ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » נמצא קשר בין וירוס אפשטיין – בר לבין טרשת נפוצה, התגלה במחקר כי ייתכן שהווירוס הנפוץ מהווה זרז להתפתחות טרשת נפוצה

נמצא קשר בין וירוס אפשטיין – בר לבין טרשת נפוצה, התגלה במחקר כי ייתכן שהווירוס הנפוץ מהווה זרז להתפתחות טרשת נפוצה

עודכן 31.07.2014

נמצא קשר בין וירוס אפשטיין-בר לבין טרשת נפוצה
התגלה במחקר כי ייתכן שהווירוס הנפוץ מהווה זרז להתפתחות טרשת נפוצה

מאת שרלין ליינו
נבדק ע”י ד”ר לואיז צ’אנג
WebMD Health News

4 במאי 2009 (סיאטל): על פי דיווחם של חוקרים מבוסטון, הידבקות בווירוס אפשטיין-בר מגבירה ככל הנראה את הסיכון לפתח טרשת נפוצה.

הממצאים מציעים את הראיות המוצקות ביותר עד כה המרמזות על כך שהווירוס מהווה זרז להפרעה האוטואימונית הכרונית והפרוגרסיבית המשפיעה על המוח וחוט השדרה אצל יותר מ-350,000 אמריקאים, אומרת ד”ר לילי ג’ונג, מנהלת רפואית של הקליניקה הנוירולוגית במכון השוודי לנוירולוגיה בסיאטל. ג’ונג לא הייתה מעורבת במחקר.

כמעט כולם נדבקים בווירוס אפשטיין-בר (EBV) לפני הגיעם לבגרות. הידבקות בילדות המוקדמת אינה גורמת בדרך כלל למחלה חמורה, אך הידבקות בגיל ההתבגרות מובילה לעיתים קרובות למונונוקליאוזיס. חוקרים מנסים למצוא כבר עשרות שנים גורם וירלי או חיידקי אשר ייתכן ומהווה זרז לטרשת נפוצה אצל אנשים עם רגישות גנטית לכך. הפרופסור לאפידמיולוגיה ד”ר אלברטו אשריו והקולגות שלו בבית הספר לרפואה ציבורית הרווארד שבבוסטון פרסמו מספר מחקרים המרמזים על כך שווירוס אפשטיין-בר עשוי להיות אותו גורם.

המחקר החדש מצביע על כך ש”אנשים שלא נדבקו בווירוס אפשטיין-בר לא לוקים בטרשת נפוצה”, מספר אשריו ל-WebMD. “100 אחוז מן האנשים שלקו בטרשת נפוצה במחקר שלנו נדבקו בווירוס אפשטיין-בר”, הוא אומר.

הממצאים הוצגו במפגש השנתי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

סיכון לטרשת נפוצה ונוגדני וירוס אפשטיין-בר
לצורך המחקר, ניתנה לחוקרים גישה ליותר מ-7 מיליון דגימות דם המאוחסנות במאגר הנסיובים של משרד ההגנה. צבא ארה”ב שומר את התיקים הרפואיים של המשרתים בו במסדי נתונים אלקטרוניים. החוקרים זיהו 305 אנשים מצבא ארה”ב שאובחנו כסובלים מטרשת נפוצה ואשר בנוסף לכך נלקחו מהם עד שלוש דגימות דם לפני האבחון. החוקרים השוו דגימות דם אלה עם דגימותיהם של 610 אנשים שלא פיתחו טרשת נפוצה אך דמו לאלה שכן לקו במחלה מבחינת גיל, גזע, מין ומאפיינים אחרים.

דגימת הדם הראשונה הייתה שלילית מבחינת נוגדנים הנלחמים ב-EBV אצל 10 (3.2%) מהאנשים שפיתחו טרשת נפוצה ואצל 32 (5.3%) מאלה שלא פיתחו את המחלה. מדידת נוגדנים, שהם חלבונים המיוצרים ע”י הגוף על מנת להילחם בזיהומים ספציפיים, היא אחת השיטות לקביעת עוצמתו של הזיהום. חשוב לציין כי כל עשרת האנשים שפיתחו טרשת נפוצה נבדקו וקבלו ממצאים חיוביים בכל הנוגע לנוגדני וירוס אפשטיין-בר לפני תחילתם של התסמינים הנוירולוגיים, אומר אשריו. בממוצע הופיעו התוצאות החיוביות בנוגע ל-EBV ארבע שנים לפני תחילתם של תסמיני המחלה.

בניגוד לכך, רק אצל 30% מהאנשים שלא פיתחו טרשת נפוצה מאוחר יותר, נתגלה וירוס אפשטיין-בר.

ניתוח נוסף הראה סיכון שהוגבר פי 50 לערך ללקות בטרשת נפוצה בקרב אנשים בעלי הרמות הגבוהות ביותר של נוגדני EBV בהשוואה לאלה עם הרמות הנמוכות ביותר. לדברי אשריו, רוב הסיכויים הם שווירוס אפשטיין-בר בשילוב עם גורמים סביבתיים מהווה זרז לטרשת נפוצה אצל אנשים בעלי רגישות גנטית למחלה. “אנחנו חושבים שאחד מגורמים אלה עשוי להיות מחסור בוויטמין D”, הוא אומר.

עלון חדשות טרשת נפוצה

בעולם כולו ישנם 2.5 חולי טרשת נפוצה, ואילו בישראל עומד המספר על כ-6,000 חולים.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this