ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » סוגים שונים של טרשת נפוצה

סוגים שונים של טרשת נפוצה

ג'נין ווסברג

עודכן 16.05.2014

סוגים שונים של טרשת נפוצה

ג’נין ווסברג

בכדי לפתח טרמינולוגיה והבדל בין סוגים שונים של טרשת נפוצה, נערך סקר מקיף שכלל 215 מדענים מכל רחבי העולם, שעבודתם מתמקדת במחקר וטיפול בחולי טרשת נפוצה. ניתוח תוצאות הסקר הביא לחלוקה קטגורית של 4 סוגים שונים של המחלה.
חלוקה מחדש זו דוחקת את החלוקה שהייתה נהוגה. ארבע הקטגוריות החדשות הן:

  1. מהלך התקפי (Relapsing remitting) – מדובר בהתקפים שאחריהם מגיעה החלמה מלאה. התקופה בין ההתקפים מתוארת כ”אי התקדמות” של המחלה.
  2. מהלך מתקדם מן ההתחלה ( Primary progressive) – מצב מתקדם ביותר כבר מן ההתחלה, ועם זאת יציב. ההשתפרות, הנראית לאורך זמן, היא מעטה בלבד וחולפת.
  3. התקדמות משנית ( Secondary progressive) – מהלך הדומה לזה שמתואר במהלך ההתקפי, ובנוסף לו, התקדמות אשר יכולה להיות מלווה, או לא מלווה בהתקפים מידי פעם, התייצבות והחלמה מסוימת (אם כי מעטה).
  4. מחלה מתקדמת עם התקפים ( progressive relapsing) – מצב מתקדם ביותר, כבר מן ההתחלה, המלווה, בהתקפים חמורים, עם או ללא החלמה מלאה לאחריהם. בין ההתקפים, המחלה ממשיכה להתקדם.

אין קונצנסוס מלא בין חוקרים לגבי השימוש הנפוץ במונח “התקדמות התקפית” (relapsing progressive), וזאת כיוון שהסקר העלה מגוון רחב של התייחסויות אליו, במקומות שונים. לאחר ניתוח ממצאי הסקר הומלץ, על ידי הוועדה המייעצת לאגודה האמריקאית לטרשת נפוצה, לזנוח את השימושים הקודמים שנעשו במונח, ולהתייחס אל הקטגוריות שהוצגו לעיל באופן אחיד. חלוקה זו אינה מתבססת על נתונים של סריקות מוח (MRI), כיוון שהקשר בין תמונת המוח לבין הסימפטומים הקליניים עדיין לא ברור דיו לחוקרים.

החלוקה הקטגורית החדשה אינה משפיעה על התמודדות היומיומית של אנשים עם טרשת נפוצה, אבל היא מאפשרת לחוקרים, לרופאים, והמטפלים, להשתמש במושגים ובטרמינולוגיה באופן אחיד ומתואם.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this