ידי חברה מסחרית (חברת תרופות למשל), נסו לחשוב ולהעריך אם לא מתערבים אינטרסים זרים.
בדיקת הסיומת – גם הסיומת של כתובת האתר יכולה לרמז על העומד מאחוריו:
gov – אתרים ממשלתיים
edu – ממשלתיים או חינוכיים
ac – אתרים אקדמיים
org – לרוב מדובר בארגונים מקצועיים או ארגונים ללא מטרת רווח

בדקו מי כתב את הטקסט
בדקו מי כתב את הטקסט שאתם קוראים. אל תסתמכו על תכנים שלא נמסר שם המחבר שלהם. במידה וכתוב שם המחבר, נסו להבין מי זה – האם מדובר בגורם מקצועי מוסמך? אם לא כתוב ליד השם או בתחתית הטקסט נסו לחפש מידע על הכותב בגוגל .

בדקו את איכות הטקסט
שימו לב מהם המקורות עליהם מבוסס המידע. אם הכותב אזכר את מקור המידע המקצועי, ובמיוחד אם הוא סיפק קישור למקור, הסבירות שהמידע אמין עולה.
עריכה לשונית שאינה מקצועית עשויה לרמז על כך שמקור המידע לא אמין, אם כי גם טקסט מושלם מבחינה לשונית כמובן שאינו מבטיח שמדובר במידע אמין ומגובה.
יש להיות סקפטיים במיוחד לגבי אתרים שמבטיחים “תרופות פלא”. אם זה נשמע טוב מדי להיות אמיתי – זה כנראה כזה. היזהרו גם אם מספרים לכם על אופציה טיפולית אחת בלבד (כאשר קיימות רבות).
בדקו אם אתם מקבלים תמונה רחבה: אם מדובר במידע על טיפול – האם מצוינות תופעות הלוואי? האם מוצגות חלופות? אם מדובר במחקר – האם נערך בבני אדם? האם כתוב איך הוא בוצע? האם מצוינות מגבלותיו? האם הוא מוצג ביחס לעדויות אחרות?

בדקו את התאריך
המידע הרפואי מתעדכן כל הזמן. בדקו את התאריך בו עודכן התוכן שאתם קוראים. אם אין תאריך על התוכן עצמו, בדקו אם האתר מעדכן את התכנים שלו באופן סדיר. לא ניתן להסתמך על תוכן ישן או אתר שהמידע בו לא מתעדכן באופן קבוע.

הראשון לא תמיד קובע
התוצאות הראשונות שמתקבלות במנוע החיפוש הן לאו דווקא הטובות ביותר מבחינת אמינות המידע ולפעמים דווקא להיפך – בין האתרים הגדולים והאיכותיים המגיעים האופן טבעי לעמוד הראשון במנוע החיפוש, יסתתרו בדרך כלל גם אתרים המשתמשים בשיטות לא בהכרח כשרות כדי להופיע בו. זכרו תמיד לבדוק באיזה סוג אתר מדובר.

תו איכות
קיימים אתרי בריאות שקיבלו תו איכות של ארגון מכובד כמו הקרן הבינלאומית health on the net foundation. אלה נוטים להיות אמינים יותר. עם זאת, בישראל עדיין לא קיים תו איכות שכזה.

הצליבו מידע
אל תסתמכו על מקור מידע אחד. קראו מידע על הנושא בכמה מקורות אמינים, כדי לקבל תמונה מלאה יותר.

התייעצו עם רופא
החיפוש ברשת לא יכול להחליף את הרופא. גם אם אתם קוראים כתבה של רופא או מקבלים מרופא עצה בפורום רפואי, כל עוד הרופא לא בדק אתכם, הוא לא באמת יודע אם המידע נכון לגביכם. אל תתחילו או תפסיקו טיפול על סמך מה שאתם קוראים בלי להתייעץ עם הרופא המטפל.

 

 

 

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this