יום עיון שני לסטודנטים לעבודה סוציאלית – מאי 2022
כמדי שנה, מתקיימים שני ימי עיון עבור הסטודנטים העושים הכשרתם המעשית באגודה הישראלית לטרשת נפוצה. יום העיון השני, הוא גם יום העיון המסכם את שנת ההכשרה המעשית באגודה הישראלית לטרשת נפוצה, התקיים ביום חמישי, 12/05/2022, ב-zoom.
במפגש השתתפו סטודנטים/ות הלומדים באוניברסיטה העברית ובמכללת מבח”ר (שלוחת אוניברסיטת חיפה), כולם סטודנטים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית. במפגש נכחו 11 סטודנטים/ות אשר לומדים : בשנים א’ ו-ב’ (האוניברסיטה העברית), בשנה ב’ ו- ג’ (ממבח”ר). במפגש נכחו גם 3 מדריכות הסטודנטים/ות.
יום עיון זה, נפתח בסבב של הכרות שמית, שנתון הלימוד והמסגרת האקדמית. בפתיחה, סקרו מדריכות הסטודנטים/ות את היקף המענים שניתנו השנה לחולים בטרשת נפוצה ולבני משפחותיהם: התקיימו 24 קשרים טיפוליים עם סטודנטיות משנים ב’-ג’ עבור החולים עצמם ועבור בני משפחתם, התקיימו 6 ‘קשרים מסייעים’ עם סטודנטים משנה א’. כמו כן סקרו את השנה, אופייה, אתגרים שעימם התמודדו.
במרכז מערכות הטיפול עמדו סוגיות משותפות ומוכרות מעולם העבודה הסוציאלית, כגון מיצוי זכויות, תיווך לגורמי טיפול בקהילה, ליווי במצבי בריאות ומשבר, עיבוד האבחנה הרפואית, קשיים בתעסוקה ובזוגיות ועידוד להעצמה, לצד התמודדות עם צרכים מורכבים שדרשו תיווך וסינגור מול מסגרות ציבוריות בקהילה להמשך טיפול.
מעני טיפול ותמיכה אילו ניתנים מדי שנה עבור החולים בטרשת נפוצה, כשירות נוסף לקהילת החברים באגודה.
מכל קבוצת סטודנטים/ות בחתך שנת לימוד, התקיימה הצגה של תיאור מקרה משמעותי.
- הצגת מקרה של ‘קשר מסייע’, סטודנטית שנה א’ באוניברסיטה העברית- הוצג קשר של מפגש שבועי פרונטלי, שנוצר עם אישה בגיל השלישי, המתגוררת עם משפחתה ומתמודדת שנים ארוכות עם מחלת הט”נ שפגעה בניידותה. הקשר עם סטודנטית צעירה המחיש משמעות המענה התומך והמלווה, שיצר רקמה אנושית החוצה הגדרות של דת, גיל ומצב אישי, ואיפשר מקום של הכלה, הקשבה ומענה להפגת בדידות.
- הצגת מקרה טיפולי, סטודנטית שנה ב’, האוניברסיטה העברית- טיפול שהתקיים בטלפון לבקשת האישה מקבלת השירות, המאובחנת בט”נ, המתגוררת בעיר צפונית בעוד הסטודנטית נמצאת בירושלים. המטופלת אישה צעירה בגיל השלישי, ערירית, מתמודדת עם מספר מורכבויות שאתגרו את תהלי הטיפול וחרף זאת התאפשרה יצירת קשר ונראות לכלל צרכי האישה, כולל תיווך משמעותי מול גורמי טיפול בקהילה הקרובה לביתה.
- הצגת מקרה טיפולי, סטודנטית שנה ג’ במכללת מבח”ר-שלוחת חיפה- תואר קשר עם גבר מהמגזר החרדי, בגיל השלישי, המאובחן תקופה ממושכת ב ט”נ, המתגורר עם בת זוג, שניהם מצויים במצבי בריאות מורכבים אך ללא מענים מכל סוג. הוצג קשר משמעותי, המיישם ערכים ועקרונות חשובים בעולם העבודה הסוציאלית ובהם מיצוי זכויות בכלל ומיצוי זכויות ביטוחיות בפרט (ביטוח פרטי, בטל”א), רווחה נפשית דרך עבודה טיפולית וכל זאת מתוך תכנית טיפול סדורה מובנית ופעולה שיטתית ורגישה ביישומה. קשר שנתן מענה משנה חיים לשיפור איכות חיי זוג הקשישים..
בסיום הצגות המקרה, ניתן להתרשם מרצף תהליכי העובר בין שנות הלימוד השונות, התקבלה תמונה רחבה, מרשימה של תהליכי התפתחות הסטודנטים/ות משנה א’ ועד לשנה ג’ מבחינת מיומנויות העשייה ואופני ההתערבות. כל סטודנטית הציגה עשייה מרשימה, מרגשת ומלאת מחשבה אודות האדם בבסיס ההתערבות הטיפולית בקשר המסייע/בטיפול.
בחלקו השני של המפגש, שוחחנו על משמעויות הסיום והפרידה מקשר מסייע/מטופל, מקשר ההדרכה וממקום ההכשרה. הוצגו כלים יצירתיים מסייעים לעיבוד תהליכי סיום ופרידה בתהליך הטיפול. שוחחנו בהרחבה על משמעויות סיום קשר, על ‘הדרך’ שנעשתה מתחילת השנה ועד סיומה הקרב כעת.
במשוב הסיכום, הסטודנטים/ות הביעו הערכתם הרבה למדריכות, לנתינה הרבה מצידן ועל הליווי והלמידה. כמו כן, הביעו תודה לאגודה לטרשת נפוצה ככלל ולג’נין ווסברג, מנכ”לית האגודה בפרט, על מתן המרחב הלימודי והמקצועי השנה שאפשר צמיחה והתפתחות גוף ידע ניכר בעולם התוכן של התמודדות עם חולי כרוני. השנה העבירה חלק מהמשתתפים/ות מסע שעובר בין חשש ורתיעה מעבודה עם חולי כרוני ועד להרחבת ההבנה שכולנו אנשים, נרמול חוויית החולי כחלק מחיים מלאים, הכרה במיומנויות מקצועיות שנרכשו במהלך השנה שהוגדרה כמעצימה. למידת מיומנויות שיח טיפולי וגם באמצעים שונים- פרונטלי/זום/טלפוני.
צוות האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, הביע הערכה ותודה לסטודנטיות/ים המסורות/ים, אשר פעלו ברצינות, באחריות ובתמיכה רבה אותה נתנו בתהליך המקצועי לכל איש ואישה אותם פגשו השנה.
סיימנו באיחולי הצלחה רבה למסיימות התואר ולממשיכות/ים בדרכן/ם הלימודית.
Image: miguel-henriques-unsplash