ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » תהליכי שיקום – ממחלה להחלמה

תהליכי שיקום – ממחלה להחלמה

מחלה יכולה להתפתח בשלושת המימדים: גוף, נופש ורוח ויכול להימצא לה מרפא בכל אחד מן המימדים

עודכן 16.05.2014

תהליכי שיקום – ממחלה להחלמה

ד”ר ענת גרינשטיין N.D נטורופתית
רכזת מגמת נטורופתיה במכללת מהות

“מחלה יכולה להתפתח בשלושת המימדים : גוף ,נפש ורוח ויכול להימצא לה מרפא בכל אחד מן המימדים”(ויקטור פרנקל)

כדי לתמוך ולטפל בתהליכי שיקום,יש צורך בהסתכלות רחבה על מכלול ההיבטים שעולים. בעקבות זאת יש לספק את הצרכים האינדבידואלים.

הקושי הראשוני שעולה אצל החולה השיקומי ובני משפחתו הוא קבלת המחלה והשלכותיה על המשכיות החיים. יש המקבלים את המחלה ויש המתכחשים לה. בכל מקרה, הידיעה על מצבו הגופני נפשי של החולה משאירה אותו במצב של בהלה, חרדה ותחושת קיפאון. בני משפחה וחברים נעים אף הם על הרצף של הכחשה מול קבלה.

השינויים שמתלווים לתהליכי שיקום, מקשים על החולה הרבה פעמים להסתגל ולקבל את מצבו החדש. אנו עדים לכך שמטופלים בעלי אישיות חיובית , אופטימית, המחוברים לתקווה ולקבלת השינוי, יוכלו לשרוד את המחלה ולהתמודד עמה ביתר קלות. לעומת זאת, מטופלים עם מבנה אישיותי פסימי, הלוקים בחוסר קבלה, יתקשו להתמודד עם מחלתם. אמירות כמו למה זה מגיע לי? או למה דווקא אני? מביאים לרחמים עצמיים ולקושי בהתמודדות. חשיבה חיובית ואמונה יאפשרו לחולה לגייס את כוחות ההחלמה, כדי לנצח את המחלה ולחזור לחיים ביתר קלות.

הכאב המתלווה למחלה יכול אף הוא להשתנות מאחד לשני. הפירוש שמעניק החולה לכאב, תלוי אף הוא באישיותו. בתרבותנו כאב ומוגבלות מעוררים אהדה ותמיכה חברתית. בתרבות ההודית והאינדיאנית כוח ,סבל וסגפנות הם ערך חשוב. יש המשתמשים בכאב כרווח משני לצורך קבלת תשומת לב ואמפתיה וכתירוץ להתחמקות מעשייה. יש להפנות את המטופל למציאת האחריות האישית והמוטיבציה להחלמה. יש לרתום אותו לשיתוף פעולה במהלך הטיפול ולאחריו.

יש לתת את הדעת לגבי הכלים העשויים לסייע להתקדמותו של החולה כמו : טיפולים במגע, תזונה משקמת ,תוספי תזונה במידת הצורך, חיבור לתנועה, עשייה וחיבור לקהילה ולתחביבים.

תמיכה תזונתית
יש לשקם את הגוף באמצעות תזונה, המכילה סוגי מזון התומכים בבניית מערכת החיסון ובשיקום המצב הנפשי. חשוב לבנות את הגוף עם מזונות צמחיים, כמו: ירקות המנקים את הכבד מפסולת ומחזקים את המערכת (כרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים, חסה, צנון, צנונית, לפת ,מלפפון, ירקות ירוקים עליים) , דגנים מלאים (אורז, קינואה, כוסמת, דוחן ,שיבולת שועל ) המכילים ויטמינים מקבוצת B, המרגיעים את מערכת העצבים . קטניות, כמו שעועית אזוקי, מש, עדשים המסייעים לגוף להתנקות מרעלים . רצוי לצרוך הרבה ירקות טריים ומבושלים, מרקים, ירקות שורש, דייסות דגנים, להרבות בסיבים תזונתיים. כמו כן, יש להפחית עד כמה שאפשר מזונות מן החי המכילים הורמונים, אנטיביוטיקה ורעלים נוספים המתגברים תהליכי דלקת ומצבי רעילות. בנוסף, חשוב לשתות הרבה מים, מיצי ירקות ופירות ולהמעיט בצריכת קופאין ומשקאות ממותקים ומוגזים (קופאין יגרום לחוסר שקט, עצבנות והפחתה בכושר ובריכוז, ומשקאות ממותקים יוסיפו קלוריות ריקות ).

תנועה ופעילות
“הגוף הוא משכנה של הנפש והרוח”
תנועה מאפשרת הפחתה במיחושים גופנים ונפשיים. היא מניעה את החיים ואינה מאפשרת קיפאון וסטגנציה של המצב הקיים . תרפיה במחול, תרפיה במים, הליכה, יוגה , טיפול ברכיבה, טאי צי’ ועוד – כל עיסוק מאפשר תנועתיות וזרימה עם החיים. התנועה מסייעת למניעה או הפחתה במצבי דיכאון, מתחים וחרדה, מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את המוטיבציה ומסייעת להתמודד טוב יותר עם הכאב.

חזרה לקהילה
התחושה שאנו חלק מהקהילה נותנת לנו תחושת בטחון ושייכות. ההרגשה שיש אנשים נוספים במצבנו, מקלה על התחושות שעולות מתוך השינוי שנוצר. לעתים אנו מוצאים עצמנו יוצרים קשרים עם חברים חדשים במצבנו, תוך ניתוק קשר עם חברים קודמים. אנו בוחרים קבוצות השתייכות שמקלות עלינו להתמודד עם המצב, מבלי שנרגיש שונים. קבוצות תמיכה , תרומה לקהילה והתחושה שאנו לא מנותקים וחיים בבדידות, מסייעת לנו לעכל את החיים החדשים שנוצרו עבורנו.

תחביבים ויצירה
מתוך המצב החדש והחיפוש אחר מילוי החלל, הרבה פעמים אנו מצליחים למצוא בתוכנו אוצרות חבויים. אנו מגלים כישורים ומיומנויות שלא הכרנו קודם לכן. מה שמביא אותנו ליצירת תחושת אופטימיות ורצון להילחם. התחושה שיש בשביל מה לקום בבוקר, שיש עשייה וחיבור ל”אני” שלנו גורם לנו לקום מחויכים.

טיפול רפלקסולוגי
הצורך בלקיחת אחריות וגירוי המוטיבציה של המטופל חשובה בטיפול הרפלקסולוגי, מהמקום הפסיבי למקום האקטיבי של המטופל. יש צורך לרתום את המטופל לשיתוף פעולה מלא במהלך הטיפול, המטופל הופך להיות דינאמי במהלך הטיפול ובין הטיפולים. בשל העובדה שה”אדמה” מתערערת ומביאה לשינוי, יש לחבר את המטופל ליסוד האדמה ,לתחושת התמיכה, הבית המכיל, גבולות ,בטחון, הגנות ותחושת מסגרת . בנוסף יש לעורר את ה”אש” לעשייה,לאקטיביות, לפעילות ,יש להבעיר את יסוד האש ולעורר מוטיבציה לחיים. איברים נוספים שיש לתת עליהם את הדעת הם: הטחול (מחשבות יתר, בלבול) בלוטת התריס (תקשורת חדשה, חיבור ליצירתיות, אהבה וקבלת החדש), בלוטת האצטרובל (איזון ביוריתמוס, חזרה לקצב הטבעי), עמוד שידרה (לחבר ליציבה,לשדרה של הגוף לעמוד המרכזי), מקלעת השמש (איזון מערכת העצבים, הרגעה, בעיות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות ), כבד וכליות (היבט הניקוי הפיזי והנפשי, פינוי הפסולת ,פינוי הכעסים והפחדים שיושבים בגוף).

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this