עשרת הדיברות להקשבה פעילה

מאת: אסנת שיזף, עו"ס

  1. התכונן להקשיב – הקשבה היא פעילות הדורשת השקעה. השתדל לחשוב מה הדובר מנסה לומר לך. להתכונן פירושו להיכנס למצב נפשי של מוכנות. להכין את הרקע המתאים, להשקיע בשעורי בית לפני הפגישה, הראיון, ההרצאה, השרות ללקוח, כדי להתחיל מנקודה משותפת לשני הצדדים.
  2. גלה עניין – מצא דרכים בהן המסר יהיה משמעותי לגביך. כל מסר בכל זמן יכול להיות משמעותי. שאל שאלות כגון: מה מכל הנאמר כאן יכול להיות משמעותי עבורי? כיצד אפשר להשתמש במידע כדי להתייעל? מה אני יכול ללמוד משהו על עצמי או על האנשים מסביבי?
  3. שמור על "ראש פתוח" – היה מודע לדעות הקדומות של עצמך לפני שתאטום את עצמך למסרים שאינם תואמים את דעותיך. אל תרגיש פגוע או דחוי ממסרים הנוגדים את השקפת עולמך. אל תמהר לחרוץ משפט בגלל סטריאוטיפים והתבצרות בעמדה הקדומה.
  4. מנע הפרעות – התרכז! המנע מרעשים פסיכולוגים – שפת גוף הגורמת להרגשת אי נוחות אצל הדובר.
  5. חזור מחדש על רעיונות שהושמעו על ידי הדובר – שקף, חזר על הרעיונות העיקריים ובקש אישור שאכן לכך התכוון. שאל שאלות כגון: האם לזה התכוונת? האם שמעתי נכון…? האם הבנתי נכון…?
  6. שאל שאלות – שאל שאלות לגבי דברים שלא מובנים לך.
  7. הקשב עם כל הגוף – נענע בראשך, התבונן בדובר, שמור על קשר עין נוח, מדי פעם תן אישור שאתה מקשיב לדובר.
  8. אל תפסיק את הדובר – היה סבלני וסובלני, הקשבה פעילה דורשת מאמץ מכוון, אל תכנס לדבריו של הדובר, דבר כשהדובר מאפשר או מצפה לתגובה בקול.
  9. רשום הערות – אל תבטח בזיכרון. רשום הערות כך תעקוב אחר הדברים הנאמרים ותראה מהו סדר הנקודות וכיצד הן מתקשרות זו לזו. השתמש במילות מפתח, או כל שיטה אחרת הנוחה לך. רישום הערות עשוי להימשך כמה דקות, את התוצאות שוות את הזמן המושקע
  10. נהל את רגשותיך – אל תיתן לרגשות לשלוט בך. רגשות מכל סוג שהוא מפריעות לתהליך ההקשבה.