ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » הקדמה לעייפות בטרשת נפוצה – נקיטת גישה כוללת

הקדמה לעייפות בטרשת נפוצה – נקיטת גישה כוללת

עודכן 14.05.2014

הקדמה לעייפות בטרשת נפוצה – נקיטת גישה כוללת

ד”ר סוזן פורוול, מרפאה בעיסוק, חברה באיגוד הקנדי של מרפאים בעיסוק, פרופסור חבר, המחלקה למדע וריפוי בעיסוק, אוניברסיטת קולומביה הבריטית, ונקובר, קולומביה הבריטית, קנדה.

בשנת 2003, הגיליון הראשון של MS in focus הוקדש להשלכות העייפות בטרשת נפוצה. באותה עת, כל מאמר זיהה גורמים שונים אשר נחשבו כתורמים לעייפות והביא רעיונות לטיפול. היה קיים מעט מחקר לתמיכה ברעיונות אלה, אולם הייתה זו התחלה בלבד והמחקר בתחום הזה נמשך במהלך העשור האחרון.

לדוגמא, קיימים כיום מחקרים המראים שעייפות סיב העצב, הידועה גם בשם עייפות ראשונית בטרשת נפוצה, קיימת עבור יותר מ-90% מהאנשים החולים בטרשת נפוצה. בנוסף, אצל קרוב ל-70% מחולי טרשת נפוצה הסובלים מעייפות, קיימים גם גורמים אחרים התורמים לעייפות במהלך היום. הוכח שיותר מ-50% מחולי טרשת נפוצה הסובלים מעייפות במשך היום, סובלים מבעיות שינה בלילה, וכתוצאה מכך אינם יכולים לאגור עתודות אנרגיה הדרושות לפעילות היומית. ל-50% מהאנשים עם טרשת נפוצה יש קשיי הליכה, וכיוון שהם אינם הולכים בצורה יעילה, הם מבזבזים אנרגיה בנסותם להתגבר על קשייהם.

גורם נוסף המגביר את עוצמת העייפות הוא הדיכאון, המופיע אצל כ-40% מחולי טרשת נפוצה. כמו כן, חלק מהתרופות הנלקחות על ידי כ-20% מהחולים הסובלים מעייפות, עשויות לגרום לתופעות לוואי ולסימני עייפות במשך היום. מכאן שכאשר קיימים מספר גורמים נוספים התורמים לעייפות בטרשת נפוצה, האפקט השלילי, כמתואר במאמר בעמודים 7-9, חמור עוד יותר.

המפתח הוא לצמצם עד למינימום ולנהל גורמים אלה על ידי שימוש מתוחכם באנרגיה ולדאוג לעתודת אנרגיה יומית. ברוח זאת, חשוב לחפש גורמים התורמים לעייפות באופן ספציפי ולאחר מכן לחפש טיפול כדי להפחית את האפקט של רבים מהגורמים הללו הניתנים לטיפול.

קיים שפע של כלי אבחון המיועדים לעייפות, באופן כללי, ולעייפות עקב טרשת נפוצה, בפרט. כמה מהם מובאים להלן: שאלון חומרת עייפות (FSS – Fatigue Severity Scale), שאלון מעודכן של אפקט העייפות (MFIS – modified fatigue impact scale), יומן העייפות של רוצ’סטר, הסולם הוויזואלי האנלוגי לעייפות, מדד וירצבורג לעייפות בטרשת נפוצה וטופס העייפות הקצר PROMIS v1.0. מדדים אלה ואחרים, וכן הקשר שלהם לממצאי ההדמיה הנוירולוגית, מתוארים ביתר פירוט בעמודים 10-12.

כמו כן מתחילים להופיע מדדים כוללים, כגון סוללת האבחון הכוללת לעייפות בטרשת נפוצה (Comprehensive fatigue assessment battery for MS – CFAB-MS), שהינו אבחון באמצעות דו”ח עצמי המיועד לסרוק אחר גורמים התורמים לעייפות ולספק הבנה שונה של העייפות עבור כל פרט. חלק אינטגראלי של הבנת תמונת העייפות בטרשת נפוצה קשור לחוללות עצמית וניהול עצמי. כתוצאה מכך, בדיקות סקר כגון אבחוני חוללות עצמית ליישום אסטרטגיות שימור אנרגיה (Self-Efficacy for Performing Energy Conservation Strategies Assessment – SEPECSA) והערכת הניהול העצמי לטרשת נפוצה (MS Self-management – MSSM) פותחו גם כן. לדוגמא של תכנית ניהול עצמי, נא עיינו בעמודים 19-21.

בנוסף, בדומה להיבטים אחרים של טרשת נפוצה, לבעיית העייפות השפעה על משפחת החולה, חבריו והרשת החברתית. יכול להיות מאתגר להמשיך ולנהל מערכת יחסים טובה, אך כאשר מתווספת לכך המורכבות והאופי הסמוי של העייפות, הקושי ברור עוד יותר. מחקרים הראו שהעייפות עלולה לגרום לחולה לצמצם את רשת קשריו החברתיים, ולשנות את דפוסי האינטראקציה החברתית שלו.

כמו כן דווח שלעייפות אפקט שלילי על התפקוד, היכולת החברתית והתפקוד המיני. פירוש הדבר, לדוגמה, שהחולה עשוי ליצור פחות קשרים עם מי שהוא זקוק לו במיוחד, כגון: משפחה וחברים, לצמצם נוכחות באירועי ילדיו, לצמצם יציאות או טיולים סדירים במסגרת הקהילה המקומית ולקיים פחות יחסים אינטימיים.

זמינותם של כלי אבחון טובים יותר, והבנת ההשלכות הכוללות של העייפות עקב טרשת נפוצה, הובילו, בין השאר, לאיתור אסטרטגיות טיפול מתאימות.

קיימות ארבע קבוצות אסטרטגיות עיקריות בהן נעשה שימוש לניהול העייפות בטרשת נפוצה:

  • טיפול בגורמי העייפות;
  • גישות שיקומיות;
  • תרופות;
  • שיטות משלימות וחלופיות.

טיפול בגורמי העייפות
הטיפול בגורמי העייפות הנוספים (כגון בעיות שינה, דיכאון, קשיי תנועה, ירידה בכושר הגופני, לחץ, בעיות רפואיות אחרות ו/או כאבים), התורמים לעייפות בטרשת נפוצה, הוא חיוני בטרם ובד בבד עם שלושת סוגי הטיפול האחרים.

הוכח שעוצמת העייפות המורגשת גדלה עם מספר הגורמים התורמים להגדלת העייפות. הטיפול ישתנה בהתאם לגורם, אך העיקרון המנחה הינו לוודא כי הגורמים יזוהו ויטופלו, כיוון שהם מגבירים את העייפות הראשונית המורגשת בטרשת נפוצה.

גישות שיקומיות
נערכו מספר מחקרים המוכיחים את התוצאות החיוביות של תכניות שיקום המיועדות לניהול העייפות. מספר אגודות טרשת נפוצה מציעות תכניות פנים-אל-פנים קבוצתיות, או תכניות ועידת וידיאו, היעילות לניהול עייפות בטרשת נפוצה. לאגודה הלאומית לטרשת נפוצה בארה”ב יש סדרת וידיאו בת 5 פרקים אודות ניהול עייפות בטרשת נפוצה.

דוגמאות של רעיונות ספציפיים לחסכון באנרגיה כוללים שימוש בספסל באמבטיה או כיסא למקלחת, כדי לצמצם את דרישות האנרגיה במהלך המקלחת ולמתן עדיפות לדברים להם אתם זקוקים ואתם מעוניינים לעשות, במקום הדברים שאתם צריכים לעשות. לדוגמא, לצלצל לחבר או לצאת לביקור במקום לעשות את אחת ממטלות הבית. כפי שביטא זאת אחד החולים בטרשת נפוצה, “לא אכפת לי רגשות אשמה או דאגות או ‘צריך כך וכך’… זהו בזבוז זמן וגורם לי להרגשה לא טובה”.

יש להדגיש שמספר תכניות שיקום, אשר לא נועדו ספציפית לטיפול בעייפות, התבררו כבעלות אפקט חיובי על הפחתת עוצמת העייפות עקב טרשת נפוצה. אלו כוללות תכניות תנועה ותרגילים הכוללים אימון שיווי משקל, אימון על הליכון ותרגול במכשיר אליפטי, וכן תכניות ניהול עצמי.

תרופות
בעוד שנערכו מספר מחקרים כדי לקבוע את אפקט התרופות על העייפות בטרשת נפוצה, שתי התרופות הניתנות בשכיחות הגבוהה ביותר הן אמנטדין ומודפיניל. מאמר אודות התרופות הללו ואחרות, שניתן לעשות בהן שימוש לצורך טיפול בעייפות עקב טרשת נפוצה, מוצגות בעמודים הבאים.

שיטות משלימות וחלופיות
בנוסף נערכו מספר מחקרים המראים ששיטות משלימות וחלופיות מסוימות, כגון יוגה, טאי-צ’י והידרותרפיה וכן הוויטמינים B ו-B12, לבישת בגדי קירור ואימון קשב, עשויים להיות יעילים במסגרת מערך האמצעים לניהול העייפות. ראוי לציין שהשימוש באסטרטגיות אלה נעשה לעתים רחוקות במבודד; בד”כ הן מהוות חלק משילוב מחושב של שיטות המתאימות למצבו של כל פרט, העדפותיו ואפשרויותיו.

עצות מאנשים הסובלים מעייפות עקב טרשת נפוצה
במהלך השימוש ברעיונות ובצירופים המתוארים, ניתן להיוועץ באנשים המנהלים את עייפותם עקב מחלת הטרשת הנפוצה, והמסוגלים לעשות את מה שחשוב עבורם. דוגמאות של האסטרטגיות והרעיונות שלהם כוללות:

  • “הרשה לעצמך לעשות משהו מהנה ואל תרגיש אשמה…זהו בזבוז אנרגיה”.
  • “אני עושה את רוב הפעילויות הצורכות אנרגיה בתחילת היום”.
  • “קבלה אפשרה לי לבקש עזרה”.
  • “אני מעדיף עכשיו לקיים קשרים חברתיים עם חברים, במקום לנקות את הבית”.

מסקנה
כפי שמורים המאמרים בגיליון זה של MS in focus, ישנם יתרונות לנקיטת גישה כוללנית הספציפית לכל חולה בעת הטיפול בעייפות עקב טרשת נפוצה.

גישה זו כוללת זיהוי וטיפול בגורמים התורמים לעייפות, ולאחר מכן שימוש בצירוף של אסטרטגיות שיקום ותרופות מתאימות לצורך תמיכה בניהול אופטימאלי של עייפות עקב טרשת נפוצה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this